BAIA MARE – Bogdan Gavra, consilier local: ILEGAL a fost încredințată direct, pe o perioadă de 2 ani, salubritatea stradală către SPAU, deși nu este autorizată

0
1688
Bogdan Gavra

CUM SE ÎNCALCĂ LEGEA LA LUMINA ZILEI. Primarul municipiului Baia Mare, Cătălin Cherecheș, a inițiat un proiect de hotărâre prin care serviciul de salubrizare stradală în municipiu este dat în administrarea Serviciului Public Ambient Urban (serviciu din subordinea Primăriei), prin încredințare directă pe o perioadă de 2 ani (24 de luni). Proiectul, care a fost pus pe  a fost adus la știința consilierilor locali cu mai puțin de o zi înaintea votului, timpul necesar pentru a fi studiat fiind limitat. Strategia nu e nouă, fiind în total dispreț față de aleșii băimărenilor, des aplicată de edilul Cherecheș.

 

Fapta și făptuitorii

 

În 9 martie 2022, 12 consilieri locali au zis că e bine și proiectul s-a transformat în hotărâre (adică obligatoriu de pus în aplicare). Fapta a fost comisă de următorii: Mariana Pop, Ionuț Pârvu, Gabriel Roman, Ștefan Lupșa, Mihaela Câmpan, Radu Ardelean, Doru Dăncuș (toți de la Coaliția pentru Maramureș, controlată de primarul Cherecheș), Pintér Zsolt și Pap Zsolt (UDMR, controlat de primarul Cherecheș prin faptul că le-a oferit un post de viceprimar), Cornel Varga și Adrian Pop (PMP, controlați de primarul Cherecheș, pe primul prin lucrări și facilități oferite cultului penticostal, pe cel de-al doilea prin funcția oferită tatălui său, de consilier al managerului Urbis, firma municipalității) și Simion Bizău (PNL, proprietarul unei firme de transport auto, care a explicat că “E mult mai bine ca primăria să închirieze mașini, decât să le cumpere, așa că ar trebui de acum să se facă contracte de închierere de mașini”. Și el are mașini.).

 

S-au opus hotărârii (prin vot împotrivă sau abținere) 9 consilieri locali (au fost prezenți 21 din cei 23 de consilieri locali): Bogdan Gavra (PMP), Bogdan Hodorogea, Horia Buhan, Leontin Pop și Claudiu Pop (toți 4 de la USR), Mircea Cirț, Annemarie Hordău, Ovidiu Crăciun și Romeo Crișan (toți 4 de la PNL). Să concluzionăm: hotărârea a fost luată cu minimum necesar de voturi și cu aportul decisiv al consilierului PNL Bizău, care are mașini (restul votanților sunt fățiș și permanent “în asentimentul” primarului Cherecheș).

 

Amendamentele (ilegale): unul respins, altul admis

 

După ce consilierii locali Bogdan Gavra (PMP), Horia Buhan (USR) și Bogdan Hodorogea (USR) au explicat că SPAU nu a obținut autorizația în cele 3 luni în care a prestat serviciul și că 2 ani este o perioadă de timp prea mare, s-au propus diferite perioade mai scurte (1 an, 6 luni și 3 luni). Până la urmă, s-a suspus votului amendamentul consilierului Hodorogea, care a propus ca încredințarea către SPAU să se facă pentru 3 luni, timp suficient să se facă licitația.

 

Cei 12 au respins amendamentul, însă l-au aprobat pe cel al edilului Cherecheș care a completat proiectul cu amendamentul încredințării directe a serviciului către SPAU “până la luarea deciziei de către Consiliul Local cu privire la concesionarea și finalizarea procedurilor de concesiune a serviciilor de salubrizare, deszăpezire și zone verzi, pe o perioadă de maxim 24 luni.” Adică a voalat exprimarea intițială, rămânând tot pe lângă lege (explicația, mai jos).

 

Vă reamintesc că în urmă cu 3 luni, tot Executivul Primăriei le-a prezentat consilierilor un studiu (făcut tot de subalternii săi) privind faptul că e bine să facă salubritatea serviciul Primăriei și a prezentat ce costuri ar presupune acest aspect, totalul investiției fiind mai mare decât cel plătit până atunci firmei private, dar au spus că e mai mic și toți aleșii i-au crezut. Și au încredințat serviciul către SPAU.

 

Și apoi le-a spus muncitorilor să încalce legea și să arunce gunoiul stradal în tomberoanele cu gunoi menajer plătite direct de cetățeni (2mnews deține declarațiile celor surprinși în flagrant încălcând legea, care mărturisesc că așa au primit ordinul de la unul dintre consilierii primarului Cherecheș, care este șeful direct al acestor zilieri).

 

Explicațiile încălcării legii

 

“Darea în administrare unei entități fără licență NU poate fi acordată pe o perioadă mai mare de 90 de zile. Este extrem de clar. Nu precizează legea că poate în cazul în care s-au început procedurile de licențiere sau nu. Simplu: conform legii, nu se poate încredința un serviciu unei firme neautorizate (iar SPAU nu are autorizație pentru colectarea/transportul deșeurilor) pe o perioadă mai mare de 90 de zile. Pentru că legiuitorul a prevăzut că în acest timp, respectivul operator poate, dacă vrea să respecte legea, desigur, să îndeplinească criteriile impuse de legislație și obțină autorizarea.

 

În cazul nostru, deși au trecut 90 de când am încredințat SPAU acest serviciu, tot nu are autorizare. Ni se spune, de la nivelul Executivului Primăriei, că este în procedură de autorizare. Păi în procedură de autorizare ești după prima zi, când depui o cerere. Însă ce a făcut Primăria pentru ca SPAU să îndeplinească aceste criterii impuse pentru autorizare? A închiriat niște mașini (utilaje) și a plătit niște zilieri. Cum face salubrizarea, vedem cu toții”, a precizat consilierul local Bogdan Gavra.

 

Sigur, secretarul general al municipiului Baia Mare, Lia Mureșan, nu își aducea aminte dacă se precizează în legislație o asemenea perioadă (deși a avizat proiectul, decretând că e legal), așa că s-a luat o pauză să i se aducă legea.

 

I s-a adus și a zis că… nu e bine, că legea prevede că “operatorul are obligația de a solicita și OBȚINE licența într-o perioadă de cel mult 90 de zile de la darea în administrare”. Bine, SPAU nu a obținut-o în 90 de zile, de aceea, primarul Cherecheș și cei 12 enunțați mai sus au zis că e bine să încalce legea și să le mai încredințeze direct serviciul timp de 2 ani, în contextul în care legislația subliniază că nu le mai putea încredința nici măcar o zi. Lege, Baia Mare… râdeți, pentru că și ei râd, dar pe banii noștri.

 

Avocații” încălcării legii

 

Legea a fost încălcată cu suportul secretarului municipiului, Mureșean, tocmai cea care i-a anunțat inițial că nu e legal, citându-le legea, iar apoi le-a explicat, încurcată că SPAU e în procedură de autorizare, că nu e prima, ci e a doua încredințare fără autorizare, deci e o nouă procedură de dare în administrare. Știu, râdeți. Cei de la Parchet și DNA râd și ei?

 

Am râs și de consilierul Bizău (PNL), cel care are mașini de închiriat, transformat în avocat al încălcării legii, care a zis că să-i scuzăm pe „SPAU că nu au obținut autorizarea, pentru că a fost și situația cu COVID-u’ și s-au întârziat multe acte”. Atât de debusolați sunt acești aleși locali încât discutau că este legal să tot încredințezi câte 90 de zile un serviciu public unei firme neautorizate, desi legea prevede clar: 90 și gata. Dacă nu ai fost autorizat, mai stai pe margine până când îndeplinești criteriile.

 

Am râs și de consilierul avocat Pârvu (PSD – Coaliția pentru Maramureș), care a zis și el că nu e o încălcare a legii, pentru că dacă SPAU nu obține în 90 de zile autorizarea, contractual încetează. Și că dacă ceva nu e în regulă, Prefectura va ataca hotărârea în contencios-administrativ. Deci e bine. Știu de la fostul mastodontic secretar al județului, Dumitru Dumuța, pensionat din această funcție, că “legea o interpretează fiecare jurist cum știe, cum crede…”. Sigur, am râs și de Dumuța, tot pe banii noștri. Vă explic toate acestea pentru a înțelege cine sunt acești aleși și decidenți ai vieților noastre.

 

Nu e mai ieftin, ci mai scump

 

Să revenim la explicațiile publice în favoarea SPAU. Viceprimarul Dăncuș a mințit prin omisiune, inducându-i în eroare pe consilierii locali. Pentru a demonstra că e mai ieftin să angajezi 120 de oameni și să cumperi utilaje de zeci de milioane de euro, a spus că salubritatea stradală iese cu SPAU la 9 milioane de lei pe an, iar cu Drusal se primeau facturi de 1-1,2 milioane de lei pe lună. Sigur, o minciună.

 

În contractul cu Drusal pentru salubritatea stradală, Primăria Baia Mare plătea circa 9,5 milioane de lei pe an (facturile lunare erau între 600.000 lei și 1,2 milioane lei, o medie de sub 800.000 lei/lună). În contractul cu SPAU nu intră, deocamdată plata taxelor către stat, pentru că angajații sunt zilieri. Nici costul utilajelor, pentru că deocamdată au închiriat niște hârburi de auto-măturătoare care nu au aspirator (adică periile curăță mizeria de lângă borduri, dar neavând aspirator, o împing spre interiorul străzilor). Apoi, SPAU nu duce gunoiul colectat la un depozit autorizat, ci, așa cum am prezentat în filmări, îl aruncă în tomberoanele oamenilor, ca să plătească ei transportul și depozitarea.

 

De altfel, chiar raportul pe care l-au făcut subalternii lui Cherecheș la ordinul său indică extrem de clar că e mai scump (dar zice, fals, că e mai ieftin). Aveți detalii AICI și AICI.

 

Să facem, dar legal

 

Revenind la consilierul Gavra, cel care a luat poziție și a făcut publică încălcarea legii prin atribuirea serviciului pe o perioadă mai mare de 90 de zile unei entități neautorizate, acesta se declară adeptul administrării serviciului de salubritate stradală și deszăpezire în regie proprie, cu SPAU chiar, însă doar după obținerea autorizației.

 

“Ideea de bază a intervenției mele a avut la bază două deziderate: 1) să respectăm legea și 2) să ieșim mai bine, adică mai ieftin pentru cetățean (pentru că acest serviciu este plătit din bugetul local, la care contribuie cetățenii orașului și putem îndrepta banii economisiți către alte necesități ale oamenilor). Însă vă spun cu toată răspunderea că în acest caz nu am votat pozitiv pentru că nu este legal!

 

În urmă cu 3 luni, ni s-a spus că dacă nu delegăm serviciul către SPAU, acesta nu poate să depună solicitarea pentru obținerea autorizației de la ANRSC. Bine, au trecut 3 luni, au venit cu proiectul să încredințăm serviciul pe până la 2 ani, deși n-au făcut nimic în cele 3 luni să obțină autorizarea. De asemenea, am întrebat Executivul Primăriei câte tone a dus la un depozit autorizat SPAU în cele 3 luni de operare a serviciului? Pentru că ați prezentat și dumneavoastră filmări care dovedesc că SPAU încalcă legea, golind mizeria din coșurile stradale în pubelele de deșeuri menajere administrate de Drusal.

 

Adică în loc să ne străduim să diminuăm taxa de salubritate pentru cetățeni, noi contribuim la majorarea ei, aruncând în tomberoanele de deșeuri menajere și deșeurile stradale. Executivul Primăriei mi-a răspuns că au contract pe 50 de tone. N-au răspuns cât a și dus, pentru că e irelevantă cantitatea contractată, e importantă cantitatea transportată. Altfel, putem să ne batem joc de oameni și să aruncăm gunoiul în continuare în tomberoanele cu deșeuri menajere. Ne furăm singuri căciula”, a mai explicat consilierul Gavra.

 

Ce mai e de făcut

 

La finalul scrierii, o speranță, generată de faptul că nu am nicio încredere că Prefectura va contesta această hotărâre în disprețul legii, sau că vreun procuror din Baia Mare va deschide vreun dosar în privința încălcării flagrante a legii în această privință: poate mai există cetățeni responsabili în acest oraș care vor sesiza Prefectura și Parchetul în situația prezentată. Sper, altfel această scriere explicativă a fost doar informativă, de aducere la cunoștință.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here