DEZVĂLUIRI – Cine va lua 24,5 milioane de euro pentru reabilitarea a 39 de kilometri pe Valea Izei, în Maramureș

0
2317

EXCLUSIV. Numai astăzi nu-i mâine, când președintele Consiliului Județean (CJ) Maramureș, pesedistul Gabriel Valer Zetea, a anunțat victorios că va semna contractul de execuție a reabilitării unui tronson de 39,23 kilometri din DJ 186, sector cuprins între comunele Bârsana și Săcel. Anunțul fiind incomplet, cu rezerva că s-ar putea ca Zetea să fi urmărit ținerea în suspans a celor interesați, va fi completat prin această scriere, cu scuza deconspirării suprizei.

 

Cine sunt contestatarii

 

Scos la licitație simultan cu reabilitarea a DJ 187 pe segmentul Leordina – Poienile de Sub Munte, verdictul CJ Maramureș în privința câștigătorului reabilitării celor 39 de kilometri din DJ 186 pe ruta Bârsana – Săcel a fost contestat, întârziind semnarea contractului de atribuire, tocmai de un client/partener al instituției care administrează județul.

 

Contestatarul a fost sereleul bistrițean Dimex 2000 Company (controlat de Ioan Scurtu prin soția sa, Neluța Lucreția Scurtu), liderul asocierii care execută reabilitarea drumului județean din Țara Lăpușului, lucrare pentru care va fi plătit de CJ Maramureș cu 14,6 milioane de euro + TVA. Am făcut această subliniere, pentru că întârzierea implementării unui proiect tocmai de către beneficiarul altui proiect derulat de o autoritate publică nu este o practică comună.

 

Decizia CJ Maramureș privind executantul reabilitării DJ 186 Bârsana – Săcel a mai fost contestată și de o altă firmă-parter al CJ Maramureș, sereleul clujean Diferit (controlată de familia Petri – Nicolae şi Daniela Denisa), cel care a încasat 79 de milioane de lei + TVA în 2014 pentru finalizarea lucrărilor începute de Selina pe Baia Sprie – Bârsana.

 

În fine, instanța de contencios administrativ a Tribunalului Maramureș a decis că contestațiile nu-și au obiect și că decizia CJ Maramureș în privința desemnării câștigătorului lucrării e în regulă. În consecință, miercuri, 24 iulie 2019, la Bârsana se va semna contractul de execuție. Cu cine, însă, Zetea nu a mai făcut public, așa că 2mnews îndreaptă voluntara “scăpare”.

 

Cine sunt câștigătorii

 

Reabilitarea DJ 186, pe ruta Bârsana (DJ 185) – Strâmtura – Rozavlea – Șieu – Bogdan Vodă – Dragomirești – Săliștea de Sus – Săcel (DN 17C), despre care Zetea susține că este finanțată cu 116 milioane de lei prin Programul Național de Dezvoltare Locală II (program guvernamental susținut financiar din fondurile europene pentru finanțarea proiectelor locale de dezvoltare și care e gestionat de Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice) va fi realizată de o asociere de cinci firme. Să ridicăm vălul…

 

Liderul asocierii e un sereleu înregistrat în satul sucevean Sfântu Ilie, Autotehnorom, firmă controlată de Ioan Vasile Rîpan. Cei patru asociați secundari sunt toate serleuri: Opr Asfalt (administrată de Florin Constantin Diaconescu și înregistrată în Timișoara) & Obras Publicas Y Regadios SA (prezentată mereu ca fiind „o firmă din Toledo-Spania”, în fapt fiind un sereleu înființat anul trecut și înregistrat la aceeași adresă din Timișoara cu a firmei controlate de Diaconescu, Opr Asfalt) & Blue Company din Borșa (este firma care, cel mai probabil, va asigura materia primă, având în exploatare o carieră în Șesuri – firma a fost achiziționată, de curând, de Vasile “Fieru” Timiș) & Road Design (firmă înregistrată în Moșnița Nouă – jud. Timiș și controlată de Ioan Marius Dulcu, aceasta este firma care se va ocupa de proiectare și, probabil, asistență tehnică din partea proiectantului).

 

Să facem un exercițiu de practică observativă. Autotehnorom (firma suceveanului Rîpan) și Opr Asfalt (firma timișeanului Diaconescu) sunt, firește, executante a numeroase contracte de asfaltare, reparații de drumuri și deszăpezire – ceea ce în presa de specialitate este încadrat în categoria Abonați publici. Firmele se cunosc, au lucrat sau lucrează împreună în multe contracte.

 

Autotehnorom are un trecut “glorios” legat de persoane din lumea interlopă, aparținând de-a lungul timpului următorilor (două exemple: Vasilică Pușcașu, aflat într-o închisoare din Austria, unde ispășește o condamnare de 12 ani pentru jaf armat; Gheorghe Ignat, fost luptător de arte marțiale sub numele Ursul Carpatin, a ispășit o pedeapsă de 4 ani de închisoare pentru apartenență la o rețea de hoți care clonau carduri, apoi extrădat în Anglia pentru a răspunde pentru infracțiuni de răpiri și șantaj. Inițial, Rîpan a intrat ca asociat în firmă printr-un alt sereleu specializat pe leasing auto (având clienți firme ale statului: Poșta Română, CNIDR etc…). După ce a preluat în totalitate Autotehnorom, Rîpan a păstrat obiceiul sereleului, firma continuând să câștige importante contracte de asfaltare cu instituții ale statului.

 

Dacă vi se pare că ați mai auzit de această firmă, primiți remember-ul: în urmă cu 4 ani și în urmă cu 3 ani (iunie 2016), în asociere cu Opr Asfalt, Autotehnorom a primit contractul de execuție a DN 18 Moisei – Iacobeni drum început în 2014 și nefinalizat) pe ruta Șesuri – Cârlibaba (54 de milioane de lei pentru 19 kilometri) și contractul de finalizare a lucrărilor pe ruta Cârlibaba – Iacobeni (60 de milioane de lei + TVA pentru 20 de kilometri).

 

Lucrările trebuiau încheiate în septembrie 2017, apoi în vara anului 2018, ultimul termen fiind anunțat de CNAIR ca fiind noiembrie 2019. E drept, CNAIR n-a plătit corect: pe lotul Șesuri – Cârlibaba s-au executat 90% din lucrări şi s-a decontat 83,90% din lucrări, iar pe lotul Cârlibaba – Iacobeni lucrările au fost executate în procent de 50%, dar s-au plătit doar 40,43% din lucrări. Rezultat: lucrează pe DN 18.

 

Dar firmele mai sunt angrenate și-n alte lucrări mari, de pildă la centura (varianta ocolitoare) a municipiului Suceava. De asemenea, firmele au depus oferte pentru alte lucrări mari: execuție DN 28B Târgu Frumos – Botoșani, Drumul Apuseni, modernizare DJ 764A Beiuș – Coada Lacului.

 

Dacă suspicionați că firmele au totuși logistica și personalul necesar pentru a realiza simultan atâtea lucrări de anvergură, primiți o informație bonus: conform propriilor date, cele cinci firme care vor încasa 24,5 milioane de euro pentru reabilitarea a 39 de kilometri de drum pe Valea Izei au împreună 187 de angajați (din care 172 sunt de la Autotehnorom, restul patru asociați au împreună 15 angajați, conform bilanțului pe 2018).

 

Ce se face… ș-un credit ignorat

 

Sectorul de drum judeţean DJ186 ce urmează a fi reabilitat are o lungime de 39,300 kilometri și străbate localitățile Bârsana, Strâmtura, Rozavlea, Șieu, Bogdan Vodă, Dragomirești, Săliștea de Sus și Săcel.

 

Principalele lucrări care se vor executa constau în refacerea structurii rutiere, amenajare de șanțuri și rigole, decolmatarea șanțurilor, amenajarea acceselor la proprietăți și drumuri laterale, amenajare unor stații de autobuz și parcări, reabilitare de poduri și podețe, marcaje rutiere, montarea indicatoarelor rutiere și a unor parapeți de protecție.

 

Lucrarea (proiectare și execuție) trebuie finalizată în 720 zile – din care execuția efectivă a lucrărilor este de 540 zile. Deși recită mereu că lucrarea e finanțată prin PNDL și că Guvernul PeSeDe și că Uraaa!, Zetea omite să amintească faptul că pentru aceste lucrări de reabilitare a drumurilor județene, administrația maramureșeană a contractat un credit (la CEC Bank) de 70 de milioane de lei, “pentru acoperirea diferenței valorice necesare realizării acestor investiții și asigurării continuității lucrărilor de execuție în perioadele în care Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice nu face decontări”.

 

Banii trebuie rambursați în 11 ani (132 luni) – în acest an, CJ Maramureș a anunțat că nu trage nimic din credit, însă îl va epuiza în următorii doi ani (în anul 2020 urmând să tragă peste 60,6 milioane de lei, iar în 2012, peste 9,3 milioane de lei), apoi urmează decontul, lună de lună din pușculița județului. Deloc de neglijat acest amănunt: în acest moment , CJ Maramureș are în derulare un alt împrumut de la CEC Bank, de 116 milioane de lei, luat în 2013 pe o perioadă de 15 ani cu o perioadă de grație de 4 ani (deci abia a început să ramburseze acest împrumut).

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here