OFICIAL – Impact major pentru SMID: depozitul temporar de deșeuri din Sighetu Marmației este ilegal, iar terenul trebuie readus la starea inițială

0
2221

SIGHETU MARMAȚIEI. Depozitul temporar de deșeuri din Sighetu Marmației, amplasat în zona Teplița este ilegal și trebuie desființat, iar terenul trebuie readus la starea inițială, a decis definitiv Curtea de Apel Cluj, punând capăt unui proces înregistrat în 31 octombrie 2017 și început în aprilie 2018.

 

Speța

 

48 de persoane care își au locuința în zonă au dat în judecată administrația publică locală (municipalitatea, forul deliberativ/decident – Consiliul Local – și pe primarul Horia Scubli), cerând instanțelor de judecată să anuleze cele două Hotărâri de Consiliu Local din anul 2017 (nr. 82 și 84) prin care se dădea în administrarea pe 3 ani către firma de salubrizare Herodot Grup SRL un teren de 8.072 metri pătrați în zona Teplița pentru edificarea acolo a unei platforme temporare de depozitare a deșeurilor.

 

Cronologia: în 16 iulie 2019, magistrații Tribunalului Maramureș au decis că articolele 1 din hotărârile CL Sighetu Marmației nr. 82/2017 şi nr. 84/2017 (ambele menționând destinația dată terenului transmis în administrarea SC Herodot Grup SRL) trebuie anulate. De asemenea, a obligat administrația locală din Sighetu Marmaţiei (CL şi Primăria) să plătească daune financiare de 6.500 lei (cu titlu de cheltuieli de judecată) celor 48 de reclamanți.

 

Primăria și CL Sighetu Marmației au făcut recurs, acesta judecându-se la Curtea de Apel Cluj, care în 12 februarie 2020 a decis, definitiv, menținerea soluției date de Tribunalul Maramureș.

 

Ce s-a întâmplat

 

În concret, procesele s-au desfășurat pentru a decide dacă o platformă temporară de depozitare a deșeurilor reprezintă, de fapt, tot un depozit de deșeuri, implicit trebuie să se supună normelor acestuia (în principal, se făcea referire la faptul că platforma temporară de la Sighetu Marmației nu respectă norma europeană de distanță până la zona de locuințe cea mai apropiată, respectiv 1.000 de metri).

 

În fapt, după mai bine de 2 ani, instanțele de judecată (Tribunalul Maramureș și Curtea de Apel Cluj) au decis că platforma temporară de deșeuri (chiar dacă are statut temporar) trebuie să respecte aceleași norme ca și un depozit de deșeuri și a obligat administrația sigheteană să anuleze două articole din hotărârile contestate, implicit să dispună revenirea la starea inițială a terenului (adică să se desființeze platforma temporară de deșeuri din Sighetu Maramației, operată/administrată de Herodot Grup).

 

Important/suspect: anterior hotărârilor forului deliberativ din Sighetu Marmației, Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Maramureș și Direcția de Sănătate Publică (DSP) Maramureș au avizat favorabil proiectul – ultima instituție argumentându-și decizia prin concluziile unui studiu al Institutului de Sănătate Publică – Centrul Regional Cluj.

 

Impactul deciziei și minciuna lui Zetea

 

Important: decizia definitivă a instanței reprezintă un impact major nu doar pentru administrația sigheteană și firma de salubrizare din zonă, Herodot Grup, ci și pentru între Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor (SMID) Maramureș – încă nefuncțional și cu sumbre perspective de a fi funcțional în viitorul apropiat – și, implicit Consiliul Județean (CJ) Maramureș, instituția administrativă a județului controlată de pesedistul Gabriel Valer Zetea.

 

Menționăm că pe platforma temporară de stocare a deșeurilor din Teplița se depozitau deșeurile din zona de nord a județului, după închiderea gropii de deșeuri neconforme deschise în Sighetu Maramației înainte de 1989 și închise în 2017, conform normelor europene de mediu, în cadrul proiectului SMID Maramureș.

 

În iunie 2017, pesedistul Gabriel Zetea, președintele CJ Maramureş şi al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pe Deșeuri a convocat membrii asociației și, în privința depozitării deșeurilor din zona de nord a județului, le-a comunicat că „până la operaționalizarea măcar parțială a SMID, autoritățile locale au obligația de a găsi soluții pentru gestionarea depozitării deșeurilor menajere din fiecare localitate”.

 

Pesedistul din fruntea administrației județene a mai precizat: „Am identificat împreună o soluție temporară prin construirea unor platforme de depozitare, una la Sighetu Marmației, pentru zona de nord a județului și alta la Satu Nou de Jos, pentru zona sudică, care pot satisface nevoile de depozitare pentru perioade scurte”. Apoi Zetea le-a cerut operatorilor (Herodot, pentru zona de nord, și Drusal, pentru zona de sud) să obțină autorizațiile necesare noilor platforme de depozitare a deșeurilor.

 

Sigur, ca argument, bagatelizând grava incapacitate a conducerii CJ Maramureș de a finaliza SMID, pesedistul Zetea i-a mințit pe toți, reiterând că aceste platforme temporare vor fi folosite o perioadă intermediară, sper eu cât mai scurtă, de maxim un an (n.red., adică până în iunie 2018), până când SMID va fi operațional 100% și va putea să preia în sistem centralizat problematica colectării și depozitării la standarde europene a deșeurilor menajere din județ”.

 

Priviți calendarul: e februarie 2020. De la o perioadă scurtă (deși un an numai o perioadă scurtă nu e, decât poate în accepțiunea pesedistului Zetea) în care șeful CJ Maramureș estima că finalizează și face operațional SMID Maramureș au trecut… 20 de luni! Probabil pentru Zetea o întârziere de 20 de luni este nesemnificativă.

 

Ce impact are asta asupra SMID Maramureș? În primul rând Herodot e obligată, prin decizia definitivă a instanței, să oprească depozitarea deșeurilor în Teplița. Apoi, trebuie să facă investiția în ecologizarea zonei (și să transporte deșeurile depozitate acolo), dar nu la CMID Sârbi, cum era stabilit în scenariul inițial, pentru că acesta nu e finalizat și nici funcțional.

 

Unde va duce gunoiul de la Teplița cei de la Herdot? O variantă ar fi pe platforma temporară pe care o edifică Drusal la Recea, în satul Lăpușel. Însă asta presupune costuri suplimentare, neprevăzute scenariului inițial, așadar o lovitură economică violentă pentru firmă, pe care încă nu se știe cine o suportă (în fond, firma a făcut platforma temporară în Teplița pentru că așa i s-a spus, de instituțiile statului – Primărie, APM, DSP, CJ -, că e corect, dar nu a fost).

 

Apoi, intervine dilema: unde se vor depozita deșeurile de acum înainte? La Teplița e stop joc! Sighetenii și oamenii din zonă produc gunoi zilnic, iar până la ipotetica obținere a unui nou amplasament și până la edificarea unei noi platforme temporare e necesară o perioadă semnificativă de timp, respectiv câteva luni (pentru că, spuneam, SMID Maramureș e în continuare nefuncțional și nici nu se întrevăd prognoze optimiste pentru a deveni).

 

În această perioadă, deșeurile vor fi transportate în sudul județului (unicul loc în care funcționează o platformă temporară autorizată)? Dacă da, cine suportă financiar costurile suplimentare? Răspunsul e unul singur: comunitatea din zonă (indiferent dacă o face din bugetul local, sau din majorarea tarifului – pentru că regulile jocului s-au schimbat și costurile de salubritate au crescut).

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here