VITAL – Cum au plătit maramureșenii operatorului de apă-canal peste 1,3 milioane de euro pentru… nimic

4
3541

EPISODUL 1. Picătură cu picătură, probabil cu o cadență mai mare decât a creșterilor de tarif discreționare pe care le impune maramureșenilor operatorul regional de apă-canal, Vital SA Baia Mare… așa e serialul acesta (“Ce e Vital să știi”), înfăptuit de Grupul de Investigații 2mnews după o documentare care s-a întins pe durata a patru luni, timp în care s-au adunat (fără valize :)!) suficiente documente, date, depoziții și fapte pe care le expunem public și asumat începând cu acest episod, care începe aici și acum.

 

Mențiune esențială: toate datele, sumele, informațiile au la bază documente interne sau oficiale ale firmei Vital SA. Nicio presupunere, doar fapte – pentru că aceasta este o investigație jurnalistică, nu o promisiune electorală. Lectură plăcută…

 

Pierderile” de pe rețea

 

Vital SA este o firmă de tip monopol, deținută în proprietate și controlată de administratorii numiți sau menținuți în funcție de cei care au fost/sunt la conducerea administrativă a municipiului Baia Mare.

 

În anul 2017, operatorul de apă-canal din  județul Maramureș, firma monopolistă Vital SA, a raportat că pierderile pe rețea au fost de 34,99%. Adică, conform cantității totale de apă prelevată pentru tratare, anul trecut s-ar fi pierdut din rețea aproape… 5,8 milioane de metri cubi de apă! Exact, 5.879.369,70 metri cubi. Adică 5,8 miliarde de litri, cantitate care este echivalentă cu cea a apei existente în Barajului Mihoești, de pe râul Arieș (situat lângă Câmpeni – Alba).

 

Și acesta (din 2017) este cel mai mic procent de pierdere din rețea (cei care și-au propus să urmărească acest serial vor primi argumente și vor înțelege de ce). Adică, Vital ne spune că-n fiecare an, în Maramureș (cu precădere în Baia Mare) se scurge în pământ câte un baraj. Curios cum nu trăim încă-ntr-o mlaștină…

 

Ca să vă faceți o idee, două sublinieri comparative: 3 milioane de metri cubi de apă sunt suficienți pentru irigarea în condiții de secetă extremă a unui teren agricol de 6.000 de hectare; atâta consumă într-un an toți locuitorii Văii Jiului, sau un oraș cu 42.000 de familii (sau un oraș cu peste 83.000 de locuitori). Dar Vital ne spune că s-a scurs/pierdut în pământ o cantitate dublă!

 

În fine, pentru creduli și optimiști iremediabili, să revenim la subiectul episodului 1: cum au plătit maramureșenii operatorului de apă-canal peste 1,3 milioane de euro pentru… nimic?

 

Demonstrația

 

În 2017, prețul furnizării apei potabile era 3,79 lei/metru cub (adică 3,48 lei + 9%TVA), iar un procent de 98-100% din cantitatea de apă facturată mai era facturată o dată, sub forma taxei de canalizare 3,28 lei/metru cub  (2,76 lei  + 19%TVA). În total, prețul unui metru cub de apă – pe care Vital consideră că doar o trece prin conducte, o contorizează și apoi o elimină în totalitate în canalizare – a costat 7,06 lei (6,24 lei  + TVA) – din 1 august 2018, prețul a fost majorat la 8,11 lei/metru cub.

 

Ce face Vital pentru a ne factura apa. În primul rând o cumpără, o transportă, o tratează și o livrează clientului. Apoi i-o mai facturează o dată, sub forma taxei de canalizare. În fine, rețineți operațiunea de tratare.

 

Vital investește pentru tratarea unui metru cub de apă 1,08 lei. Practic, prin aceste litere-nșirate v-am comunicat că, numai în anul 2017, Vital a lăsat să se scurgă în pământ peste 6,3 milioane de lei (6.349.719,27 de lei), costul a 5,8 milioane de metri cubi de apă tratată, bani pe care i-a recuperat din buzunarul clienților (cetățeni, firme, instituții publice) – conform declarației publice a conducerii Vital, pierderile pe rețea sunt suportate de client, adică se regăsesc în prețul final al serviciilor facturate.

 

Asta înseamnă că doar anul trecut, noi, toți, clienții firmei monopliste Vital am fost obligați să plătim operatorului de apă-canal pentru nimic peste 1,3 milioane de  euro (la cursul mediu al anului trecut pentru moneda europeană).

 

Concluzia

 

În perioada 2004-2018, în ultimii 14 ani, Vital a investit în modernizări/reabilitări și extinderi a rețelelor 353 de milioane de euro. Banii au venit din diverse surse, parte finanțări nerambursabile, parte împrumuturi, parte din bugetul propriu – la ultimele două surse investiționale, vă numărați printre contributori.

 

Pentru o mai bună înțelegere: s-au făcut investiții de 353 de milioane de euro (ultimul mare proiect este în derulare) pentru ca firma să continue să piardă în fiecare an alte milioane de euro.

 

De amorul aritmeticii, un ultim calcul al episodului 1 din serialul de mare succes “Ce e Vital să știi”, o ecranizare a casei de documentare Grupul de Investigații 2mnews: în 2016, pierderile Vital pe rețea erau (oficial) de 35,70%, în 2017 erau de 34,99%. Reducerea pierderilor pe rețeaua Vital, care pare o uriașă strecurătoare în pofida unei investiții colosale (353 de milioane de euro), scade anual cu 0,71%. În acest ritm, Vital nu va mai avea pierderi pe rețeaua acum șvaițer peste… 50 de ani. La mulți ani!

 

Grupul de Investigații 2mnews

 

 



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

4 COMENTARII

  1. Daca tot faceti „investigație jurnalistică, nu o promisiune electorală” ar fi trebuit sa stiti ca vital-ul este o firma care doar administreaza apa, tot ce se plateste catre vital se plateste prin hotarare de consiliu, nu degeaba primaria detine 51% din actiunile vitalului. mai marele orasului spune ca nu poate face nimic sa ieftineasca, gresit. s-au luat fonduri europene pentru extinderi, reabilitarile se fac din bani proprii. apa care este pierduta din retele nu apare pe factura omului, nicaieri. daca face o invesitgatie, faceti-o va rog cum trebuie, nu mancati cacat.

    • Profesional nu trebuie să mai demonstrăm nimic, s-au pronunțat cei abilitați. Comentariul dvs. are câteva adevăruri și multe carențe de legislație, economie, logică și administrare, pe care, oarecum, pot să le înțeleg, mai puțin finalul, care nu vă face cinste. Apropo, Vitalul nu „este o firmă care doar administrează apa”.

LĂSAȚI UN MESAJ