CUM ÎI, NINJA? – După ce a fugit la PSD, primarul Coman se roagă de președintele PNL să îi dea peste 3 milioane de lei, că n-are bani să plătească autobuzele cumpărate de la Cirț (și el exclus din PNL și potențial candidat PSD)

3
2028
Ionel Bogdan și Vasile Coman

VITEJIA ȚINE PÂNĂ LA BANI. În octombrie 2023, primarul orașului maramureșean Vișeu de Sus, Vasile Coman Vărzaru’, și consilierul local din Baia Mare Mircea Cirț (acesta din postură de antreprenor) își executau o poză istorică, dând mâna în fața unui autobuz electric asamblat de firma lui Cirț și anunțând că Primăria Vișeu de Sus a cumpărat de la ATP Motors Ro SRL (una dintre firmele controlate de Cirț, fost candidat PNL la Primăria Baia Mare) 10 autobuze electrice.

 

Între timp, cei doi au defectat din PNL Maramureș, repliindu-se în… PSD Maramureș. Iar contractul s-a fâsâit. Acum, ambii au nevoie de o decizie a președintelui PNL, să fie bine și să nu fie rău. Să vedem/aflăm ce s-a întâmplat…

 

Istoria succintă a unui contract care s-a fâsâit

 

Contractul a fost semnat la suma de 13 milioane de lei (exact: 13.429.628,38 lei, sumă care include TVA) și trebuia finalizat în 12 luni, timp în care firma băimăreană trebuia să livreze la Vișeu de Sus 4 autobuze electrice cu dimensiune de 7 metri, 4 autobuze electrice cu dimensiune de 9 metri și 2 autobuze electrice cu dimensiune de 12 metri. Cea mai mare parte a banilor erau finanțați din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operațional Regional (POR), în baza unui proiect al autorității locale care vizează reducerea emisiilor de carbon în zona urbană.

 

Contractul a fost licitat public. S-a adoptat strategia de atribuire Cel mai bun raport calitate-preț, unde prețul avea o componentă procentuală în decizia finală de 90%, dar nu a mai fost cazul aplicării acesteia, pentru că oferta firmei băimărene a fost singura (ATP a ofertat cu circa 20.200 lei sub valoarea maximă estimată de Primăria Vișeu de Sus), fiind declarată admisă și, ulterior, câștigătoare.

 

Autobuzele nu au ajuns la Vișeu de Sus nici astăzi, la 16 luni de la semnarea contractului, așteptând inscripționate în curtea ATP din Baia Mare. De ce? Simplu: pentru că Primăria Vișeu de Sus nu a plătit. De ce nu a plătit? Simplu: suma declarată inițial eligibilă a fost corectată cu 25%. Adică din banii aprobați inițial, Primăria Vișeu de Sus a pierdut un sfert. Ceea ce înseamnă că acei bani trebuie să îi pună din bugetul local. Și nu sunt puțini: peste 3 milioane de lei (exact: 3.357.407,10 lei).

 

Motivul pentru care s-a primit această corecție nu a fost făcut public, Coman Vărzaru’ putând fi „acuzat” de multe, nu și că ar fi un comunicator prin excelență mai ales atunci când este vorba să își explice eșecurile care se repercutează direct asupra banilor publici ai orașului. Evident, Primăria din Vișeu de Sus n-are 3 milioane de lei (n-are bani nici să-și plătească datoriile acumulate în ultimii ani și riscă să ajungă în incapacitate de plată).

 

Coman (PSD) îi cere bani lui Bogdan (PNL), “promotor al dezvoltării județului nostru”

 

Ce face cineva atunci când nu are bani? Cere. Să ceri nu te doare gura. Amuzant este însă adrisantul căruia Coman Vărzaru’ i-a cerut banii: președintele Consiliului Județean Maramureș, Ionel Bogdan, care este și președintele PNL Maramureș, partid din care Vărzaru’ a fost exclus (conducea filiala locală a liberalilor) pe considerent de haiducie și apartenență vădită la PSD, partid pe listele căruia va candida în 2024.

 

Practic, primarul din Vișeu de Sus i-a adresat o misivă conducerii județene, rugând-o să îi repartizeze banii (3,35 milioane de lei) necesari achiziției autobuzelor cu care s-a-mpăunat în octombrie 2022. Că vin alegerile și nu dă bine la electorat să-l dezamăgești în halul ăsta.

 

În misiva către CJ Maramureș, primarul Coman zice că Autoritatea de Management POR e rea și a dispus aplicarea unei corecții financiare de 25%, deși nu a avut nimic de comentat în privința dosarului de achiziție aferent licitației – au fost 4 proceduri de licitație, că nu se prezenta nimeni să livreze autobuze în Vișeu de Sus, implicit, Primăria a schimbat, cu girul ADR Nord-Vest, obiectul de achiziție, din autobuze hybrid în autobuze electrice. Că a zis Cirț (în acea vreme coleg de partid cu Coman Vărzaru’, la PNL – acum sunt colegi la PSD) că îi vinde el autobuze, dar electrice, că n-are hybrid.

 

Primarul Coman zice că el a contestat decizia Autorității de Management (în ianuarie 2024), dar contestația privind corecția cu 25% a finanțării a fost respinsă. Așa că i-a dat în judecată, dar asta durează. Și că până la soluționare e musai să aducă autobuzele în Vișeu de Sus din curtea ATP Exodus. Că vin alegerile, v-am spus.

 

Pentru ca Bogdan să îi dea 3,35 milioane de lei din banii județului după ce l-a trădat și a fugit în PSD, Coman a folosit și periuța (pentru că verticalitatea coloanei vertebrale a devenit o rara avis în cloaca politică de astăzi), dând cu sârg pe umărul sacoului președintelui PNL pe care l-a trădat, numindu-l “promotor și susținător al dezvoltării județului nostru” și susținând că “implicarea CJ Maramureș este absolut esențială”. Eu am râs tare-tare de tot, știind cum îl numea Coman pe Bogdan în fața lui Zetea (președintele PSD Maramureș), atunci când a defectat din PNL.

 

Ce a pregătit Cirț (fost PNL, acum PSD) să-i livreze lui Coman (fost PNL, acum PSD)

 

ATP va livra la Vișeu de Sus autobuzul 100% electric produs de ATP Trucks Automobile (firmă a holdingului ATP Exodus Group), ATP Bus e-UpCity. Vehiculul (primul autobuz produs în România) este conceput ca un puzzle din componente fabricate de firme de prestigiu în domeniile lor din China, Franța, Germania și SUA (aveți detalii complete despre componente și caracteristici tehnice într-un articol 2mnews AICI).

Autobuzul electric ATP Bus e-UpCity a intrat în producție de serie în 2021, iar antreprenorul băimărean Cirț, fostul candidat PNL la funcția de primar al municipiului Baia Mare – acum consilier local în municipiul reședință de județ -, l-a oferit spre testare în mai multe orașe din România, însă cel de la Vișeu de Sus a fost primul contract pe care l-a semnat.

 

ATP Group reuneşte patru firme: ATP Automotive (producţie şi distribuţie piese auto), ATP Motors (dealer și service auto), ATP Transit (transport rutier) și ATP Trucks Automobile (producător auto – este firma prin care grupul controlat de Cirț a produs, în 2019, camionul românesc Truston și prin care a dezvoltat proiectul autobuzului electric).

 

Pronostic…

 

… eu zic că nu le dă niciun ban. Nici n-ar fi logic să fie altfel. Administrația Coman are probleme cu Autoritatea de Management POR nu cu județul, care n-are în atribuții înființarea liniilor de transport în comun din UAT-uri. S-ar crea un precedent, iar bugetul județean e oricum unul în care nu dau banii pe afară, dovadă că ne-mprumutăm pentru unele obiective investiționale.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

3 COMENTARII

  1. Ce vina au cetatenii din Viseu?
    CJ sa dea banii, dl. Ionel Bogdan este presedintele CJ a tuturor cetatenilor din judet, iar cu restul sa se rezolve la alegeri.
    NU dati in cetateni prin lupte politice (toti spun ca lupta pentru cetatean ?!?!?)
    Vin alegerile, sper ca NU „tot noi”

  2. Ce comentariu tipic de pesedist. Să îndepărtăm atenția de la mânăreala lui Vărzaru către Bogdan. Ce treabă are Bogdan în situația asta? Plătește bă tăietorule de păduri. Scoate lozu și dă banii la Cirț că ăla ți-a scris deja pe autobuze. Și apoi du-le la Vișeu și ține-le în curte la Conrep că nu sunt stații de încărcat. Ce încurcătură tipică proștilor cu un singur neuron.

  3. Foști PNL, actual PSD, tot un drac. Problema majoră este acest individ de la conducerea județului. Un om fără viziune, un mediocru atosuficient, o catastrofă. Un gropar. Schimbarea lui e o necesitate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here