EXCLUSIV – Primăria Șomcuta Mare plătește 1.000 lei pentru construirea unui metru de pistă de biciclete, Recea doar 500 lei, iar în afara județului se plătește… 400 lei

1
1237

AFACEREA PISTA DE BICICLETE. Planul National de Redresare și Reziliență (PNRR), creat ca sursă semnificativă de finanțare a infrastructurii, modernizării și eficientizării clădirilor publice și în principal ca un element extrem de util dezvoltării, are și conotația a risipei clasice a administrațiilor locale, luând întruchiparea unei bovine cu uger generos, numai bun de muls.

 

De pildă, primăriile din țară, multe fără canalizare, sau chiar fără rețea de apă potabilă, au fost cadorisite cu bani pentru stații de autobuz cu port USB și ecrane tactile multimedia, iluminat public cu LED, stații de încărcare electrice ș.a.m.d. Toate aceste proiecte sunt utile creșterii calității vieții sau reducerii consumurilor, însă nu prioritare (un exemplu: s-au cumpărat table școlare multimedia în unități de învățământ cu toaleta „în fundul curții”).

 

Scrierea de față a analizat Afacerea „Pista de biciclete”, un obiectiv pentru PNRR a alocat 247,5 milioane de euro. Oficial, banii s-au alocat pentru crearea de trasee cicloturistice. Faptic, puține dintre acestea sunt legate, de regulă traversează o localitate și atât: se oprește la limita administrativă a acesteia. E drept, unii edili au creat strategii (nu este cazul în Maramureș), s-au aliat și chiar dezvoltă trasee, cel mai semnificativ fiind un traseu continuu de 1.729 km care leagă patru judeţe: Timiş, Arad, Caraş Severin şi Hunedoara.

 

„S-au dat bani pentru asta, am luat, ce să facem? Să nu luăm?”, a motivat unul dintre edilii din Maramureș întrebat despre relevanța acestui obiectiv menit (și) să crească atractivitatea turistică, în contextul în care mai bine de jumătate din localitate nu este racordată la rețeaua de canalizare.

 

Și dacă s-a luat, se și cheltuie. Cât? Cât s-a primit. Astfel, s-a ajuns la situații în care o localitate plătește peste 1.000 de lei/metru de pistă de biciclete, alta 500 lei pentru același lucru. În afara Maramureșului e mai ieftin, prețul unui metru de pistă de biciclete fiind de 400 lei/metru. La noi e mai scump pentru că… Nu am reușit să aflăm pentru ce (motivația)…. Pentru că atâți bani s-au primit, deci trebuie cheltuiți.

 

Să vedem cum se desfășoară acest business în Maramureș.

 

Recea: 507 lei/metru de pistă

 

La Recea, comună controlată de edilul Octavian Pavel (PSD), se construiește 3,8 km de piste de biciclete, de-a lungul Săsarului, lucrarea fiind introdusă chiar la acest moment în licitație publică. Prețul total: 1,56 milioane de lei (sumele din articol includ TVA), adică 507 lei/metru. Pista a fost proiectată cu două sensuri de mers, cu o lățime de 3 metri și un sistem de construire cu trei straturi (balast, piatră împănată și bitum) care totalizează 37 de centimetri.

 

Șomcuta Mare: 1.064 lei/metru de pistă

 

La Șomcuta Mare, oraș controlat de edilul Gheorghe Ioan Buda (foto mare sus, PSD), se construiește 14,45 km de piste de biciclete, pe un traseu care cuprinde intravilanul și extravilanul orașului Șomcuta Mare și al satului aparținător Vălenii Șomcutei. La fel ca și în cazul Recea, lucrarea este introdusă chiar în acest moment în licitație publică. Prețul total: 15,37 milioane de lei (exact: 15.377.284,13 lei), adică 1.064 lei/metru.

 

De ce se plătește dublu față de o localitate aflată la 18 km distanță? Pentru că atâți bani s-au primit – contractul de finanțare prin PNRR, a fost semnat cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației la 19 decembrie 2022 și are fix această valoare: 15,37 milioane de lei.

 

Anterior introducerii în licitație, la 30 mai 2023, administrația din Șomcuta Mare a mai plătit peste 300.000 lei (exact 315.350 de lei) pentru proiectare și obținerea avizelor pentru viitoarea pistă de biciclete (contractul a fost făcut prin achiziție directă cu sereleul Construct CDP, înregistrat în Baia Mare și controlat de inginerul Radu Vasile Cot). N-a fost muncă foarte complexă, încât firma a finalizat contractul în, iată!, două săptămâni, iar Primăria a reușit să-l înscrie în licitație.

 

Contractul, care va fi atribuit pe criteriul Cel mai bun raport calitate-preț (unde prețul are o pondere procentuală în decizia finală de 80%, iar experiența profesională a 4 experți-cheie de 20%), iar ofertele sunt așteptate până la 10 august 2023, lucrarea trebuind finalizată în 2 ani (24 de luni).

 

Altundeva: 400 lei/metru de pistă

 

Cel mai mare proiect de creare a pistelor de biciclete din România, care se va finaliza cu o rețea continuă de 1.729 km conectând 126 de UAT-uri din județele Timiş, Arad, Caraş-Severin şi Hunedoara, implică un cost mediu de estimat la sun 404.896 lei/kilometru, adică aproximativ 400 lei/metru.

 

… știm, la noi e mai dificil (într-un UAT decât în… 126!!!), e mai frumos/complex proiectat, e mai lat, e mai pe cant… E mai scump. De două ori și jumătate. Atât. Restul sunt detalii.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

1 COMENTARIU

  1. Scump și de proastă calitate la fel ca drumurile și toate ce s-au făcut în Șomcuta in ultima vreme. Lucru de mântuială.
    Au turnat beton în șanțuri pe ploaie, după 2 ani toate sunt crăpate. Sunt curios la recepție cat se dă să fie bine

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here