AFACEREA „LOCOMOTIVA” ÎN VIȘEU DE SUS – Demonstrația premeditării unui act tipic de corupție, prin documente, fotografii și declarații

0
2008
Vasile Vlad

OCOLUL SILVIC VIȘEU DE SUS. Această scriere face publică demonstrația premeditării și săvârșirii unui act tipic de corupție, prin documente, fotografii și declarații ale unor surse/experți implicați. Urmează calendarul derulării actului de corupție, care este și un argument fără echivoc al premeditării acestuia. În urma acestei afaceri, statul român a fost păgubit financiar.

 

Calendarul Afacerii „Locomotiva”

 

• Mai 2021: șeful Ocolului Silvic Vișeu de Sus, Vasile Nicolaie Vlad (care este și consilier local PSD – în foto mic dreapta), cere o ofertă de preț pentru achiziția unei locomotive LDH de linie ferată cu ecartament îngust, echipată cu motor de 450 CP. Oferta a fost cerută firmei Remarul 16 Februarie SA din Cluj-Napoca, fondată în anul 1870 și specializată pe construcția și repararea materialului rulant feroviar. Firma Remarul 16 Februarie SA este manageriată de Ionuț Avram (director general din 1 iulie 2021), președintele Consiliului de Administrație este Ionuț Negru, iar acționarul principal este firma Transferoviar Holding SRL Cluj-Napoca (72,63%), controlată de Călin Mitică prin Transferoviar Administrare Active SRL.

 

• 10 mai 2021: firma Remarul 16 Februarie SA răspunde cererii Ocolului Silvic Vișeu de Sus, oferind o locomotivă cu caracteristicile cerute, perfect funcțională, cu reparația generală/capitală făcută și cu 9 luni garanție, la prețul de 818.125 lei (sumă care cuprinde TVA). Vezi foto document alăturat (click pe foto pentru a mări imaginea într-un tab alăturat).

 

• Septembrie 2021: firma Dumax SRL din Vișeu de Sus, controlată de Dumitru George Mestic (38 de ani), prieten al șefului Ocolului Silvic Vișeu de Sus, Vasile Nicolaie Vlad, cumpără de la firma Unicom Tranzit SA o locomotivă nefuncțională cu suma de 39.412,80 lei (suma cuprinde TVA).

 

Unicom Tranzit SA este un operator feroviar privat înregistrat în Voluntari (jud. Ilfov), care activează în România din anul 1994 și care face parte din Unicom Group. Este controlată de familia Iavorski, care deține circa 94% din părțile sociale prin: Irina Iavorski – cetățean italian (22%), Larisa Iavorski (22%), Constantin Iavorski (22%,) Olga Iavorski (22%), Constantin Iavorski – cetățean moldovean (5,5%). Asociați secundari sunt Ioan Bogdan Ciobanu (2,3%), Elena Adina Rarinca (1,6%), Ioan Drăghici (1,6%) și Elisabeta Stănculescu (1,3%). Firma deține și 95% din părțile sociale ale Trans Cargo Danube SRL și 100% Railway Vehicle Services SRL.

 

Surse 2mnews din sistem au precizat că locomotiva a fost vândută la preț de fier vechi, fiind un hârb păstrat până atunci pentru piese de schimb (“Se luau diferite componente de pe ea atunci când trebuiau reparate alte locomotive”), o „coajă” cum o numesc mecanicii, care n-avea nici măcar motor sau transmisie (motorul a fost adăugat ulterior vânzării). Vezi alăturat două fotografii cu locomotiva cumpărată (click pe foto pentru a mări imaginile într-un tab alăturat).

 

• 29 septembrie 2021: Dumitru Mestic (Dumax SRL) încarcă locomotiva pe un trailer și o transportă din depoul din Fieni, unde era depozitată/ abandonată, la atelierul din Cluj-Napoca al firmei Remarul 16 Februarie SA. Vezi alăturat două fotografii cu momentul transportului de la Fieni la Cluj-Napoca.

• 21 decembrie 2021, ora 11.46: Dumitru Mestic (Dumax SRL) scoate la vânzare locomotiva, precizând că “Locomotiva POATE FI nefuncționabilă, urmând a fi reparată capital”. Cere 142.800 lei (120.000 lei + TVA). De 3,6 ori mai mult decât prețul la care a cumpărat-o în urmă cu mai puțin de trei luni.

 

• 22 decembrie 2021, ora 9.08: Vasile Vlad (Ocolul Silvic Vișeu de Sus) oferă din banii statului suma cerută de prietenul său, Mestic (Dumax SRL), respectiv 142.800 lei. Plata se face prin OP (ordin de plată).

 

Exact în aceeași perioadă, Asociația Prietenii Mocăniței din Sibiu a cumpărat, transparent, la licitație publică, o locomotivă diesel pentru linia de cale ferată cu ecartament îngust dintre Sibiu și Agnita, de pe Valea Hârtibaciului. A plătit 283.220 lei (sumă care cuprinde TVA) firmei Calea Ferată Îngustă SRL din Crișcior, bani pentru care au primit o locomotivă diesel-hidraulică nou-nouță. Vezi alăturat foto cu locomotiva cumpărată de sibieni.

 

După publicarea primului articol referitor la această afacere (detalii AICI), patronul firmei Calea Ferată Îngustă SRL, Georg Hocevar, contactat de 2mnews, a confirmat că firma sa produce și locomotive noi echipate cu motoare de mai mare putere decât cel cu care a fost echipată locomotiva pentru agrement (chiar de 600 CP – motor Caterpillar), specifice celor pentru transportul lemnelor, evident la prețuri mult mai mici decât cel la care va ajunge locomotiva cumpărată de Ocolul Silvic Vișeu de Sus, din banii statului român (vezi foto mic stânga).

 

• Decembrie 2021: Vasile Vlad (Ocolul Silvic Vișeu de Sus) cere firmei Remarul 16 Februarie SA o expertiză și stabilirea prețului final al transformării hârbului în locomotivă funcțională.

 

• 21 ianuarie 2022: Remarul 16 Februarie SA finalizează expertiza și comunică Ocolului Silvic Vișeu de Sus că trebuie să investească încă 822.085,99 lei (suma cuprinde TVA) pentru a o face funcțională. Adică costă mai mult să repare hârbul cumpărat de Ocolul Silvic Vișeu de Sus decât locomotiva funcțională (și cu reparația capitală făcută) pe care le-a oferit-o spre vânzare în mai 2021. Vezi alăturat foto document valoare reparații.

 

• 7 iulie 2022: Ocolul Silvic Vișeu de Sus scoate la licitație un contract pentru reparația capitală a locomotivei (camuflat sub formularea „Modernizare locomotivă de ecartament îngust 760 mm L45H-79”), estimând că va plăti 822.085,32 lei (suma conține TVA și este exact cât le-a spus că îi costă firma care a făcut expertiza, Remarul 17 Februarie SA, în depoul căruia se află hârbul nefuncțional). Vezi alăturat foto document.

 

Astfel, locomotiva cumpărată de prietenul șefului Ocolului Silvic cu 39.413 lei și vândută Ocolului Silvic cu 142.800 lei (bani plătiți de entitatea statului român) va ajunge la prețul final de 964.885,32 lei (suma cuprinde TVA). Licitația se va încheia în 11 august 2022, însă putem anticipa cu o lună înainte câștigătorul: Remarul 17 Februarie SA. Nici nu mai trebuie transportată locomotiva, e acolo, în depoul lor. Iar probleme cu prețul reparației capitale nu vor exista, statul plătind, prin Ocolul Silvic Vișeu de Sus – Direcția Silvică Maramureș – Romsilva, fix atâția bani câți a cerut firma care o găzduiește.

 

Pentru cei mai puțin atenți, o subliniere: în 2021, Remarul 17 Februarie SA a oferit Ocolului Silvic Vișeu de Sus o locomotivă perfect funcțională la prețul de 818.125 lei, însă Ocolul Silvic a refuzat și a cumpărat, tot în 2021, una defectă (de la prietenul șefului Ocolului Silvic, la un preț de peste 3 ori mai mare de cât a cumpărat-o acesta), iar acum o va da aceleiași firme care i-a făcut oferta inițială, Remarul 17 Februarie, să o repare, la final rezultând o locomotivă pentru care Ocolul Silvic va plăti 964.885 lei, cu 146.760 lei mai mult decât oferta pe care a refuzat-o.

 

Ce spune șeful de ocol, Vlad

 

2mnews a vorbit și cu șeful Ocolului Silvic Vișeu de Sus, Vasile Vlad, pentru a afla care este explicația celui care a dispus achiziționarea din bani publici a unei locomotive pentru care va cheltui 964.885 lei pentru a o avea funcțională, în condițiile pe care o putea cumpăra în mai 2021 cu 818.125 lei (sumă care cuprindea livrarea în maxim 75 de zile lucrătoare locomotiva cu reparație capitală și 9 luni de la livrare garanție tehnică), respectiv cu 146.760 lei mai puțin.

 

Inițial, Vlad a spus că a trimis cereri de oferte peste tot unde a știut că există șansa să găsească o locomotivă, dar nu a primit nicio ofertă fermă.

 

Vlad:Am scris mailuri peste tot, inclusiv la intreprinderi miniere care au avut în dotare așa ceva, am trimis și la fosta fabrică de sodă de la Govora, unde știam că au 5 locomotive recondiționate – au zis că nu vând. Domnul Hocevar (n.red., patronul firmei Calea Ferată Îngustă SRL) mi-a făcut o ofertă pe WhatsApp, nu mai știu suma, dar după aceea a refuzat să o mai vândă pentru că avea interdicție.
(N.red. – Vlad sugerează că a fost barat/oprit în această tentativă de achiziție a locomotivei de Împăratul Vișeului, primarul Vasile Coman Vărzaru, cel căruia tot Direcția Silvică Maramureș i-a dat pe tavă monopolul exploatării, transportului și depozitării lemnului de pe Valea Vaserului)”. – Contactat de 2mnews, austriacul Georg Hocevar, a spus că un mesaj pe WhatsApp nu este o ofertă, precizând că face parte din cei care cred că este o prostie ca statul, care a dovedit deja că este cel mai prost administrator, să preia exploatarea, transportul și depozitarea lemnului, fapt care nu se mai întâmplă niciunde în UE (a dat exemplul cantonului natal din Austria unde aceste activități sunt realizate chiar de o firmă din Maramureș, din Târgu Lăpuș), pentru că statului îi este mai rentabil economic.
 

2mnews: Înțeleg că nu ați primit nicio ofertă.

 

Vlad: Nu.

Îi spunem de oferta extrem de fermă a firmei din Cluj-Napoca. Admite, însă susține că firma nu avea locomotiva. De parcă conta. Conform documentului, firma se angaja prin potențialul contract să o livreze în 75 de zile (3 luni), funcțională, cu revizia la zi și cu 9 luni garanție tehnică.

 

Apoi, Vlad se lansează în teoria conspirației. Clasic (că e cineva în spate, în cazul acesta cei care au interese economice). Că ei vor să facă bine, că vor să spargă monopolul deținut acum de primarul Coman Vărzaru’, că acesta contra-atacă puternic. “Doar transportul lemnului în ultimul an (iulie 2021-iulie 2022) ne-a costat circa 650.000 lei”.

 

Subiectul nu este însă cine controlează drumul lemnului din Valea Vaserului la rampele de vânzare (acum, acesta este primarul Coman Vărzaru’, cu voia silvicilor statului, pentru că nu cetățenii și nici jurnaliștii au semnat contractele și nici nu ei au făcut legile în așa fel încât asta să fie posibil), ci cum s-a achiziționat o locomotivă mai scump decât putea fi. Și nici asta n-ar fi o problemă, dacă tranzacțiile nu ar implica bani publici.

 

Cât despre exploatarea, transportul și depozitarea lemnului, aveți păreri ale celor implicați la finalul scrierii. Opinie: nimic din ce este monopolizat nu este benefic cetățeanului, doar concurența economică poate stabili un raport corect calitate-preț. La fel de real este că statul e un dovedit prost-administrator. Ideal ar fi spargerea monopolului pe aceste componente ale exploatării silvice, adică mai multe firme private care să liciteze (calea ferată cu ecartament îngust este a statului, în consecință ar putea opera orice privat care licitează cel mai bun raport calitate-preț, caz în care s-ar elimina viitoarea presiune financiară de pe instituția statului).

 

Ne despărțim amical de Vlad, sugerându-i, cu sinceritate, să-l oferteze pe prietenul său Mestic pentru funcția de director al departamentului Achiziții, pentru că dacă Vlad n-a găsit o locomotivă “nici cu 1 milion de lei”, privatul Mestic a cumpărat una cu sub 40.000 de lei și a și vândut-o imediat de peste 3 ori mai scump. E performant!

 

Ce avem aici

 

E o afacere clasică, cu doi câștigători și un pierzător. Câștigătorii: 1) firma prietenului șefului Ocolului Silvic, Dumax SRL Vișeu de Sus, care și-a triplat investiția; 2) firma de la care nu s-a cumpărat locomotiva (Remarul 17 Februarie SA Cluj-Napoca) va primi mai mulți bani pentru a repara altă locomotivă decât ar fi primit dacă Ocolul Silvic ar fi cumpărat locomotiva de la ea.

 

În această afacere de tip win-win-lose, fraierul de serviciu este, evident, statul român, unica entitate care a pierdut (financiar) fiind Ocolul Silvic Vișeu de Sus, condus de șeful de ocol Vasile Niculaie Vlad.

 

Observație: Afacerea „Locomotiva” din Vișeu de Sus seamănă foarte mult cu Afacerea „Blocul de pe Horea” din Baia Mare, în urma căreia primarul din acea vreme al municipiului, Cristian Anghel, a fost condamnat în martie 2010 la 2 ani și 6 luni de închisoare cu executare pentru abuz în serviciu în formă calificată.

Decizia care a dat cep achizițiilor de îmbogățire”

 

Motivația achiziției locomotivei-mocăniță de Ocolul Silvic Vișeu de Sus a fost explicată de directorul Direcției Silvice Maramureș, Daniel Alexandru Paicu, pentru 2mnews, prin faptul că din anul 2025 Romsilva nu va mai vinde lemn “pe picior”, ci din depozite (vizând în acest fel încasări substanțial mai mari, dar și protejându-se de jaful care s-a perpetuat, de multe ori generat chiar de câștigătorii licitațiilor pentru exploatarea parchetelor, care tăiau mai mult decât aveau dreptul). În acest sens, se cumpără locomotive, vagoane și terenuri pentru viitoarele depozite de lemn (aspect asupra căruia vom reveni cu interes similar).

 

Surse din sistemul silvic și cel de transport feroviar pe linii de cale ferată cu ecartament îngust au precizat că strategia nu doar că este proastă, ci va duce la scăderea încasărilor, argumentele constând în modul în care se procedează în statele europene dezvoltate: în toate acestea, activitatea de exploatare, transport și depozitare este externalizată și executată de agenți privați, pentru că s-a dovedit mai rentabilă pentru stat, privații din sistem având deja achiziționate toate dotările necesare unei astfel de activități.

 

Statul român nu aici greșește (că nu face el exploatarea, transportul, depozitarea și pregătirea lemnului pentru vânzare), ci în modul în care acționează instituțiile de control. Să spui că se fură mult, dar tu să investești enorm ca să mai preiei o activitate pe cap, în loc să investești în dezvoltarea sistemelor de pază, e o anomalie”.

 

Se fură mult pentru că sistemul de protecție/pază este permisiv. Adică se fură, pentru că hoții pot – în multe cazuri fiind înțeleși chiar cu paznicii (silvici, poliție, alte organe de control). Ai legi proaste, schimbă legile. Ai sistem de pază ineficient, schimbă-l/întărește-l/eficientizează-l”.

 

Ce fac ei e ca și reacția statului în pandemia de Covid: nu știau ce să facă, așa că ne-au închis în case. Dar asta nu înseamnă că au eliminat pericolul/virusul. În cazul de față e la fel: nu pot/nu vor să elimine furtul din pădure, interzic accesul în pădure. Dar în acest caz, trebuie să facă statul exploatare, transport, depozitare. Ceea ce înseamnă o investiție enormă și inutilă în material rulant, în depouri, ateliere de reparații/întreținere, depozite, salariile viitorilor mulți angajați. Această activitate e funcțională acum, fiind externalizată.

 

Logica și managementul economic spun că investiția ar trebui îndreptată spre partea care nu funcționează (paza), nu spre ce funcționează. Elvețienii, germanii, austriecii, toți ăștia sunt niște proști că au externalizat aceste operațiuni? Practic, nu sunt în stare să rezolve o problemă (furtul de lemn) și interzic accesul în pădure, indiferent de costurile pe care au, care vor ajunge mai mari decât actualele pierderi din furturi. Lucrați la partea care cauzează problema, nu la cea care funcționează”, au precizat pentru 2mnews surse implicate.

 

* Precizări: 1) documentele au fost protejate prin eliminarea antetelor, acestea conținând date de identificare supuse GDPR (protecția datelor cu caracter personal) – denumirea, numele și funcția NU sunt date protejate de GDPR; 2) fiecare document prezentat în scriere poate fi mărit (prin click) la o dimensiune care permite lecturarea.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here