CUM SE SIFONEAZĂ BANII PRIN ASFALT – Cât plătește municipalitatea Baia Mare asocierii ARL & Construrom pentru întreținerea străzilor

3
1953
Marcel Zoicaș, Cătălin Cherecheș, Dan Lucian Mihancea

BAIA MARE – ÎNTREȚINEREA STRĂZILOR. Contractul pentru întreținerea străzilor din Baia Mare a fost semnat la 28 aprilie 2022 cu asocierea de firme Antrepriza de Reparații și Lucrări ARL Cluj & Construrom Baia Mare. Câștigătorul a fost desemnat după tipologia clasicizată în administrațiile locale: toți ceilalți ofertanți au fost excluși (declarați inadmisibili sau retrași), unica ofertă rămasă fiind declarată de comisie ca fiind conformă și declarată câștigătoare.

 

ARL Cluj este subsidiara holdingului austriac Strabag și este manageriată de Dan Lucian Mihancea. Construrom este o firmă locală și este controlată de Vasile Marcel Zoicaș, finul primarului corupt Cătălin Cherecheș, care a gestionat și semnat (și) acest contract.

 

Contractul a fost semnat pe o perioadă de 4 ani (28 aprilie 2022 – 28 aprilie 2026) și poate ajunge la suma de peste 223 de milioane de lei (exact: 223.702.113,40 lei – sumele din articol includ TVA). Acesta presupune lucrări de reparare și întreținere a străzilor, a trotuarelor și a parcărilor prin plombări și așternere de covoare asfaltice subțiri (contractul nu include marcajele stradale/rutiere, pentru această activitate fiind încheiate alte 3 contracte-cadru).

Suma pe care o plătește orașul pentru întreținerea străzilor este cea din contractele subsecvente (comenzile efective date contractorului).Primul contract subsecvent (prima comandă) a fost semnat în mai 2022. De atunci au trecut un an și 9 luni. În cele 21 de luni scurse de la prima comandă, au fost livrate 8 contracte subsecvente (comenzi), care totalizează peste 47 de milioane de lei (exact: 47.150.000,01 lei). Practic, municipalitatea asfaltează cu o medie de 2,24 milioane de lei/lună. Lună de lună, în fiecare lună.

 

Cel mai recent contract subsecvent a fost semnat la 11 ianuarie 2024 (este primul semnat de substituentul fostului primar corupt, Cătălin Cherecheș, respectiv de locotenentul acestuia, Ioan Doru Dăncuș). Acesta este în valoare de peste 3 milioane de lei (exact: 3.250.000 lei).

 

De regulă, se semnează/comandă cu o frecvență de 3-4 subsecvente pe an, un contract în ianuarie-februarie, unul în aprilie-mai și unul în septembrie-octombrie, dar strategia/cadența nu este înscrisă în contract, putându-se face comenzi (și se fac!) și în perioada în care, de exemplu, este contractată deszăpezirea (tot cu Construrom, firma finului fostului primar corupt Cherecheș), deși se presupune că atunci ar exista zăpadă pe străzi și nu se poate asfalta.

 

Dacă media comenzilor (plăților) se va menține, în cei 4 ani de contract Primăria Baia Mare va plăti circa peste 107,5 milioane de lei (sau 21,6 milioane de euro la cursul BNR de astăzi) doar pentru reparatul străzilor.

 

Dacă vă-ntrebați câte străzi deține în proprietate municipalitatea Băii Mari de sunt necesari atâția bani pentru reparații, răspunsul este aici: circa 380 de străzi, care totalizează 214,6 kilometri. Practic, am plăti peste 500.000 de lei (peste 100.000 euro) pentru reparația unui kilometru de stradă, dacă în cei 4 ani de contract ar fi reparate TOATE străzile din Baia Mare. Turcii au un cuvânt care caracterizează perfect situația: giugiuc (cücük).

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

3 COMENTARII

  1. Deci : 1) Dacă se încheie contracte subsecvente, atunci este vorba despre acord-cadru și nu despre contract ! 2) Duratele contractelor subsecvente aferente acordului-cadru sunt prezentate în documentația de atribuire, respectiv în fișa de date și anunțul de intenție și/ sau de participare la procedura de achiziție ! 3) Un contract subsecvent nu este …comandă ! 4) Un acord-cadru poate să fie încheiat cu mai mulți ofertanți calificați în cadrul procedurii de licitație. Dacă unii ofertanți au fost declarați cu oferte neconforme sau inacceptabile, aceștia aveau drepturi perfect legale de a depune contestații și de a merge și în instanță. Concluzie : presa trebuie să fie echidistantă , onestă și documentată cu privire legislația aferentă subiectului articolului. Fără supărare….!

  2. hai sa nu ii mai spunem asfaltare, ci asa cum e trecut in titlul articolului – sifonare – daca si ce se face in Baia Mare e asfaltare, inseamna ca eu sunt inginer constructor, ceea ce nu e cazul … asfalt de unica folosinta, ca sa aiba baietii pe ce sa ceara bani, an de an …dar eu am o intrebare @Dancus, cine din primarie receptioneaza lucrarile si cine din primarie se ocupa ca lucrarile de asfaltare sa aiba garantie, si daca se strica de pe un an pe altul sa fie remediate din banii asfaltatorului ???

  3. Teatru ieftin al autorităților cu înlăturarea primarului. Nimic nu se îndreaptă până când cei din economia lui dau-iau nu sunt cercetați. Toată suflarea acestui oraș poate numi personajele care au gravitat în jurul edilului. Cinstiți și prosperi merg mai departe.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here