PENAL – Drumul comunal spre depozitul de deșeuri din Sârbi s-a rupt din nou, deși nu este folosit, a costat cât o autostradă și a fost reparat de mai multe ori

0
2550

INVESTIȚIE ÎN NEPUTINȚĂ. Drumul Comunal (DC) 92 din Fărcașa (Maramureș), care ar trebui să asigure accesul traficului greu la Centrul de Management Integrat al Deșeurilor (CMID) din Sârbi, prin ocolirea zonei construite din sat, și care face legătura cu satele Sârbi şi Buzeşti, a fost recepționat de nimeni-nu-a-mai-numărat-câte-ori.

 

Pentru toate aceste reparații, reabilitări, modernizări și cum s-or mai fi numind, s-au plătit bani publici, scoși din pușculița județului (uneori și din cea națională și, mai rar, locală). Totuși, în pofida cheltuielilor făcute în multe cazuri peste limita legii, drumul n-a fost niciodată și nu este nici acum funcțional.

 

Se rupe mereu, pentru că, exact ca-n cazul CMID Sârbi, este proiectat pe o zonă cu profunde și dese alunecări de teren, iar marii specialiști contractați de CJ Maramureș și plătiți cu bani grei din pușculița publică au făcut studii și proiecte nefuncționale.

 

Situația acestui drum comunal, care a devenit mai scump decât o autostradă, este exact asșa cum vedeți din aceste fotografii recente: rupt. Nimeni dintre contractanți sau contractori nu a răspuns niciodată în fața legii. Pentru cei vreo 10 kilometri de drum comunal s-au cheltuit până acum peste 30 de milioane de lei, costul standard pe kilometru stabilit de Guvern fiind depășit de aproape 4 ori.

 

Scurtă cronologie a unor fapte penale nesancționate

 

Vreți să vedeți cum are grijă statul (în acest caz Primăria Fărcașa și Consiliul Județean Maramureș) de banii pe care îi racolează de la cetățenii săi? Priviți cum arată un drum pe care nu merge nicio mașină, după ce s-au plătit peste 650.000 de euro/kilometru. Deplorabil, un drum rupt, cu grave deficiențe structurale.

 

2mnews a refăcut traseul banilor pompați în perioada 2007-2018, cu nemiluita, în acest drum sortit morții înainte de nașterea sa. Aveți detalii AICI.

 

În 2014, DC 92 avea aproape 8 kilometri (7.947,7 metri), pornea din DJ 108A, din Buzeşti, şi se oprea în DC 94, în Fărcaşa, pe strada Sticlarilor. Partea carosabilă a fost proiectată cu două benzi de câte 3,5 metri şi acostamente mai mari (1 metru pe sens), pentru că era prevăzut să preia traficul rutier de mare tonaj. În acel an, proiectul a fost finanțat din bugetele județean (proiect, studiu de fezabilitate etc.) și de stat (construcția, a cărei valoarea totală s-a ridicat la 11.292.020,72 lei + TVA).

 

Documentația tehnică e întocmită de un sereleu din Baia Mare, Taffo (semnează inginer Gabriel Gârda), fără… un studiu geotehnic (care ar indica prezența în zonă a fenomenului alunecărilor naturale de teren). Lucrarea începe să fie executată de un sereleu din Cluj-Napoca, Cridov, controlat de Cristian Mureșan și Daniel Gheorghe Pop. O aparent nesemnificativă paranteză (pe care o vor înțelege cei care trebuie, dar care nu acționează): într-un document deținut de 2mnews, Andrei Liviu Cârja, fost angajat la firmei Cridov din Cluj ca șef punct de lucru, consemnează că în anul 2013 (cu un an înaintea începerii lucrărilor la DC 92) a “executat reabilitare drumuri comunale în comuna Fărcașa”.

 

În octombrie același an, lucrarea e suplimentată (de CJ Maramureș – președinte pesedistul Gabriel Valer Zetea) cu 1,25 milioane de lei și trebuie finalizată în 2016. În februarie 2016, polițiștii de la Serviciul de Investigare a Criminalității Economice din Cluj fac percheziții la firma Cridov pentru un prejudiciu de peste 18 milioane de lei – peste 10 persoane sunt anchetate în acel caz (surse 2mnews au confirmat că “patronul Mureșan căzuse pe o interceptare”).

 

În octombrie 2016,  primarul Stegeran (atunci la PSD, acum la PNL, ca orice veritabil traseist) contractează un împrumut bancar pentru plata lucrărilor executate (și) la drum. Pentru lucrările la DC 92, Cridov figura cu o creanță de 1.759.000 lei. În februarie 2017, drumul se rupe, dar nicio problemă: se votează alte lucrări în cuantum de peste 6,3 milioane de lei. În mai 2018, se mai aprobă, din pușculița județului, prin intervenția directă a pesedistului Zetea, încă o jumătate de milion de lei “pentru realizarea lucrărilor de limitare a extinderii alunecărilor de teren care pun în pericol DC 92”. Dar drumul nu era pus în pericol, ci, pur și simplu nu exista. Adică acea rușine de peliculă de smoală, crăpată în numeroase locuri și inutilizabilă ca infrastructură rutieră nu putea fi considerată drum decât de un inconștient.

 

Vara anului 2018: Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice anunță recepționarea investiției la drumul comunal din Fărcaşa: 10 kilometri cu 15.977.924 de lei. Adică în 16 luni, lucrarea a fost gonflată financiar de la 6,3 milioane de lei, la 16 milioane de lei. Rezultatul îl vedeți în fotografiile făcute în februarie 2021 (adică acum): drumul e rupt, prost făcut, inutilizabil.

 

Acest drum, care a ajuns la preț de autostradă și e tot nefuncțional, ar trebui să asigure circulația traficului greu către CMID Sârbi, o investiție care trebuia finalizată în urmă cu 5 ani și care nu ține seama că a fost amplasată pe dealurile Urniturii, Adăpătorii și Sârbi, care alunecă la vale, antrenând construcții și distrugând deja structuri de rezistență care dezvăluie și modul (penal) în care s-au efectuat și recepționat lucrări (planșee de beton proiectate la o grosime de o jumătate de metru au, de fapt, câțiva centimetri și sunt sprijinite cu… bolovani să nu se prăbușească la vale). 100 de milioane de euro. Dă-i încolo…

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here