EXCLUSIV – Afacerea „Șenalul fals”: Cine sunt lobbyștii din spatele creării într-o comună din Maramureș a unui port interior al Constanței

0
547
„Hai să dăm mână cu mână” - Anton Samoilă și Gabriel Zetea

„Ca să fie mai simplu de înțeles, am decis să structurăm

această scriere după regulile matematice: ipoteză, concluzie, demonstrație”.

(Cătălin Vischi)

 

INVESTIGAȚIE. În debut, explicațiile titlului: în accepțiune maritimă, șenalul este porțiunea navigabilă în lungul unui râu, al unui canal sau al unui lac, destul de largă și de adâncă pentru a asigura navigația la intrarea într-un port (în subiect fiind vorba despre Mireșu Mare, o comună aflată în Lunca Someșului, fără posibilitatea asigurării navigației la intrarea într-un port – de care se află la o distanță de 760 de kilometri -, am definit afacerea „Șenalul fals”).

 

Tot în limbaj maritim, un port interior este amenajat la distanță apreciabilă de mare, dar în vârful estuarelor adânci, pe porțiunile maritime ale fluviilor navigabile sau pe canaluri maritime și are rolul de a permite accesul navelor maritime până la centrele industriale și comerciale din interiorul unei țări – în concluzie, comuna maramureșeană nu se încadrează în condițiile impuse de normele maritime pentru crearea unui port interior.

 

Ipoteză

 

Plecăm de la un comunicat oficial și, ulterior publicării articolului de către 2mnews, nepostat pe siteul oficial al Consiliului Județean (CJ) Maramureș, fapt neobișnuit în contextul setei de autopromovare a președintelui administrației județene Gabriel Zetea, un personaj politic suferind încă de tânăr de o formă acută a cultului personalității.

 

Respectivul comunicat anunța o întâlnire de lucru, oficială, între președintele Zetea și consulul onorific al României în Florida (SUA), precum și faptul că obiectivul întâlnirii a constat din analizarea „unei posibile colaborări cu portul Constanța, care este interesat să deschidă un port interior – respectiv o extensie a portului – într-o zonă mai îndepărtată din România”, precizându-se că „una din locațiile avute în vedere o reprezintă Maramureșul, mai exact comuna Mireșu Mare, unde există un teren cu o bună accesibilitate la calea ferată”.

 

În fapt, în urma discuțiilor avute cu primarul comunei Mireșu Mare am ajuns la concluzia că formularea din comunicatul oficial al CJ Maramureș, dar nepostat pe siteul propriu, este greșit, în cadrul întâlnirii dintre onorabilii Gaby din Viile Apei – Seini și Tony din Virginia Beach – Norfolk fiind vorba de crearea în comuna Mireșu Mare a unui soi de depozit de mărfuri care să aparțină (sau să fie administrat) Portului Constanța și de unde acestea să fie transportate mai ușor. Sigur, ni s-a spus că acolo există terenurile necesare edificării respectivului antrepozit. Care ar fi argumentele măcar relativ raționale ale acestui „mai ușor”, puțini au înțeles.

 

Nu ni s-a spus și cui aparțin respectivele terenuri, cine le-a comasat, respectiv cine sunt cei au de câștigat de pe urma unei potențiale achiziții. Dar am bănuit. Numai că 2mnews nu trimite în spațiul public bănuieli. Așa că, în urma reacțiilor contradictorii generate imediat după publicarea articolului care anunța proiectul edificării unei aparente anomalii, conducerea publicației a hotărât să înainteze subiectul, pentru lămuriri, Grupului de Investigații 2mnews.

 

În urma promisiunii făcute în privința demantelării proiectului privind crerea unui port interior într-un județ montan, acesta a definitivat în mai puțin de 24 de ore scrierea de față și datorită informațiilor și a documentelor obținute cu operativitate maximă din SUA, de la colaboratorii Grupului.

 

Concluzie

 

Am consemnat de la ce s-a plecat (ipoteza), iată concluzia. Vizita de lucru oficială în Baia Mare a unui consul al României (chiar și onorific fiind el) pentru deschiderea unui să-i spunem terminal al Portului Constanța (unde acesta nu are nicio atribuție) este ciudată în contextul atribuțiilor pe care le are o persoană numită în respectiva funcție.

 

De asemenea, este suspectă acceptarea cu lejeritate a unui dialog-analiză din partea unui înalt oficial al administrației publice județene (Zetea) cu o delegație a cărei componență este formată dintr-o singură persoană publică (primarul din Mireșu Mare, Ioan Mătieș) și mai mulți oameni de afaceri (pe lângă onorificul Anton Tony Samoilă, Gavril Leș – președintele Consiliului Local al IMM-urilor – și Florin Rus – antreprenor în domeniul transportului) pentru a discuta despre o afacere privată a cărei sorți de izbândă depind exclusiv de o entitate a statului, Ministerul Transporturilor (aceasta controlând atât CFR, cât și Portul Constanța), acolo unde secretar de stat este cel mai bun prieten al lui Zetea, Dragoș Titea.

 

Concluzia este că o grupare din care fac parte cei prezenți la „întâlnirea de lucru” este determinată să obțină acordul instituțiilor statului pentru a manageria un business care aduce mulți foarte bani: transportul (oceanic, maritim și apoi terestru, pe calea ferată), însă locația aleasă (Maramureș) nu conduce spre ideea (doar) de a deservi firmele ce vor să facă mai ușor transportul (înlocuind căile rutiere dezastruoase din România cu cel feroviar, mai ieftin), mult mai fezabilă economic fiind facilitatea care s-ar crea în privința importului din țările foste sovietice, în special din Ucraina, și transportul ulterior spre Constanța și, mai departe, peste Ocean.

 

Demonstrație

 

Urmează modalitățile de trecere de la cuprinsul ipotezei la concluzii. Principalul aspect al subiectului a reprezentat-o prezența ca insider a consulului onorific, domnu’ Tony, cum l-a numit primarul din Mireșu Mare în dialogul cu noi. Așa că prima dilemă a fost: cine este domnu’ Tony ăsta și de ce se bagă el din postură de reprezentant onorific al Ministerului Afacerilor Externe într-un business privat? Ce interese are.

 

Anton Samoilă

Anton Samoilă s-a născut în București și a absolvit în anul 1981 Academia de Studii Economice (ASE). Până în anul 1984 a fost economist la Centrocoop București, apoi fugind din țară și strabilindu-se în SUA. Locuiește în Virgina Beach. În 1999 a fost numit consul onorific al României în Virgina, fiind decorat de Emil Constantinescu, pe ultimii metri ai prezenței sale la Cotroceni, cu Ordinul Național „Serviciul Credincios” în grad de Comandor. În 2005, sub mandatul lui Traian Băsescu, Samoilă este promovat la rang de Consul Onorific General al României, iar din 2012 este numit consul onorific al Floridei de Sud.

 

Și acum schepsiul prezenței sale în cabinetul lui Zetea, cu doi oameni de afaceri din zonă și cu primarul din comuna care s-a oferit să livreze terenul compactat necesar dezvoltării antreprizei portuare din zona montană: de peste 30 de ani, onorabilul domn Tony din Virginia Beach lucrează în domeniul transportului maritim internațional. Practic, în SUA există o vorbă: dacă vrei să transporți ceva în România sau să aduci ceva din România, îl contactezi pe Tony Samoilă. Iată o mostră desprinsă dintr-un dialog între două personaje a căror identitate o vom proteja (deocamdată) – un american îl sfătuiește pe un altul care cere o sugestie despre transportul în România a unor mărfuri:

 

„Omul de contact pentru transport maritim este Tony Samoilă, din Norfolk. (îi dă adresa de mail și site-ul lui Samoilă: www.romcrest.org) El mi-a fost de mare ajutor, deoarece aveam să studiez medicina în România (Cluj sau Constanța). El face transportul maritim și import-export de o viață și este consulul onorific al României pentru acea regiune din SUA. Este un tip cu imunitate diplomatică consulară. Așa că, conversațiile noastre nu încep cu „Hei Tony!”, ci mai degrabă cu „domnul Consul”. Este un tip minunat și va avea grijă de tine! Cred că un container mic, de 20 de metri, merge de la Norfolk la Constanța pentru aproximativ 1.400 de dolari.”.

 

Din iulie 2013, Tony Samoilă este director al International Sales & Landstar Global Logistics , a mai fost președinte-manager la Suncoast Ocean Lines (în perioada ianuarie 2006 – iunie 2005 și vicepreședinte la M&S Shipping Ltd (în perioada august 1999 – decembrie 2005). Practic, este ship broker, cel care facilitează și, uneori, efectuează, transportul mărfii pe cale maritimă. De altfel, Samoilă are aceeași adresă de business ca și cea de consul onorific al României (care îi conferă, după cum sublinia americanul de mai sus, imunitate diplomatică, precum și posibilitatea de a fi considerat „un om minunat”).

 

În consecință, interesul lui Samoilă pentru bussinesul din Mireșu Mare este direct legat de afacerile sale. Pentru desăvârșirea acestui proiect avea însă de un tip care să-i faciliteze compactarea terenului necesar antrepozitului de lângă calea ferată din comuna maramureșeană (respectiv, primarul Ioan Mătieș), de un transportator rutier (în persoana omului de afaceri din domeniu, respectiv Florin Rus, proprietarul firmei de transport Rus Florin Truck SRL), de un șef al asociației firmelor mici și mijlocii (în persoana lui Gavril Leș, patronul de la GoServ) și, mai ales de oficialul care să facă demersurile la Ministerul Transporturilor (respectiv Gabriel Zetea, președintele CJ Maramureș, șeful politic al primarului din Mireș).

 

În mod normal, întâlnirea de lucru era gândit ca un business win-win, din care toți cei implicați aveau de câștigat. Așa era gândit și poate ar fi fost realizat dacă n-ar fi o aberație a unor oameni extrem de onorabili.

 

Grupul de Investigații 2mnews



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ