INCREDIBILA INCONȘTIENȚĂ – Document: administrația Maramureșului va plăti pentru refacerea unui drum județean… 4.000 de euro/metru, de 7 ori peste standardul maxim

0
1274

INFRASTRUCTURĂ ÎNCRUSTATĂ CU DIAMANTE. Ce-i un kilometru? Dacă stai bine cu suflul nici nu-l simți. Un multiplu (zecimal) al metrului (unitatea de măsură fundamentală pentru lungime), știm cu toții încă dintr-a doua primară. Deci, toată lumea familiarizată. Acum avem de rezolvat o dilemă (nu grea): 0,03 kilometri. Facem conversia-n metri: 30 de metri. Rețineți această dimensiune: 30 de metri. Introducem în datele problemei una bucată calamitate naturală, o inundație să zicem, cum a fost la Buteasa Râu la sfârșitul verii. Și acum să trecem la treabă, ne suflecăm mânecile și socotim…

 

Când a venit viitura, la sfârșit de vară, spuneam, la Buteasa Râu (parte administrativă din Șomcuta Mare), acolo unde și-a făcut casa (cu mari eforturi financiare și economii) șeful de la Drumuri și Poduri Maramureș, pesedistul agreat de peneliști Emil Marinescu, s-a stricat drumul. Dacă s-a stricat drumul la casa de vacanță a șefului de la Drumuri și Poduri, trebuie refăcut, ni se pare (tuturor, sper) normal.

 

Pe acolo trece „ditamai” drumul județean (clasificat DJ 184B), iar de drumurile județene din Maramureș răspunde, nu-i așa?, Drumuri și Poduri SA. Bine, cât de tare s-a stricat drumul la Buteasa Râu? Cam de 600.000 lei. Ne zice chiar alocarea financiară pe care Consiliul Județean Maramureș (care are în subordine Drumuri și Poduri SA) e pregătită să o acorde pentru “refacerea drumului județean DJ 184B Buteasa Râu”. Fișa tehnică/raportul de specialitate ne mai dă un amănunt: ce porțiune e deteriorată (în urma viiturii fluviului Buteasa)? Răspuns: 30 de metri (adică 0,03 km) – v-am avertizat să rețineți dimensiunea.

 

Acum, să socotim (știm, c-am învățat în clasa-ntâi): dacă plătim 600.000 lei (din pușculița statului, e drept, dar nici pe aceea n-o alimentează extratereștri) pentru reparația a 30 de metri de drum (județean fie el, tot îngust ca o străduță este), înseamnă că reparația unui metru de drum este 20.000 lei. Adică 4.041 de euro/metru!

 

Pentru cei mai puțin familiarizați cu prețurile pentru infrastructura rutieră, o explicație: în cazul drumurilor, costul standard este calculat pe baza sumelor abrogate în 2018, ajustate cu creșterile de preț la nivel mondial al materialelor de construcții, stabilite de Institutul Național de Statistică. Astfel, costul standard maxim la drumuri județene este 560.000 euro/kilometru, adică 560 euro/metru. Prețul se referă la reabilitarea majoră, nu la o reparație, însă să nu ne-mpiedicăm de acest amănunt și să simplificăm: 4.041 euro vs. 560 euro. Rezultă că administrația județului vrea să plătească de 7 ori (!) mai mult decât standarul maxim admis.

 

Te gândești că-i o glumă proastă ca niște oameni (despre care presupunem că-s „cu scaun la cap”, „cu toți boii acasă”) să aprobe din banii publici plata a 4.000 de euro pentru repararea unui metru de drum? Mă gândesc și eu la asta (sau c-o fi vreo greșeală, mai ales că în același raport, Șomcuta Mare a fost redus de la stadiul de oraș la cel de comună), dar oamenii din administrație spun că nu-i.

 

Și ca dovadă că nu-i, mâine, miercuri, 29 septembrie 2021, aleșii județului (care mă gândesc că n-au ajuns în clasa a doua, să-nvețe conversia kilometrului) vor aproba această sumă: 600.000 lei pentru ca Drumuri și Poduri SA să repare 30 de metri de drum județean în Buteasa, acolo unde șeful de la Drumuri și Poduri și-a construit (ziceam, cu mari eforturi financiare și economii) casa de vacanță.

 

Pentru statisticieni, o precizare: acest pseudo-drum județean DJ 184B, care face legătura între Țara Chioarului și Țara Lăpușului, pe la Copalnic Mănăștur, a fost până-n urmă cu 3 ani un drum de piatră și pământ, dar din toamna lui 2018 a fost complet reabilitat (adică s-a turnat asfalt, s-au făcut podețe și amenajări de acostamente).

 

Banii au venit, normal, de la Consiliul Județean (CJ) Maramureș (adică din pușculița județului), iar lucrările au fost executate, la fel de normal, de firma CJ Maramureș, Drumuri și Poduri SA (atunci, în 2018, s-au aliniat astrele și s-a-mplinit un cumul de factori care a făcut posibilă măreața realizare de a asfalta un drum județean, care poate fi sintetizată prin 3 litere: PSD – adică apartenența politică a președintelui de atunci al CJ, a primarului din Șomcuta Mare și a directorului general al Drumuri și Poduri).

 

La final, revin cu nostalgie nemărginită la Buteasa Râu (ca Ion Creangă la Ozana cea frumos curgătoare) pentru a repeta: Consiliul Județean Maramureș (forul administrativ al județului) se pregătește să plătească/aloce 600.000 lei pentru reabilitarea a 30 de metri de drum, adică peste 4.000 de euro/metru (preț la se construiesc, de la zero, autostrăzile).

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here