ÎN MARAMUREȘ – Reabilitarea cu 13 milioane de euro a 20 km de drum județean, suplimentată cu 380.000 de euro pentru relocarea unei rețele de apă

0
3747

ORICÂT DE MULȚI, BANII N-AJUNG NICIODATĂ. Reabilitarea în Maramureș a 19,7 kilometri din DJ 187 (pe traseul Leordina / DN18 – Ruscova – Repedea – Poienile de sub Munte) ar fi trebuit să coste peste 12,7 milioane de euro (mai exact: 62.326.511,5 lei, sumă care cuprinde TVA). Aceasta este suma pentru care a fost semnat contractul cu constructorul.

 

Lucrarea este finanțată (în cea mai mare parte) din pușculița statului, prin jefuitul și politizatul PNDL II (Programul Național de Dezvoltare Locală, gestionat de Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației), contractul de finanțare fiind semnat în 8 ianuarie 2018. Contractul de execuție a lucrării (proiectare și execuția propriu-zisă) a fost semnat de administrația județeană (pe atunci controlată de pesedistul Gabriel Valer Zetea) în 7 mai 2019, la valoarea de 57,2 milioane de lei (exact: 57.213.671,35 lei, sumă care cuprinde TVA).

 

Executantul lucrării și încasatorul banilor: o asociere de firme care are ca lider Conrep SA (societate controlată de primarul din Vișeu de Sus, Vasile Coman “Vărzaru” – pe atunci PSD, acum PNL, pentru că interesele economice își schimbă polaritatea în timp).

 

În februarie 2020, când Consiliul Județean era tot sub controlul pesedistului Zetea, “halatul”, v-am spus, a crescut ca o gogoașă, cu 1 milion de euro – de la 57,2 milioane de lei la 62,3 milioane de lei (adică la 12,7 milioane de euro). O “mică” (și nebăgată în seamă) reactualizare de preț. În aprilie 2020 au început efectiv și lucrările. Reabilitarea trebuia finalizată în 21 luni. Adică cam pe acum. N-a fost (finalizată). De ce?

 

Pentru că trebuie relocată rețeaua de apă potabilă din Ruscova (soluție aprobată de supervizor – Konsent SA) și… n-ajung banii. Mai trebuie suplimentată finanțarea cu 1,86 milioane de lei (exact: 1.864.107,40 lei, sumă care cuprinde TVA) și trebuie prelungită durata de execuție cu două luni și jumătate. În consecință, aleșii județeni sunt chemați să aprobe modificările (banii și prelungirea duratei, care o să fie cu 3 luni, că două săptămâni oricum nu se văd). Deci, ar trebui să se termine în mai 2021, după 2 ani de la semnarea contractului de execuție.

 

Așa că reabilitarea celor nici 20 de kilometri de drum județean între Leodina și Poienile de sub Munte, pornită cu elan proletar de la 57 de milioane de lei, o să coste peste 64 de milioane de lei (exact: 64.213.169,36 lei), adică echivalentul a peste 13,1 milioane de euro. O creștere cu aproape 1,5 milioane de euro față de prețul licitat. Am omis un amănunt: nefiind o cheltuială eligibilă, finanțarea suplimentară va fi făcută din bugetul județului. Secătuită pușculiță…

 

Acest imbold financiar, vine la vreo o lună distanță de la verificarea în teren a lucrării când s-a constat că “pe diverse tronsoane de drum au fost identificate degradări ale părții carosabile executate anterior”. Adică, un fel de Meșterul Manole reloaded, fără Ana zidită, în care ce-au lucrat și li s-a plătit ziua, s-a stricat peste noapte. Știm, așa se face.

 

Practic, reabilităm kilometru de drum județean cu aproape 665.000 de euro. Dublu față de standardul de cost stabilit de administratorii statului. Știm, au fost probleme, e o lucrare dificilă (în zonă alpină) și, uite, am avut și ghinionul ăsta cu relocarea rețelei de apă… Știm, așa se face.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here