BĂTĂLIA MALL-URILOR – Cine s-a impus în competiția marilor centre comerciale din Baia Mare: cifra de afaceri și profitul în 2022 ale Vivo!, Value Center, Shopping Park

2
4403
Vivo! Mall Baia Mare

ANALIZĂ 2MNEWS: MARILE CENTRE COMERCIALE DIN BAIA MARE. Anul 2022 le-a adus proprietarii marilor centre comerciale și ai mall-urilor cifre de afaceri foarte bune, pentru că românii au continuat să facă masiv cumpărături, chiar dacă prețurile au crescut semnificativ. O analiză economică regională indică faptul că piața de profil a fost una dintre cele mai profitabile, iar comercianții se așteaptă ca și anul acesta să fie menținut trendul ascendent, implicit continuă extinderile și noile investiții în domeniul retailului.

 

Scrierea de față vă prezintă, în exclusivitate, bilanțul financiar al anului 2022 al celor trei mari centre comerciale din municipiul Baia Mare, respectiv mall-ul Vivo! și cele două parcuri de retail, Baia Mare Value Center, Shopping Park Baia Mare. Înainte acestor date, câteva considerații desprinse din analiza 2mnews

 

Considerații

 

În 2022, cele trei mari centre comerciale din municipiul Baia Mare au avut încasări totale de 59 de milioane de lei (exact: 59.089.271 lei), cu 15 milioane de lei mai mult decât în 2021. Atenție!, aceasta nu este suma cheltuită de clienți în cele trei mari centre comerciale, ci suma încasată de proprietari în contul chiriilor percepute firmelor/magazinelor din componența acestora. Practic, în fiecare zi, proprietarii celor 3 mari centre comerciale din Baia Mare încasează peste 160.000 lei.

 

Comparativ cu anul precedent, 2021, suma este mai mare cu 34,17%, însă raportul nu este semnificativ decât începând de anul viitor, pentru că în 2021 cel mai recent inaugurat centru comercial (Shopping Park Baia Mare) a avut doar două luni de activitate.

 

Oricum, însă, toate cele trei mari centre comerciale din Baia Mare au înregistrat în 2022 cifre de afaceri record în istoria lor economică, iar două dintre acestea (retail park-urile) au îndrăznit chiar să încheie anul financiar pe plus, raportând profit, fapt mai puțin întâlnit în acest domeniu în care proprietarii extrag întreg profitul realizat în orașele din România în care își desfășoară activitatea, transferându-l în țările de origine sub umbrela unor contracte de consultanță cu firme înregistrate acolo și care sunt controlate tot de ei. Un subterfugiu financiar deocamdată legal, dar lipsit de fair-play economic.

 

Și acum să aflăm cine s-a impus în 2022 în bătălia centrelor comerciale…

 

Clasamentul centrelor comerciale din Baia Mare

 

1. Vivo!

36,36 milioane de lei (exact: 36.362.675 lei)
Deținut de dezvoltatorul austriac Immofinanz AG (controlat de miliardarul ceh Vitek Radovan), primul mare centru comercial deschis în Baia Mare (și singurul mall din Maramureș) este administrat prin sereleul Retail Development Invest 1, pe care dezvoltatorul austriac o controlează de la începutul anului trecut, din postură de asociat unic, prin sereleul Immofinanz Services România (până la începutul anului 2021 controlau firma-administrator al mall-ului din Baia Mare prin societatea austriacă Proeast Holding Gmbh).
• Cifra de afaceri pe 2022 a mall-ului Vivo! este un record pentru istoria economică a firmei, creșterea fiind semnificativă față de anul precedent (procentual, 37,02%). Începând din august 2022 (când au fost revocate din funcția de administrator Fulga Dinu și Mihaela Iordan), firma care gestionează Vivo! Baia Mare este administrată de austriacul Richard Bauer și slovaca Radka Doehring (ambii din conducerea executivă a Immofinanz AG).
• În schimb, și în 2022 firma a raportat o pierdere financiară (semnificativă), de 10,6 milioane de lei (exact: 10.657.256 lei). Revenind la cifra de afaceri, aceasta este cea mai mare din retailul maramureșean, însă la nivel național ocupă locul 39 din cele 135 de centre comerciale de mari dimensiuni (mall-uri și retail park-uri), fiind depășit de centre similare din orașe mai mici decât Baia Mare, cum ar fi Piatra Neamț, Râmnicu Vâlcea, Satu Mare, Buzău sau Deva.
2. Baia Mare Value Center

18,9 milioane de lei (exact: 18.929.648 lei)

Deținut de fondul de investiții sud-african MAS Real Estate. Acesta administrează retail park-ul din Baia Mare prin sereleul Baia Mare Value Centre (fosta PK Black SRL), aflată în proprietatea MAS CEE Management Holding SRL (asociat unic).
Cifra de afaceri din 2022 a retail park-ului Baia Mare Value Center este un record pentru istoria economică a firmei, creșterea față de anul precedent fiind de 12,46%. Firma care gestionează Baia Mare Value Center este administrată de Gabriel Malanca (care face parte din board-ul MAS), Luiza Maria Brăiloiu, Dragoș George Stancu.
Anul trecut, pentru prima dată de la inaugurare (6 decembrie 2018), Baia Mare Value Center a raportat profit net (687.930 lei). Revenind la cifra de afaceri, retail park-ul din Baia Mare se situează la nivel național pe locul 61.
3. Shopping Park Baia Mare

3,79 milioane de lei (exact: 3.796.948 lei)

• Este deținut de fondul de investiții belgian Mitiska REIM. Acesta administrează cel mai recent inaugurat retail park din municipiul reședință al Maramureșului prin sereleul Avocado Development, aflat în proprietatea firmei belgiene Firts Retail International 2 NV (95% – această firmă belgiană este reprezentată de doi directori: Luc Geuten și Axel Albert Despriet, este firma prin care Mitiska REIM gestiona unul dintre fondurile de investiții) și a firmei Soundbox Investments SRL (5% – această firmă îi are ca asociați pe austriacul Clemens Petschnikar, cu 70%, și pe portughezul Garcia Trindade Miguel Nuno, cu 30%).
Avocado Development, firma prin care Mitiska REIM gestionează retail park-ul din Baia Mare, are 5 administratori: austriacul Clemens Petschnikar (54 de ani), belgienii Axel Albert Despriet (43 de ani, CEO Mitiska REIM), Sylvie Geuten-Carpentier (Managing Partner Mitiska REIM) și Bart Rabaey (45 de ani, partener Mitiska REIM) și slovacul Tomas Cifra (40 de ani, partener Mitiska REIM).
• Inaugurat la 28 octombrie 2021, anul trecut a fost primul an plin al societății, fapt care nu face edificatoare creșterea din acest an a cifrei de afaceri (466,29%), având ca termen de raportare doar cele două luni de activitate din 2021. Oricum, cifra de afaceri realizată în 2022 este, evident, record în istoricul financiar al firmei, dar doar cu puțin mai mare decât, de exemplu, cifra de afaceri a Magazinului Universal Maramureș. Oricum, semnalăm și în acest caz raportarea unui profit (130.184 lei).

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

2 COMENTARII

  1. Cum se poate ca austriecii să aibă mereu pierderi financiare și totuși să nu mai plece din România ? Cred că instituțiile statului român nu-i verifică și le permite să se îmbogățească pe spinarea noastră, neplătind impozitele cuvenite ! Oare în alte țări li se permite așa ceva ?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here