TERMEN – Când trebuie finalizat Studiul de Fezabilitate la lotul Baia Mare – Dej din Drumul expres Baia Mare – Suceava, proiectare care costă peste 15 milioane de lei

3
5950

AUTOSTRADA NORDULUI – STADIU. Voluntar eronat numita de către politicieni Autostrada Nordului (o denumire pur electorală, nefiind vorba de nicio autostradă, ci de un drum de mare viteză / drum expres), care pornește de la Oar/Vama Petea și tranzitează nordul țării pe ruta Satu Mare – Baia Mare – Dej – Bistrița – Suceava, proiect fărâmițat în mai multe tronsoane, este în diferite stadii de implementare, toate fiind la nivel de hârtii.

 

Unele tronsoane sunt în licitație (tronsonul Oar-Satu Mare), altele livrate autorităților județene să se descurce până la faza execuției (tronsonul Satu Mare-Baia Mare), iar altele, derulate de Ministerul Transporturilor prin CNAIR, sunt în proces de concepere a studiilor de fezabilitate (Baia Mare-Dej, Dej-Bistrița, Bistrița-Suceava – ultimul, prelungit deja de două ori și încă nefinalizat).

 

Studiul de fezabilitate pe tronsonul Baia Mare – Bistrița se așteptă să fie finalizat în septembrie 2024, conform ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu. Contractul de execuție al SF-ului pe acest tronson a fost semnat de CNAIR, în ianuarie 2023, cu asocierea de firme Quadrante Viaponte Proiectare și Consultanță SRL & Metroul SA & Capital Vision SRL, la suma de 15,16 milioane de lei (exact: 15.168.533,22 lei, sumă care include TVA) – aceeași asociere a semnat și execuția SF-ului pe tronsonul Bistrița-Suceava.

 

Asocierea fost declarată câștigătoare a licitației încă în 25 octombrie 2022, însă semnarea contractului a fost întârziată 3 luni, deși nu a fost înregistrată nicio contestație. SF-ul are ca termen de finalizare 14 luni de la semnarea ordinului de începere, ceea ce înseamnă că acesta a fost emis doar în aprilie 2023, la 3 luni după semnarea contractului de execuție.

 

Explicația faptică a acestor întârzieri constă în faptul că statul NU are bani pentru execuția drumurilor și întinde de finalizarea documentațiilor/proiectării cât poate, explicația oficială e irelevantă. Politicianist se recită că drumurile intră în finanțare, dar pentru că nu sunt bugetate (nu este asigurată sursa de finanțare), CNAIR este forțată de guvernanți să tragă de timp. Ceea ce se și întâmplă.

 

Elaborarea studiului de fezabilitate pentru Lotul 1 (Baia Mare – Bistrița, cum era pe atunci) din Drumul de Mare Viteză Baia Mare – Suceava a fost cuprins în bugetul Ministerului Transporturilor și în anul 2022 printre proiectele de infrastructură mare care vor intra etapizat în execuție în perioada 2022-2025, însă desemnarea câștigătorului (despre identitățile căruia aveți detalii într-un articol 2mnews AICI) a fost amânată succesiv timp de 9 luni, perioadă în care a fost inclusiv schimbată componența Comisiei de Evaluare (care nu se punea de acord în privința rezultatului final al licitației). Aceasta a fost cea de-a doua licitație pentru SF-ul pe acest tronson de drum expres, prima licitație, care a dat drept câștigător asocierea de firme formată din Search Corporation & Egis International SAS & Egis Romania S.A. & SC Formin SA și care a fost contestată, fiind anulată de instanțele de judecată.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

3 COMENTARII

  1. la intrebarea care tine de titlu as raspunde: la sfantul Asteapta…bazandu-ma pe actiunile anterioare ale celor implicati pentru punerea in practica acestui proiect. Dar s-au mai vazut minuni…si poate, poate…
    Druulo fi de ,,mare viteza,,…dar la i nostrii factori de decizie licam s-a defectat cuti de viteza si nu pot demara…patineza ambreiajul

  2. Sectorul Satu Mare – Baia Mare are de cel puțin 15 ani studiul de fezabilitate finalizat. Ce s-a făcut acum a fost o actualizare a acestuia. Dacă aveam politicieni serioși în Maramureș și Satu Mare, era gata drumul de mult. De ce în alte județe se poate, doar la noi nu?

  3. Imi place articolul. Temeinic, la obiect. Inca o palma pe obrazul gros al politicianului grobian. Trebuie si are sa se intample, probabil un viitorul indepartat , ca aceasta casta, acesti indivizi, politicienii sa invete sa si faca treaba. Multumesc pentru articol.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here