JAF – După ce a cumpărat cu 120.000 lei o locomotivă defectă, Ocolul Silvic Vișeu de Sus mai plătește 700.000 lei să o repare: una nouă costa 283.000 lei

1
8050
Vasile Vlad

CU MOCANIȚA LA REPARAT. Dacă vrei să cumperi o locomotivă pentru linia ferată cu ecartament îngust (760 mm) și vrei musai să fii econom, sau n-ai prea mulți bani de aruncat pe fereastră, te costă 283.220 lei. De banii ăștia cumperi o locomotivă diesel-hidraulică nou-nouță L12H, pe două osii, cu motor Deutz de 84 kW (120 CP) în 6 cilindri cu răcire pe aer și transmisie hidrodinamică, capabilă să dezvolte o… hai să o numim, de amorul artei, “viteză” de 17 km/h.

 

Dacă ești o instituție a statului român și n-ai niciun interes să fii econom, pentru că ți se rupe de banii publici și oricum primești aceeași leafă (substanțială), o locomotivă de același tip te costă mult mai mult: 810.828 lei. Adică de aproape 3 ori mai mult. Acesta este un studiu de caz: Ocolul Silvic Vișeu de Sus (instituție condusă de Vasile Nicolaie Vlad – în foto mare sus), din subordinea Direcției Silvice Maramureș.

 

… la stat e mai bine (și mai scump)

 

La finalul anului trecut, două entități, una privată și una publică, au făcut aceeași achiziție: o locomotivă pentru linia ferată cu ecartament îngust (cunoscută sub denumirea Mocăniță).

 

Entitatea privată este Asociația Prietenii Mocăniței din Sibiu, care a cumpărat, în decembrie 2021, transparent, la licitație publică, o locomotivă diesel pentru linia de cale ferată cu ecartament îngust dintre Sibiu și Agnita, pe Valea Hârtibaciului. A plătit 283.220 lei (sumă care cuprinde TVA) firmei Calea Ferată Îngustă SRL din Crișcior, bani pentru care au primit o locomotivă diesel-hidraulică nou-nouță (foto mic dreapta).

 

Entitatea statului este Ocolul Silvic Vișeu de Sus, din subordinea Direcției Silvice Maramureș, care a cumpărat, tot în decembrie 2021, dar prin achiziție directă, o locomotivă diesel (L45H-79) pentru linia de cale ferată cu ecartament îngust. A plătit 120.00 lei firmei Dumax SRL din Vișeu de Sus, controlată de Dumitru George Mestic (38 de ani), prieten al șefului Ocolului Silvic Vișeu de Sus, Vasile Nicolaie Vlad (fost candidat PSD în 2020 la funcția de primar în Vișeu de Sus și consilier local în funcție în forul deliberativ al orașului), bani pentru care a primit un hârb bun de fier vechi, nefuncțional.

 

O afacere… prietenească (Louie, this could be the beginning of a beautiful friendship”)

 

Anul trecut, Dumax-ul lui Mestic, care are ca obiect principal de afaceri transportul (categorie în care intră și transportul buștenilor, de pildă) și care a făcut o mega-afacere vânzând statului o grămadă de fier vechi cu 120.000 lei, a raportat o cifră de afaceri de aproape 1 milion de lei (exact: 927.909 lei), din care 13% i-a obținut din tranzacția cu ocolul silvic condus de prietenul Vlad, și un profit net de circa 180.000 de lei, obținut cu 6 angajați – în septembrie 2021, aceeași firmă a mai obținut circa 200.000 lei (sumă care cuprinde TVA) tot dintr-un contract cu Ocolul Silvic Vișeu de Sus, pentru exploatarea lemnului (tăiat, scos în drum și fasonat ca lemn foc, în metri steri).

 

Dar să revenim la… achiziție. Aceasta a fost făcută clasic: Mestic a postat anunțul de vânzare pe SEAP, la prețul de 120.000 lei, în 21 decembrie 2021, la 11.46, înainte de ciorba de la prânz. Amuzantă este remarca din anunț: “Locomotiva POATE FI nefuncționabilă, urmând a fi reparată capital”. “Poate fi”… repetăm pentru cei din ultima banca: e un hârb a cărui reparație, spune actualul proprietar, Direcția Silvică Maramureș, costă de 3 ori mai mult decât o locomotivă nouă. Dar să nu ne-mpiedicăm de semantică, „poate fi”…

 

În fine, prietenul Vasile Vlad de la Ocolul Silvic Vișeu de Sus a acceptat oferta în ziua următoare, în 22 decembrie 2021, la ora 9.08, după cafea. Mestic a acceptat oferta lui Vlad, ca-ntre prieteni, la 10.39, anunțul (și afacerea) fiind închis cu succes. Plata s-a făcut prin ordin de plată, ca-ntre bogații de la stat.

 

Ce mai e cu locomotiva vieții

 

Respectiva locomotivă este abandonată într-un mic depou în județul Cluj și surse 2mnews din sistem susțin că aceasta nu avea nici măcar motor, fiind un hârb care nu a fost încă dus la fier vechi doar pentru că era folosit ca piese de schimb (adică proprietarul mai lua de pe ea piese pentru a repara alte Mocănițe). Cazul a fost cercetat superficial de o structură anticorupție din Oradea, însă singurul lucru benefic în urma controlului-anchetă a fost că a apărut motorul.

 

Bine, chiar dacă i s-a pus până la urmă ș-un motor, Mocănița cumpărată de stat, prin Ocolul Silvic Vișeu de Sus de la prietenul șefului silvic, este tot nefuncțională. Nici n-are cum fi la starea pe care o are. În consecință, după ce a plătit 120.000 lei pentru un hârb bun de dus la fier vechi, Direcția Silvică Maramureș s-a scobit în buzunare după niște bani publici și oferă încă… 690.828 lei cui o vrea să o repare în 3 luni și să o facă funcțională – probabil, pentru a nu le fi imputată și a putea demonstra că au făcut o achiziție pe care o folosesc (amuzant ar fi să o repare tot Dumax SRL).

 

Implicit, locomotiva veche cumpărată de instituția silvică din Maramureș va ajunge la 810.828 lei, adică la o sumă de peste 3 ori mai mare decât cea cu care sibienii și-au cumpărat o locomotivă nouă. Sigur, nu-i nicio problemă, statul e inert, în România se jefuiește la lumina zilei și nimeni nu zice nimic. Timpul trece, leafa merge…

 

Motivația achiziției

 

În toată această afacere, singura nedumerire consta în argumentul pentru care Ocolul Silvic Vișeu de Sus / Direcția Silvică Maramureș cumpără locomotive. Directorul Daniel Paicu a declarat pentru 2mnews că strategia Romsilva este ca începând din anul 2025 statul să nu mai vândă lemn pe picior, ci din depozite (vizând în acest fel încasări substanțial mai mari, dar și protejându-se de jaful care s-a perpetuat, de multe ori generat chiar de câștigătorii licitațiilor pentru exploatarea parchetelor, care tăiau mai mult decât avea dreptul).

 

În acest sens, ocoalele silvice pregătesc terenul pentru transportul lemnului. În cazul de la Vișeu de Sus, lemnul poate fi transportat doar pe calea ferată cu ecartament îngust, iar în acest moment această acțiune este monopolizată de primarul din Vișeu de Sus, Vasile Coman Vărzaru’, prin firmele sale (RG Holz Company, care are contract cu Direcția Silvică atât pentru exploatarea, cât și pentru transportul lemnului, și Conrep, care are contract pentru întreținerea căii ferate). În consecință, Direcția Silvică își cumpără locomotive, vagoane etc. să poată susține activitatea (din 2025 încolo). Strategia e bună, implementarea e proastă, după cum ați văzut în acest caz. De ce nu-și cumpără statul locomotive noi în loc de hârburi în care să bage o grămadă de bani?

 

“Trebuie locomotive de putere, pentru că transportă lemn, nu turiști”, a explicat directorul Paicu. Păstrez mari rezerve că firma din Crișcior nu poate dota o locomotivă nouă cu un motor de putere mai mare decât cel creat pentru asociația turistică din Sibiu (cel de pe hârbul cumpărat are, scriptic, un motor de 450 CP, dar nu merge), fapt care ar mai urca puțin prețul final, nicicum însă până la suma la care ajunge Direcția Silvică cu hârbul cumpărat de la Dumax.

 

Despre Mocăniță
Mocănița de la Vişeu de Sus a fost construită în 1932-1934, după modelul austro-ungar, cu ecartament îngust, ca şi soluție mai favorabilă pentru transportul lemnului (până atunci se folosea transportul pe apă, plutăritul). În perioada mai-octombrie, de luni până sâmbătă, trenurile transportă buşteni de pe Valea Vaserului la fabricile de prelucrare a lemnului din Vişeu de Sus.

* Foto mare sus: locomotivă L45H-79 generică (aceasta este una dintre locomotivele garate la depoul din Turda – jud. Cluj)

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

1 COMENTARIU

  1. Dar, de unde au cumpărat așa locomotiva, că parcă este din desene animate? Ca să dai bani pt o așa caricatura trebuie să fii musai dobitoc , sau poate că aici a fost o licitație cu cântec, aici ne întrebăm ce fac autoritățile de nu îi întreabă pe astfel de indivizi nici măcar de sănătate? , Pt că este jaf din bani publici

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here