INVESTIGAȚIE 2MNEWS – Cum se sifonează 21 de milioane de lei, achiziționând echipamente aeroportuare inutile de la firma agreată: „Afacerea PBB” de la Aeroportul Internațional Maramureș

3
2535

SĂ VORBIM DESPRE BANI. Proiectul investițional pentru construirea noului terminal de pasageri la Aeroportul Internațional Maramureș, instituție din subordinea Consiliului Județean manageriată interimar de Ioana Daniela Stamatoiu, s-a gonflat financiar ca o gogoașă prea mult dospită în interese financiare cu încă… 21,25 milioane de lei (exact: 21.254.929,39 lei, sumă care include TVA).

 

Scrierea 2mnews demonstrează nu doar faptul că acești bani au fost aruncați pe geam – echipamentele cumpărate neputând fi folosite la aeroportul din Tăuții Măgherăuș decât în urma unei investiții de încă… peste 44 de milioane de lei! -, ci mai ales că achizițiile au fost făcute în baza unor falsuri și cu dedicație (de la comerciantul agreat/stabilit anticipat, firma Concelex SRL din București, controlată de Daniel Pițurlea). Lectură plăcută și pe strada 1 Mai nr. 8 A (cu scuzele de rigoare pentru afectarea feng shui-ului încă de la începutul săptămânii). O precizare (aparent inutilă când e vorba de 2mnews): deținem documente oficiale doveditoare pentru TOATE datele/sumele/faptele cuprinse în articol.

 

Cine a zis că e bine și de ce nu e bine

 

Suplimentarea financiară de 21,25 milioane de lei (printr-un act adițional la contractul de execuție și dotare al terminalului de pasageri) a fost aprobată de Consiliul de Administrație (Hotărârea nr. 50 din 8 noiembrie 2023), la propunerea managerului interimar al aeroportului din Tăuții Măgherăuș, Ioana Daniela Stamatoiu, banii fiind repartizați cumpărării și operaționalizării unui Passenger Boarding Bridge (podul cu burduf/pasaj închis prin care pasagerii se îmbarcă – ajung din terminal în avion -, fără să fie necesar să parcurgă prin exteriorul terminalului distanța până la avion – pe jos sau cu autobuze). A fost singura hotărâre din istoria conducerii aeroportului din Maramureș luată fără unanimitate (doi membri au votat împotrivă sau abținere: Ovidiu Ofrim și Călin Chilat – reprezentatul Finanțelor)

 

În aparență e bine (scump, dar bine), se modernizează și eficientizează operațiunea de îmbarcare a pasagerilor. Însă doar în aparență. În fapt, scrierea 2mnews devoalează că acești bani au fost cheltuiți discreționar, pentru că echipamentul cumpărat cu este inutil (nu poate fi utilizat din cauza conformației platformei de staționare a aeronavelor de la aeroportul maramureșean) și, mai grav, a fost motivată prin fals și pentru a avantaja constructorul terminalului de pasageri care aveau un asemenea echipament pe stoc (nevândut).

 

Cel mai important argument pentru o semnificativă cheltuială discrețională și abuzivă generată de decizia lui Stamatoiu este următorul: s-a suplimentat proiectul noului terminal cu peste 21 de milioane de lei pentru operaționalizarea unui pod pentru pasageri în contextul în care sălile de așteptare (și la vechiul și la noul terminal) sunt… la parter. Mai mult, proiectul tehnic a fost deja recepționat de aeroport, o eventuală modificare a sa generând noi cheltuieli din banii publici ai județului și, evident, timp pierdut (tradus prin întârzierea finalizării lucrărilor/proiectului).

 

Detaliile unei suplimentări financiare dedicate

 

În afara pasajului cu burduf total inutil într-un aeroport cu sălile de așteptare poziționate la parter, într-o tentativă disperată de a operaționala achiziția, a mai fost cumpărat un alt echipament (un remorcher care ajută avioanele să se deplaseze cu spatele, pentru a le poziționa în locul stabilit). Și această achiziție a fost făcută tot de la constructorul terminalului de pasageri, Concelex, la un preț mai mare cu circa 33% decât un echipament similar dar mai performant, oferit aeroportului din Baia Mare încă din octombrie 2023 (acesta era un echipament de ultimă generație – model 2023, spre deosebire de modelul mai vechi achiziționat). TOATE aceste achiziții au fost dispuse direct de managerul interimar al aeroportului, Stamatoiu, fără nicio consultare cu specialiștii instituției.

 

Specialiștii în aviație consultați de 2mnews au precizat că acest echipament nu poate fi folosit la Aeroportul Maramureș, fiind un model mult depășit, cu o bară de tractare de 7 metri lungime, fapt care face ca manevrele de pushback (împingere în spate a aeronavei) să fie imposibil de realizat din cauză că platforma de staționare a aeronavelor la aeroportul din Tăuții Măgherăuș este foarte îngustă.

 

În plus, pentru a face totuși funcțională achiziția Passenger Boarding Bridge, mai trebuie efectuate lucrări conexe (de arhitectură / structură / instalații) supraevaluate la peste 4,3 milioane de lei (exact: 4.304.029,22 lei). Totalul iresponsabilității: 21,25 de milioane de lei (exact: 21.254.929,39 lei, sumă care include TVA).

 

Însă nici după această investiție nu vor putea fi folosite echipamentele cumpărate, pentru aceasta fiind necesară o investiție de peste 44 de milioane de lei pentru extinderea platformei de staționare a aeronavelor. Era necesară această extindere? Nu. În acest moment, aeroportul are 4 locuri de staționare al aeronavelor, mai multe decât necesarul instituției care operează doar două curse regulate (una internă, a Tarom către București, și una externă, a HiSky către Paris).

 

Revenind la suma de 21,25 milioane de lei, bani deja contractați pentru a fi cheltuiți și pe care administrația județeană (care deține Aeroportul Internațional Maramureș) nu îi are (a trebuit să se împrumute la bancă cu 60 de milioane de lei pentru a susține financiar și cheltuielile nedecontate în proiectul noului terminal): cu banii repartizați pentru achizițiile care sunt contestate de TOȚI specialiștii consultați de 2mnews se puteau realiza alte lucrări, care spre deosebire de achizițiile cu dedicație sunt absolut necesare operaționalizării noului terminal: căi de acces, platforme, 300 de noi locuri de parcare etc.

 

Cronologia unei achiziții inutile, cu dedicație

 

* 25 octombrie 2023: Consiliul de Administrație al aeroportului aprobă (Hotărârea nr. 44/25.10.2023), la propunerea managerului interimar Ioana Daniela Stamatoiu, suplimentarea financiară cu 18,79 milioane de lei (exact: 18.795.307,86 lei, sumă care include TVA) a proiectului care vizează construirea și dotarea noului terminal de pasageri. Suplimentarea este argumentată prin necesitatea achiziției și operaționalizării unui pasaj cu burduf pentru îmbarcarea pasagerilor de la etajul terminalului direct în aeronavă, deși sala de așteptare/îmbarcare a pasagerilor se află la parterul noului terminal, conform proiectului tehnic deja recepționat (și plătit).

 

Achiziția ar fi trebuit să aibă la bază un studiu aeronautic avizat de Autoritatea Aeronautică. N-avea. Avea doar o documentație justificativă făcută de reprezentanții Concelex împreună cu consultantul aeroportului pentru managementul proiectului, Mihaela Pușnava, și și însușită fără obiecții de dirigintele de șantier Ioan Dumitru Costin (43 de ani, de la Colantis Consulting SRL) ca fiind un document realizat de acesta. Mai mult, reprezentantul Autorității Aeronautice Civile Române a comunicat explicit managerului interimar că în condițiile date nu poate să obțină avizul (obligatoriu).

 

În acest document justificativ asumat de Costin din postura de diriginte de șantier se menționează în mod fals că achiziția se impune „ca urmare a recomandărilor Autorității Aeronautice, în urma ultimului audit efectuat la aeroport, pentru eliminarea pericolelor potențiale pentru siguranță la parcarea aeronavelor pe platforma Aeroportului Internațional Maramureș”.

 

Nu există nici un fel de document, notă preliminară, discuție sau recomandare din partea Autorității Aeronautice cu privire la achiziționarea unui Passenger Boarding Bridge care eventual ar putea rezolva vreo neconformitate constatată. Din cei 7 membri, 2 se opun (Cezar Călin Chilat – care se abține – și Ovidiu Horațiu Ofrim – care votează împotrivă), 5 votează pentru (Dan Mihai Ghiman, Viorel Buta, Daniel Mihai Vlaika, Adrian Pop, Diana Iluț). Investiția poate fi derulată.

 

* 8 noiembrie 2023: La doar două săptămâni de la aprobarea suplimentării cu 18,79 milioane de lei a contractului cu Concelex pentru noul terminal, Consiliul de Administrație (a căror membri au fost menționați mai sus) votează/aprobă, tot la propunerea managerului interimar Stamatoiu, o suplimentare a suplimentării (Hotărârea nr. 50 / 08.11.2023). Respectiv, actul adițional va fi încheiat la 21,25 de milioane de lei, adică cu circa 2,5 milioane de lei mai mult decât s-a aprobat inițial. Nimeni nu spune nimic. Concordie. Concelex are pe stoc echipamentul Passenger Boarding Bridge și se oferă să execute operaționalizarea sa, care prevede și achiziția unui vehicul cu funcțiuni de pushback a aeronavelor (necesar). Concelex are pe stoc și un astfel de vehicul, achiziționat în 2022. Prețul acestui vehicul este cu 33% mai mare decât unul similar și model 2023 pentru care aeroportul are ofertă (485.829 euro + TVA vs. 335.00 euro + TVA). Se face achiziția de la Concelex (oferta mai scumpă a modelului mai vechi, cu bară, nefolositor).

 

Ce s-a întâmplat după…

 

Managerul interimar Stamatoiu este informat de specialiștii aeroportului că nu vor semna niciunul recepțiile pentru preluarea celor două echipamente. I se explică, pe înțelesul ei, de ce achizițiile sunt ilegale (motivația falsă din memoriul justificativ, erorile tehnice din acesta – în care avioanele erau parcate diagonal pentru a putea fi conectate pe hârtie la pasajul de îmbarcare al pasagerilor – fapt neconform regulilor aeroportuare internaționale, avioanele se parchează, obligatoriu, perpendicular, caz în care echipamentul cumpărat nu poate fi folosit pentru că nicio aeronavă nu va putea ajunge fizic la poziția în care să poată fi cuplat la acesta -, precum și faptul că sălile de pasageri sunt poziționate la parter), care este importanța aviziului Autorității Aeronautice Civile Române și de ce nu pot fi operaționalizate (pentru ca achizițiile să poată deveni funcționale sunt necesare investiții suplimentare de multe zeci de milioane de lei: un nou proiect tehnic prin care să se mute sălile pentru pasageri la etaj, extinderea platformei de parcare avioane – imposibil de realizat din cauza pistei Aeroclubului Baia Mare -, reconfigurarea și completarea sistemului de balizaj, reconfigurarea și completarea marcajelor, relocarea uzinei electrice).

 

Stamatoiu spune că va dispune un nou proiect tehnic prin care să se construiască scări suplimentare și un lift pentru a urca pasagerii la etaj înaintea îmbarcării, că va mai cumpăra un vehicul pushback conform (mai nou și care poate fi folosit, cel achiziționat acum NU poate fi) și va extinde platforma de parcare a aeronavelor (o investiție de doar 44 milioane de lei). De unde bani, nu se știe exact. Creditul de 60 de milioane de lei luat de Aeroport cu girul CJ Maramureș este insuficient (din acesta sunt necesari circa 45 de milioane de lei pentru plata facturilor lucrărilor efectuate și 15 milioane de lei pentru noua remiză PSI).

 

Pe lângă aspectele de natură PENALĂ ale acestor episoade, care devoalează modul în care managerul Stamatoiu pare să-și dorească să conducă exact ca o firmă și o instituție dintr-un domeniu tehnicizat și bazat pe reguli/norme internaționale extrem de stricte, scrierea subliniază unde duce lipsa de “pricepere multilateral dezvoltată”. Probabil Stamatoiu era foarte pricepută în meseria ei, însă un aeroport trebuie să aibă un manager care măcar să înțeleagă fenomenul și să se consulte cu specialiștii din domeniu. Altfel, am ajuns exact unde v-am spus prin acest articol.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

3 COMENTARII

  1. Am mai comentat eu la un articol legat de aeroport, si anume ca aici e un proiect marca depozitul de la Farcasa, proiect menit dor spalarii banilor, sifonarii lor si furtului …. nu uitati ca vine campania electorala, si doar nu credeti ca Bogdan, Zetea, Dancus,, etc, o sa scoata bani de campanie electorala din buzunarele lor ….nici vorba …se vor lipi la cate un proiect marca aeroport si vor sifona banii de acolo pana la fund … iar noi fraierii ii vom vota in continuare, si vom plati si ratele….sa ne fie rusine

  2. De investigat si rolul jucat in aceste inginerii financiare de personajul ce raspunde la numele de N(…)E I(…)M F(…)T! cunoscut client al DNA, tr(…)ant de influență, co(…)tor de profesie, sinecurist prin vocatie. Gabriel ZETEA stie de ce ! (comentariu moderat – acuze nefondate)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here