INVESTIGAȚIE – Licitația pentru SF-ul modernizării Gării Baia Mare a fost anulată și reluată: argumentele unei investiții… mimate

0
369

JOCURI DE CULISE. CFR SA a anulat în iulie 2019 licitația pe care a lansat-o în iunie 2019 aferentă realizării Studiului de Fezabilitate (SF) privind investiția de modernizare/reabilitare a stației de cale ferată din Baia Mare (introdusă într-un lot cu alte șapte gări din Regionala Cluj – în valoare totală de 3,1 milioane lei). Asta-i prima veste proastă.

 

Vestea bună (din nefericire singura) e că licitația a fost relansată – ofertele pot fi depuse până în 20 august 2019. A doua veste proastă e că atribuirea lucrării de execuție a SF-ului pentru modernizarea Gării Baia Mare va avea loc “până la data de 20 decembrie 2019” (!), adică în acest an nu se face nimic. În fine, a treia veste proastă este că nimic nu e sigur. Urmează argumentele.

 

Procedura achiziției serviciului de elaborare a SF-ului privind (și) modernizarea Gării Baia Mare a fost făcută în anul… 2017 (subliniere: TOATE informațiile din această scriere se bazează pe documente interne din Ministerul Transporturilor și CFR aflate în posesia 2mnews).

 

Argumente pentru o dorință mimată

 

În 2017, CFR a cerut consultanță de la JASPER (abrevierea de la Joint Assistance to Support Project in European Region), care a decis cooptarea unor experți străini pentru a vedea cum să se realizeze achiția SF-urilor din prezenta speță (sigur, nu gratis, statul plătește – în cazul de față, prin CFR). În perioada decembrie 2017 – martie 2018, experții cooptați de JASPER au fost la fața locului (și la Gara Baia Mare) și în iulie 2018 au prezentat un raport final (adică ce trebuie făcut).

 

După acest eveniment… s-a refăcut documentația pentru licitația SF-urilor pentru modernizarea gărilor. La vremea respectivă, la nivelul Ministerului Transporturilor se estima că deschiderea ofertelor va avea loc “în primul semestru al anului 2019”. Numai că procedura a fost anulată, retrasă, documentația  a fost din nou refăcută, reintrodusă în licitație în iunie 2019, retrasă din nou în iulie 2019, refăcută și reintrodusă (numărați dumneavoastră a câta oară) în licitație.

 

În fine, dacă mai suportați vești proaste, mai primiți una: conform unui document din Ministerul Transporturilor, durata de elaborare a SF-urilor din această speță este de… 2 ani (24 de luni) de la semnarea contractului – deși la licitația din iunie 2019 se avansa termenul de 4 luni. Să facem un exercițiu de sinceritate.

 

Dacă totul merge perfect (și nimic din ce s-a întâmplat până acum nu ne îndreptățește să credem asta), în decembrie se deschid ofertele, se mai așteaptă o vreme posibilele contestații, se semnează contractul de execuție al SF-ului prin primăvara anului 2020, iar în primăvara anului 2022 avem și un SF pentru modernizarea Gării Baia Mare.

 

Dacă SF-ul durează 2 ani pentru a-l elabora, cam la cât estimați durata realizării construirii efective? – să rămână retorică întrebarea și să sperăm că Gara Baia Mare va fi modernizată în timpul vieții noastre, însă, în acest ritm de lucru, e greu de crezut. Vreun duh al răutății ar spune că nici nu se dorește asta…

 

Să vorbim despre bani

 

Suma estimativă pe care CFR este dispusă să o investească pentru întocmirea studiului de fezabilitate privind modernizarea/reabilitarea Gării Baia Mare este de peste o jumătate de milion de lei (exact: 588.560 lei + TVA), investiția fiind finanțată din fonduri europene (prin POR Infrastructură Mare) și, public, am fost anunțați că este inclusă în bugetul CFR SA, la capitolul Fonduri externe nerambursabile.

 

Lucrarea se va atribui pe baza principiului Cel mai bun raport calitate-preț, prețul însemnând 40% în algoritmul de calcul, iar componenta tehnică (demonstrarea capacității tehnice de implementare a contractului și planificarea resurselor umane și a activităților) de 60%.

 

Ultima mimare de CFR că vrea să modernizeze Gara din Baia Mare a avut loc în 2017, când a alocat o sumă (insuficientă – 220.000 de lei) pentru lucrări la un singur peron (din cele trei existente).

 

Ce vor să facă

 

Lucrările de modernizare/reabilitare pun accent pe: modernizarea şi repararea clădirilor de călători (care vor fi dotate inclusiv cu facilităţi pentru persoanele cu mobilitate redusă, prin elemente de siguranţă, rampe speciale pentru accesul persoanelor cu dizabilităţi, balustrade, garduri de siguranţă între liniile din staţii etc.), dar și pe modernizarea echipamentelor de telecomunicaţii şi de informare a publicului călător.

 

De asemenea, proiectul prevede înălţarea peroanelor (conform standardelor europene), modernizarea copertinelor, a liniilor din staţii, pasajelor, pasarelelor şi asigurarea accesului la peroanele intermediare; asigurarea sistemelor de ventilaţie şi încălzire, montarea de panouri fonoabsorbante; înlocuirea instalaţiilor electrice, sanitare şi termice şi refacerea sistemului de drenaj.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here