„APOLODORII” – Șeful Inspectoratului în Construcții: Nu este stabilită recepția finală a podului de la Ulmeni; Primarul Morar: La testul de rezistență, stau sub pod!

5
5660
Podul din Ulmeni (Maramureș) și primarul Lucian „Pontifex Maximus” Morar

SE TOT CONSTRUIEȘTE DE 90 DE LUNI. Podul peste Someș de la Ulmeni, cunoscut și sub denumirea “Podu’ lu’ Morar” (o glumă de pod, de 170 de metri lungime din care doar 100 de metri deasupra apei), a intrat în a 90-a lună de când tot este construit fără a fi terminat. Contractul de execuție a fost semnat la 16 februarie 2015, cu firma Forstinger Com SRL, și trebuia finalizat în martie 2017. Suntem în septembrie 2022 și podul nu e operațional.

 

Valoarea contractului inițial a fost de peste 10 milioane de lei (exact: 10.104.674,91 lei, sumă care include TVA). Ulterior, această sumă a fost majorată semnificativ din bugetul statului, al județului și al orașului.

 

Podul și primul apolodor” din Ulmeni

 

În iulie 2020, Forstinger Com, firmă controlată de Ioan Băbuț, bun amic al primarului Morar și fără nicio lucrare similară executată, fiind specializată în drumuri nu în poduri, a încercat să treacă peste apă podul construit pe mal. N-a reușit (podul a fost torsionat), că nu se pricepea, a spus-o chiar patronul firmei, de parcă n-ar fi nicio problemă: “Sperăm ca până în octombrie 2020 să-l trecem dincolo, cu oameni care poate se pricep mai bine ca noi. A fost o eroare umană, am legat un capăt greşit şi unul a fost mai lung, celălalt mai scurt. Eu mă abţin de la soluţii, aştept să mi le dea alţii, dacă soluţia mea nu a fost bună”.

 

În octombrie, când spera să treacă podul de pe mal peste apă (până la urmă de aceea a fost contractat, construit și plătit), Băbuț și-a băgat firma în insolvență (la 9 octombrie 2020), raportând datorii de peste 1 milion de euro.

 

Al doilea apolodor” din Ulmeni

 

Conform surselor 2mnews, lucrările au fost preluate de firma Ilivanca Construct SRL, controlată de Marius Florin Vanca (42 de ani, originar din Borșa), care este… nașul primarului din Ulmeni, Lucian Morar. Până în 2015, Vanca a fost asociat cu Ilie Ureche (de unde și numele firmei Ili-Vanca), apoi acesta, care este cel mai apropiat prieten al viceprimarului din Baia Mare, Doru Dăncuș, care și el este nașul de cununie al primarului Morar, ca și Vanca, s-a retras scriptic din firmă.

 

Firma lui Vanca, specializată în lucrări de construcții, este o clasică/tipică firmă de casă a Primăriei Ulmeni, instituție controlată de finul patronului: doar în acest an a încheiat 8 contracte prin achiziții directe cu Primăria Ulmeni care totalizează peste 1 milion de euro (4.848.959,06 lei + TVA). Practic, firma de construcții s-a multi-specializat brusc, ca omul muncii din comunism – multilateral dezvoltat, executând lucrări din cele mai diverse: de la deszăpezire, transport de pământ cu autobasculanta, nivelare de drumuri comunale și de pământ, închiriere buldoexcavator, lucrări de terasamente, reabilitare drum forestier Chelința ș.a.m.d.

 

L-am întrebat pe primarul Morar cine lucrează la pod, în contextul insolvenței contractantului, însă a evitat să răspundă, spunând doar că Primăria facturează doar firmei Forstinger și admițând că aceasta, rămasă fără personal (a raportat doar 9 angajați în 2021), e posibil să fi subcontractat lucrările. De parcă el, ditamai primarul, n-ar ști, pentru că podul nu se construiește în localitatea a cărei administrație o conduce, ci pe Marte.

 

În fapt, la 12 iulie 2022, Primăria Ulmeni a livrat, prin cumpărare directă, un contract de 377.009,37 lei + TVA firmei Ilivanca Construct (a nașului primarului) pentru lucrări de protectie a malurilor la Podul peste Râul Someș. Contractul a fost unul clasic pentru o instituție publică care livrează lucrări și bani unui naș/abonat/agreat: Primăria a postat solicitarea în sistemul public în 12 iulie la ora 13.07, Ilivanca a răspuns la ora 13.11, Primăria a încheiat procedura la ora 13.14. Practic, s-a livrat un contract de peste 400.000 lei (sumă care include TVA) în 7 minute.

 

Ilivanca are 32 de angajați și o cifră de afaceri de 6 milioane de lei, cu un profit net de 1 milion de lei (conform raportului fiscal din 2021, an în care și-a triplat cifra de afaceri și și-a dublat profitul net). Acum este firma care, după ce a prestat sub pod, a avansat și prestează pe pod. Sigur, nu singură, ci împreună cu angajați și subordonați ai Primăriei  Ulmeni, fapt de care nicio instituței publică cu atribuții în acest sens nu a luat poziție. 2mnews deține imagini video și foto care atestă că mai mulți subordonați ai primarului Morar, inclusiv pompierii din oraș, cu tot cu autospeciala din dotare, au fost detașați la pod, absolut ilegal, în baza a ceea ce seamănă ca două picături de apă cu un abuz în funcție săvârșit de edilul Morar, pentru a ajuta firma nașului subcontractor să finalizeze podul.

 

La 31 decembrie 2020, s-a semnat un act adițional prin care se prelungea durata de finalizare și recepție a obiectivului până la 31 decembrie 2022. Însă podul va fi inaugurat (cel puțin așa a anunțat primarul Morar) la 1 octombrie 2022, de Ziua Orașului Ulmeni. Implicit, asta înseamnă că recepția finală va avea loc luna aceasta, ceea ce ne bucură nespus, pentru că măcar vom putea consemna că, după 7 ani și jumătate și gonflarea prețului în ritmul creșterii lui Făt-Frumos din lacrimă, podul de 170 de metri de la Ulmeni va fi dat în folosință.

 

Ce spune șeful Inspectoratului în Construcții

 

Însă când se face recepția finală? Răspunsul la  această întrebare e simplu: nimeni nu știe. Georgel Cătălin Ghișe, inspector șef al Inspectoratului Județean în Construcții (IJC) Maramureș, a precizat, pentru 2mnews, că nu este stabilită recepția finală a podului de la Ulmeni.

 

“Podul este în execuție. Responsabili de modul în care este executată construcția sunt proiectantul, dirigintele de șantier (din partea beneficiarului), respectiv expertul tehnic (din partea contractantului – n.red., a firmei executante). Aceștia își asumă executarea lucrării în raport cu proiectul aprobat și cu normele de siguranță.

 

În acest moment nu există niciun termen pentru recepția finală, neprimind apel de participare în acest sens – este obligatoriu să fim prezenți la recepțiile diferitor faze ale lucrării, implicit și la cea de finalizare a obiectivului. Periodic, inspectorul IJC Maramureș desemnat merge pe șantierul de la Ulmeni, ultima dată săptămâna trecută. În diferite faze ale lucrării, noi am dat sancțiuni și termene de remediere, deci urmărim modul de execuție, podul având montați senzori care determină modificările structurale, de rezistență, de torsionare s.a.m.d.”, a declarat inspector șef Ghișe.

 

Ce spune primarul din Ulmeni

 

Lucian Morar, primarul din Ulmeni, a precizat, pentru 2mnews, că recepția finală a podului va fi în a doua jumătate a lunii septembrie 2022, iar inaugurarea oficială, după Sărbătoarea Castanelor, de ziua orașului Ulmeni (1-2 octombrie 2022), acum fiind executate ultimele faze ale construcției, hidroizolația (de firma General Membrane SA) și turnarea stratului de asfalt (cu muncitori care purtau vestele firmei administrației județene, Drumuri și Poduri SA), care ar costa, după edil, circa 550.000 lei („atâția bani sunt repartizați, facturăm la valori de acum 6 ani, diferențele de preț le va suporta constructorul”). „Vă spun în premieră că, pentru a demonstra rezistența podului, eu, Lucian Morar, în momentul efectuării testului de rezistență voi sta sub pod. Ca să nu mai existe discuții…”, a declarat Morar. Pâine și circ.

 

De asemenea, Morar este convins că a fost o lucrare extrem de dificilă, deși vorbim de un pod care trece 100 de metri peste apă. “Dificultatea execuției a fost foarte mare, a recunoscut și proiectantul că nu și-a imaginat că va fi atât de greu de construit ce a proiectat el. Nu mai există un asemenea pod din țeavă rotundă (cel din Seini e din țeavă pătrată), cu acele arce de cer… Foarte greu de executat”, a explicat Morar, dând senzația că el chiar crede ce spune.

 

Repetăm pentru cei din ultima bancă: podul acesta trece peste un râu cu lățime de maxim 100 de metri, restul e construit pe pământ. Bine că se termină. Rău e că nu interesează pe nimeni cum și de ce s-a ajuns în această situație.

 

* Foto mare: @Liviu Steli FB, colaj 2mnews

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

5 COMENTARII

  1. Vă citesc zilnic, nu vă laud că o fac suficienți, dar după ce citesc foarte multele anchete pe care le faceți mă întreb nu de ce nu se sesizează procurorii din județ, ci dacă măcar le e rușine atunci când își iau salariile. Sunt convins că nu câștigați cât câștigă un astfel de magistrat.

  2. Acest pod fantoma este tipic un caz de corupție bazat pe rudenii,caz la fel de tipic de sifonare,dau mai bine zis de furt grosonal de bani publici.Nu pot sa să-mi dau seama de ce NU intervine organele de stat abilitate pentru a cerceta acest grup infracțional ,grup format din:primarul orașului Ulmeni și fiinii ,nași și dracu mai știe cine ori mai fi implicați,daca nu chiar cei chemați să descâlcească ițele acestui caz ,și anume chiar sub oblăduirea acestora sa făcut/continua acest sa se facă acest FURT.Om trăi și vom vedea,daca vom apuca.

  3. O sa dau exemplu Croatia – sa zicem ca au un relief asemanator noua, dar eu zic ca mult mai greu – au autostrazi in munti, tuneluri cate vrei, sosele de sute de km pe malul marii si nu in ultimul rand poduri de sute de m care leaga insule de continent – noi, adica nu noi, cei care ne conduc de 30 de ani nu sunt in stare sa termine un pod pe care in mod normal daca s-ar fi strans cativa oameni din orice sat l-ar fi terminat in cateva luni – acuma eu zic asa, sa ne fie rusine noua cetatenilor in primul rand ca de 30 de ani alegem acelasi gunoaie politice, mincinosi, hoti, incompetenti, interlopi, criminali cu acte in regula care cica „conduc” – ei nu conduc nimic, intr-o lume normala nu i-ar angaja nimeni nici pe post de carat bagaje la aeroport, dar la noi in tara ajung sa fie primari, ministrii, sefi de birouri, etc … oameni buni, scoateti un pic capul din carapacea asta si doriti-va de la voi in primul rand mai mult si drept consecinta si de la cei care isi bat in momentul asta joc de noi toti in fiecare zi prin absolut tot ceea ce fac ….

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here