NEGOCIERI – Municipalitatea Băii Mari va plăti insolventei Unio SA peste 700.000 lei pentru terenul expropriat în vederea conectării bulevardelor București și Independenței

0
1994

DECIZIE. Proiectul prin care administrația Băii Mari va conecta bulevardele București și Independenței, prin prelungirea străzii Dragoș Vodă, care va avea o bandă dedicată pentru transportul în comun și pistă de biciclete, s-a lovit, timp de mai bine de 3 ani de procese privind proprietarii care dețin terenurile respective din zona ecologizată a Iazului Meda, cea mai mare parte a acestora aparținând proprietarilor firmelor Unio SA (plasată în insolvență) și BM Atrium Center (care deține un teren cumpărat de la Unio SA).

 

Într-un final, săptămâna trecută, în 14 iulie 2023, comisia desemnată de administrație să verifice drepturile asupra terenurilor supuse exproprierii, a ajuns la un acord cu aceștia, acceptând să plătească despăgubiri în cuantum de 703.512 lei în contul terenului de 16.644 mp care aparține firmei Unio SA, în contrapartidă BM Atrium Center renunțând la o sumă semnificativă (315.648 lei) reprezentând despăgubiri cuvenite pentru terenul de 12.290 mp expropriat.

 

Acestea nu sunt singurele despăgubiri plătite de municipalitate pentru exproprierea terenurilor pe care se va dezvolta proiectul, în 2018 valoarea despăgubirilor fiind stabilită la peste 2,28 milioane de lei, bani care trebuiau plătiți proprietarilor terenurilor respective, care totaliza 63.471 mp (o parte din bani s-au plătit în 2019), între care erau statul român, Remin, Dedeman, o firmă de imobiliare, câteva persoane fizice, BM Atrium Center și Unio SA, ultimii doi proprietari având și cele mai mari suprafețe și sume repartizate.

 

Ce prevede planul municipalității

 

Proiectul conectării celor două bulevarde din Baia Mare avea inițial, în 2019, o valoare totală de 84 de milioane de lei, beneficiind și de o finanțare nerambursabilă UE (prin FEDR) de 38,17 milioane de lei (contractul de finanțare fiind semnat de administrația locală încă din 16 aprilie 2020) și de o finanțare nerambursabilă din parte statului român de 6,73 milioane de lei, încă aproape 40 de milioane de lei trebuind să fie suportat din bugetul local (respectiv din împrumuturi bancare, pentru că orașul e sărac). Proiectul a fost declarat deschis la 1 octombrie 2019 și trebuie finalizat până la 30 iunie 2022, dar la un an de la data la care trebuia să fie operațional nici măcar n-a fost început.

 

Ulterior, în 2020 fiind anunțată din nou obținerea unei finanțări pentru un proiect care prevedea și acest obiectiv și care era în valoare totală de 70 de milioane de euro, lucrările prognozate fiind desfășurate pe o suprafată totală de peste 300.000 de metri pătrați, aferentă bulevardelor Independenței, Decebal, București, Republicii, Unirii și Traian, respectiv strada Gării și Dragoș Vodă, ultima urmând să fie transformată în bulevard.

 

Exclusiv pentru acest obiectiv, planul este de a se crea un coridor de mobilitate urbană în zona de vest a municipiului, care să lege Bulevardul Independenței în zona sensului giratoriu de lângă service-ul Dacia-Renault cu Bulevardul București în zona Dedeman. Investiția prevede benzi dedicate transportului în comun, stații pentru mijloacele de transport în comun, trotuare și piste pentru bicicliști. Pentru traversarea Râului Săsar, proiectul prevede realizarea unui pod, iar trecerea peste calea ferată existentă se va realiza pe un pasaj suprateran (intersecția străzii Dragoș Vodă – prelungire cu Bulevardul de Vest se realizează printr-un sens giratoriu).

 

Cum au ajuns terenurile în cauză în proprietate privată

 

Terenurile din zona Iazului Meda (care a funcționat în perioada 1962-1971, fiind depozită o cantitate de aproape 6 milioane de tone de steril minier de la Uzina de preparare Săsar, ulterior ecologizat de fostul Transgold) au aparținut Companiei Remin, dar au ajuns la Unio Satu Mare în contul compensării unor datorii, parte din acesta fiind vândut firmei Atrium Center, care viza construirea unui mall pe o suprafață de circa 59.000 mp (cu suprafață construită de peste 30.000 mp și parcare de peste 2.000 de locuri), dar criza din anii 2008-2010 a stopat planul, acesta fiind modificat ulterior prin edificarea unui cartier de locuințe.

 

Acum, BM Atrium Center, după mai multe schimbări de proprietari de-a lungul timpului, a ajuns sub controlul firmei Hills Solutions SA, adăpostită sub umbrela paradisului fiscal din Insulele Virgine Britanice, și este administrată de Silviu Andrei Cojocaru și Diana Ștefania Pietrosu.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here