EXCLUSIV – În Baia Mare se construiește un nou retail park de 18.000 de metri pătrați: află toate detaliile despre Baia Mare Shopping Park

5
26604

INVESTIȚIE. Așa cum 2mnews v-a informat în exclusivitate încă din septembrie 2018 (detalii AICI), în urma unei investiții estimate de 2mnews la 14 milioane de euro, în municipiul Baia Mare se va edifica în acest an un nou retail park: Baia Mare Shopping Park.

 

Noul retail park din municipiul reședință de județ va fi edificat pe Bulevardul Unirii nr. 21, pe un teren care cuprinde fosta fabrică de mobilă a Mobam SA și actualul supermarket Kaufland 2 (cel de vis-a-vis de unitatea militară, care, conform planurilor, va fi încorporat în noul retail park – practic, dezvoltatorul va edifica un retail park de 11.000 de metri pătrați + actualul Kaufland 2).

 

Baia Mare Shopping Park va avea o suprafață comercială totală de 18.000 de metri pătrați și 780 de locuri de parcare. Termenul de finalizare este stabilit pentru al 4-lea trimestru din 2020 (adică spre finalul acestui an). Deconspirăm și strategia comercială: în Baia Mare Shopping Park vor fi magazine Lidl, Kaufland, New Yorker, House, Sinsay, Jisk, Pepco, Kik, Deichmann, DM, C&A, Takko, SuperZoo.

 

Care este prețul tranzacției și cine este cumpărătorul

 

Suma tranzacției este cea cuprinsă în promisiunea de vânzare dintre producătorul de mobilier Mobam SA și achizitor, respectiv de peste 4,3 milioane de euro (exact: 3.635.600 euro + TVA) – într-un document intern activele cuprinse în promisiunea de vânzare (terenul și imobilele edificate pe acesta), valoarea contabilă a aceastora este de peste 4,2 milioane de lei (exact: 4.212.154 lei) + TVA. Practic, Mobam își vinde terenul (cu construcțiile aferente, inutile investiției – vor fi demolate) la prețul de 100 de euro/metru pătrat + TVA.

 

Data până la care va fi finalizată vânzarea terenului este 2 martie 2020 (a fost prelungită în noiembrie 2019, data inițială fiind până în 27 iunie 2019, prelungită apoi la 1 decembrie 2019). Inițial, în 27 iunie 2018 (când s-a semnat promisiunea de vânzare a terenului de 35.671 mp – aceasta fiind suprafața din acte, în urma măsurătorilor a rezultat o suprafață de 36.356 mp), vânzarea trebuia făcută către firma Squaretime Development SRL, însă aceasta a cesionat (în octombrie 2018) drepturile de cumpărare către Avocado Development SRL.

 

Squaretime Development este unul dintre dezvoltatorii imobiliari care fac achiziții imobiliare preponderent pentru Mitiska REIM, o companie cu sediul central la Bruxelles (Belgia), specializată în investiții în centre comerciale și în administrarea fondurilor – este holdingul belgian care a achiziționat întreaga companie de retail germano-cehă Intercora. Avocado Development SRL este o firmă înființată în 2018, special pentru această tranzacție, fiind o sucursală a Squaretime Development (au în România mai multe sucursale cu denumiri de fructe exotice).

 

Cine este dezvoltatorul Baia Mare Shopping Park

 

Square 7 Properties, partenerul din România al investitorului belgian Mitiska (condusă de președintele executiv al grupului, Luc Geuten, foto mic stânga), va fi compania desemnată să se ocupe de finalizarea noului retail park din Baia Mare. Firma este controlată de austriacul Clemens Petschnikar (51 de ani, foto mic dreapta), vechi partener al belgienilor de la Mitiska, care a confirmat că în 2020 are ca target finalizarea noului centru din Baia Mare (“de 10.000-11.000 mp”).

 

Square 7 Properties este un dezvoltator imobiliar, administrator de proprietăți și active și administrator de facilități, cu sediul în București, România și care operează în Europa de Sud și Centrală de Est. Grupul lui Petschnikar acoperă, prin firmele membre, toate aspectele dezvoltării imobiliare, investițiilor și managementului investitorilor din imobiliare comerciale.

 

Conform strategiei de afaceri, fiecare centru comercial al Mitiska dezvoltat de Square 7 are ca ancore supermarketuri/hypermarketuri ale grupului german Schwartz, respectiv Kaufland și Lidl. Această strategie va fi aplicată și în cazul Baia Mare Shopping Park. De regulă, Schwartz cumpără spațiul pentru supermarket sau hipermarket, pentru că preferă să fie proprietari și nu chiriași, însă sunt și cazuri, ca și cel din Baia Mare, unde Mitiska dezvoltă un retail park în jurul unui centru al grupului german (în cazul de față, Kaufland, ulterior urmând să alăture și Lidl).

 

În date financiare, Mitiska/ Square 7 Properties investește aproximativ 14 milioane de euro în proiectul unui retail park de 10.000 metri pătrați, Square 7 investește circa 13-14 milioane de euro. În cazul din Baia Mare, aproape o treime din investiție s-ar concretiza în achiziția terenului de la Mobam.

 

Ce se întâmplă cu Mobam

 

Fabrica băimăreană Mobam SA (administrată de Gheorghe Jaklovszky, președintele CA fiind Petrică Vasvari) s-a înființat în 1959 a decis la jumătatea anului trecut, în iunie 2019, să oprească producția în principal din cauza reducerii cererii de mobilă din lemn masiv pe piața UE (exportau cu precădere în Germania, Olanda, Belgia), a creșterii cu aproape 60% a prețului la materia primă și a întârzierilor de plată pe care le-au cumulat către furnizorii de materii prime, bugetul de stat și cel local, precum și către salariați (erau 64 la finalul anului 2018).

 

În acest moment, firma își vinde utilaje și stocul de mobilier și așteaptă finalizarea tranzacției privind terenul de 4,3 milioane de euro. Aceasta este a doua mare tranzacție imobiliară pe care compania băimăreană o face din fosta platformă a fabricii de mobilă din Baia Mare – în 2008, la edificarea supremarketului Kaufland 2, vânzându-și o suprafață de aproape 2 de hectare contra sumei de 4,5 milioane de euro.

 

Conform raportării oficiale de la jumătatea anului trecut, structura acționarială a Mobam SA era compusă din Gheorghe Jaklovszky (14,22%), Alexandru Pop (12,40%), Gheorghe Puț-Cozma (10,29%), Statul Român (2,83% – prin AAAS), alți acționari cumulând, în procente mici, 60,25% (procentele au fost rotunjite spre limita superioară).

 

Surse 2mnews din mediul economic informat, implicate în tematica articolului de față, au susținut că în cea de-a doua jumătate a anului 2019, omul de afaceri clujean Mihai Dan Pitic (51 de ani, proprietarul furnizorului de produse pentru amenajări interioare Ax Perpetuum Impex, foto mic dreapta) a cumulat un procent semnificativ (17,9%) în acționariatul Mobam.

 

Cătălin VISCHI, Liviu DAMIAN



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

5 COMENTARII

  1. Oare nu ne plictisim odata sa fim circotasi ?
    Daca se investeste nu e bine, daca nu se investeste iar nu e bine.. nimeni nu vede nebunia si aglomeratia din toate zonele de cumparaturi ? Nimeni nu se gindeste la locurile de munca create prin asa un proiect ? Oameni buni….fiti oameni ca nu e greu.

  2. Buna ziua. Oare de ce nu se investește nimic in zona de nord al orașul, unde nu exista un supermarket. Se construiește acolo unde existã, acest lucru nu se poate observa ca si in zona de nord str V Lucaciu etc, nu exista nici un supermarket. A fost doar o precizare, nu doresc sa jignesc pe nimeni. Zi plina de realizari va doresc.

  3. Numai niște timpuri pot aproba acest fel de proiect. Daca se așteaptă la un număr mare de clienți să facă parcare supraetajata. Să pună taxa pe parcări mari sa descurajeze acest tip de proiecte. Să nu îl aprobe.

  4. Se poate, va rog, ca in acest Retail Park sa existe si un magazin pentru cei interesati de fenomenul Zero Waste? Este o dorinta din partea mea si a mai multor oameni din jurul meu (Zero Waste insemnand mai pe scurt reducerea folosirii ambalajelor nebiodegradabile).

    • As vrea sa va cunosc ! Sunt f interesata de aplicarea proiectului zero waste, nu atat pentru salvarea comunei mele Farcasa MM cat pentru oprirea trasformarii tarii in groapa de gunoi a firmelor si tarilor bogate din UE pentru ca cel mai mic pret pe tona deseu depus la groapa datorita lipsei aplicarii metodei corecte , Zero Waste, la problema deseuilor , favorizeaza acest lucru grav pt tara noastra

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here