DEVOALARE – Adevărurile nespuse și neștiute despre Aeroportul Maramureș

0
1031

ANALIZĂ RECE. În ultimii 10 ani (perioada 2009-2018), aeroportul maramureșean din Tăuții Măgherăuș (care a purtat denumirile Aeroportul Baia Mare și Aeroportul Maramureș) a avut un trafic total de… 140.244 de pasageri. În 10 (zece ani). Asta înseamnă o medie de 14.024 pasageri pe an, sau de 1.169 de pasageri pe lună. Cam tot atâția (39 pe zi) se adună într-o stație de troleibuz.

 

Pentru sceptici, o subliniere: cifrele sunt oficiale, obținute printr-o analiză a raportărilor instituțiilor de profil din România către foruri europene, documente aflate și în posesia 2mnews. Sigur, pentru completa corectitudine a raționamentului, e necesară și adăugirea că aeroportul maramureșean a fost închis în acești ultimi 10 ani aproape trei ani (!), proiectul de reabilitare fiind reluat de la ZERO și finalizat (bine, însă doar în a doua parte a timpului, un an și jumătate fiind efectiv risipit).

 

V-am spus asta pentru că sunt sigur că am auzit mai multe persoane decât numărul pasagerilor reali ai aeroportului maramureșean plângându-se vehement în privința soartei acestuia (când cu lucrările, când cu durata acestora, când cu banii de investiție, când cu lipsa curselor către oriunde).

 

Cauzele numărului redus de pasageri sunt multiple: investiții care nu au fost făcute la timp, modernizare tardivă în comparație cu competitorii, strategia eșuată de atragere a unor rute externe sau interne atractive – cauzată și de lipsa de infrastructură rutieră a județului și de lipsa forței de muncă calificate, traduse prin scăderea în atractivitate a județului din partea potențialilor utilizatori, turistici și economici, ai aeroportului -, strategia administrativă de autosuficiență – tradusă prin mulțumirea cu gestionarea unicei rute interne și pasagerele chartere de mici dimensiuni – ș.a.m.d.

 

Însă principala cauză a traficului redus de pasageri din unicul aeroport al județului prezentat mereu, dintr-un reflex pavlovian neacoperit cu argumente reale și economice, ca fiind diamantul turistic al României, constă în modul în care șefii administrativi ai județului au înțeles să trateze această firmă pe care o dețin în portofoliu.

 

Doar declarativ aeroportul e “principala poartă de intrare în Maramureș”. Faptic (tradus prin alocările financiare spre investițiile făcute la timpul lor, nu când devin absolut obligatorii), acesta a fost tratat ca “o chestie” utilă doar pentru drumurile politicienilor la stăpânii lor din București.

 

Un singur și aparent minor exemplu pe care mi-l amintesc (pentru că nu vreau să analizez și acum întârzierea cu care s-a făcut modernizarea pistei făcute pe vremea când Ceaușescu era adolescent): limuzina de protocol a aeroportului, cumpărată pentru oaspeții (demnitarii) care sosesc în județ a fost capturată imediat de șeful de atunci al Consiliului Județean (Mircea Man, că are ș-un nume, n-o dăm după cireș), să pară el mare șef în incursiunile politice prin țară – și Ciceu a păstrat obiceiul falei cu limuzina deturnată de la aeroport, abia Zetea a rambursat-o, după vreo șase ani de la cumpărarea sa, poate pentru că oricum era deja praf, dar și pentru că seineanul și-a cumpărat mașini noi și scumpe, ca un adevărat social-democrat.

 

O vacă de muls, ignorată și păstrată în portofoliu doar de pamplezir de șefii administrativi ai județului. În fața acestor fapte, rămâne speranța că, în sfârșit finalizată investiția principală (pista), o să se păstreze cadența investițională până la finalizarea modernizării (aerogara, achiziția utilajelor și instrumentelor de deservire etc.) și, în paralel, conducerea administrativă a aeroportului va concretiza rute atractive pentru maramureșeni și pentru vizitatori.

 

Altfel, aeroportul o să rămână veșnic un “ceva” al județului, prost subvenționat, fără nicio perspectivă de a crea profit economic. Pentru că un aeroport are și menirea asta.

 

Cătălin VISCHI

 

 

 



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ