ACHIZIȚIE – Cel mai probabil cursa regulată operată de Air Connect pe ruta București – Baia Mare nu va mai fi reluată, compania fiind cumpărată de AeroItalia, care are alte planuri cu avioanele companiei românești

0
5268

SISTAREA TEMPORARĂ VA DEVENI DEFINITIVĂ. Cel mai probabil cursa regulată operată de compania românească Air Connect pe ruta București – Baia Mare / Baia Mare – București nu va mai fi reluată în primăvară, așa cum anunța conducerea operatorului aerian la sistarea temporară din octombrie 2023. Motivul constă în preluarea/achiziția controlului firmei românești de compania aviatică italiană AeroItalia, deținută de miliardarul bolivian Germán Efromovich. Compania AirConnect a operat cursa București – Baia Mare în perioada martie-octombrie 2023, anunțând o sistarea temporară, până în primăvară, a tuturor curselor regulate interne pe care le opera în România.

 

AeroItalia a anunțat oficial finalizarea achiziției pachetului de 93,86% din acțiunile companiei Air Connect, iar planurile lor, conform presei de specialitate italiană, este de a-și consolida prezența pe piața regională italiană și a-și extinde capacitățile de alimentare către hub-ul Roma-Fiumicino. Niciuna dintre companii nu au dezvăluit deocamdată detalii financiare ale tranzacției.

 

Air Connect a început operarea în vara anului 2022 și are o flotă de doar 2 avioane ATR 72/600. AeroItalia și-a început operațiunile în toamna lui 2021 și are o flotă formată din 6 avioane B737-800. AeroItalia folosea aeronavele Air Connect, mai mici, încă din anul 2022, în baza unui contract de închiriere în regim wet-lease (închiriere aeronave și echipaj), tocmai pentru ca AeroItalia să devină eficientă economic pentru operarea celor trei rute naționale (de scurtă distanță) pe care le-a contractat cu Regiunea Marche și pentru care primește un semnificativ ajutor de stat (AeroItalia operează din 1 octombrie 2023 și până în 2025 trei curse regulate de pe aeroportul din Ancona, către Milano Linate, Napoli și Roma Fiumicino, acestea totalizând o frecvență de 4 curse/zi – ulterior contractării, AeroItalia a garantat cursele regulate interne doar până la 1 octombrie 2024).

 

Achiziționând compania românească Air Connect, AeroItalia se va putea concentra pe rutele internaționale, rutele interne contractate urmând să le efectueze cu avioanele ATR 72/600, pe care oricum le folosea și până acum. Însă presa italiană de specialitate consemnează că relația companiei AeroItalia cu Regiunea Marche este una tensionată, ambele părți reclamând probleme cauzate de cealaltă – potrivit Corriere Adriatico, haosul generat la Ancona ar fi rezultatul unei dispute între Regiunea Marche și AeroItalia privind plata a 750.000 euro către operatorul aerian, care vrea să scurteze termenii contractului din cauza factorului de încărcare dezamăgitor de pe rutele interne, către și dinspre Ancona.

 

De asemenea, deși din 15 septembrie 2023, AeroItalia a anunțat începerea curselor regulate din Ancona către Barcelona, ​​​​București și Viena (zborurile urmau să fie operate cu aeronava Air Connect ATR72/600 cu 68 de locuri), în 30 octombrie 2023 compania a anunțat suspendarea începând din 13 noiembrie 2023 a zborurilor internaționale de pe aeroportul Marche „din cauza nerespectării  angajamentelor de către Atim (compania de promovare turistică a Regiunii Marche) – după câteva zile însă, AeroItalia și-a revizuit anunțul și a reconfirmat doar cursa Ancona – Barcelona, în contextul acordului de achiziție al Air Connect.

 

Compania aeriană italiană a anunțat în urmă cu câteva zile semnarea unui contract de închiriere pentru încă două B737-800 (de la Air Lease Corporation), acestea urmând completeze de la începutul anului 2024 flota pe care operează și care este formată din 8 Boeing-uri pe care le deține, un B737/700 (închiriat de la HelloJets), un DHC-8/Q400 (închiriat de la SkyAlps) și cele două ATR-uri Air Connect (care au devenit proprietatea Aeroitalia).

 

AeroItalia a intrat recent și într-un conflict deschis cu Ita Airways, care o acuză că ar fi plagiat sigla și imaginea fostei Alitalia, a cărei marcă este deținută de Ita Airways, companie care este vizată de achiziția Lufthansa. Diferendul se va soluționa în instanța de judecată, ITA Airways dând în judecată AeroItalia pentru plagiat (copierea mărcii și culorii de la Alitalia).

 

Compania AirConnect este administrată prin firma Air Connect Aviation Group SA și a fost înfiinţată la începutul anului 2021, având în acţionariat sau conducere pe Tudor Constantinescu (fost director al Blue Air), Dorin Ivaşcu (ex-Tarom), Gheorghe Mărginean (acţionar al firmei de turism Karpaten), omul de afaceri târgumureșean Cosmin Adrian Pop etc. – aveți detalii despre fondatori AICI.

 

Compania a început să opereze curse regulate interne din Bucureşti către Baia Mare, Sibiu, Suceava şi Târgu Mureş precum şi două curse regulate externe spre Budapesta (de la București și Cluj-Napoca). În perioada recentă, acționariatul firmei era controlat de sibianul Iulian Bogdan Năstase și compus din 3 persoane: Năstase (87,72%), târgumureșeanul Cosmin Adrian Pop (6,14%) și Alin Crețu (6,14%). Anul trecut, firma a încheiat cu o cifră de afaceri de 37,77 milioane de lei și o pierdere financiară netă de 21,05 milioane de lei. Luna trecută, Tudor Constantinescu a fost numit director general cu un mandat de 4 ani.

 

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here