EXPLICAȚIE – De ce s-a gonflat cu 281.000 de lei proiectul de 53 de milioane de lei prin care municipalitatea Băii Mari vrea să cumpere 11 autobuze și 5 troleibuze electrice

1
1300

TRANSPORT PUBLIC DE CĂLĂTORI. Administrația publică din Baia Mare le cere consilierilor municipali să aprobe suplimentarea bugetul proiectului de modernizarea a parcului auto de transport public din oraș cu 281.000 de lei. Proiectul, în valoare de aproape 53 de milioane de lei (exact: 52.909.573,42 lei, sumă care include TVA – este finanțat prin Planul Național de Redresare si Reziliență, contractul de finanțare fiind semnat la 28 noiembrie 2022), și prevede achiziția a 5 troleibuze și 11 autobuze electrice (8 autobuze mici, de 12 metri, și 3 autobuze mari, de 18 metri), precum și a 17 stații de încărcare (11 lente și 6 rapide).

 

Însă la o jumătate de an de la semnarea contractului de finanțare, autoritatea a realizat că pentru ca proiectul să fie funcțional stațiile de încărcare trebuie și alimentate la sistemul energetic, implicit mai trebuie niște bani (281.000 lei) pentru proiectare, documentaţii (obținere avize, acorduri, autorizații) în vederea alimentării cu energie electrică a staţiilor de reîncărcare și pentru, evident, publicitate (despre care autoritatea spune că sunt obligatorii și prevăzute în contractul de finanțare). Cele două segmente fiind cheltuieli neeligibile, trebuie plătite din bugetul public.

 

Astfel, se va scoate din pușculița orașului 281.000 lei (250.000 lei pentru Studiu de fezabilitate + Proiect Tehnic + DATC, 20.000 lei pentru avize/acorduri și 11.000 lei șpaga pentru presa aservită și tăcută, sub formă de publicitate încredințată direct, fără niciun criteriu de performanță, unicul criteriu fiind servilismul).

 

Acest proiect, care trebuie implementat în 3 ani (36 de luni), are ca obiectiv principal îmbunătățirea condițiilor de transport public de călători, în vederea reducerii numărului de deplasări cu autoturisme personale și, astfel, reducerea emisiilor de echivalent CO2 din transport.

 

Vă reamintesc că Baia Mare a devenit din 1 ianuarie 2020 “primul oraș din România cu transport public total gratuit și ecologic/nepoluant”, după cum declara în decembrie 2021 primarul Cătălin Cherecheș. Sigur, nu a fost decât o altă minciună servită credulilor, transportul public din oraș fiind pe bani, categoriile de persoane care beneficiază de gratuitate (în fapt de deconturi din bugetul public al orașului) sunt cele care au această facilitate oriunde în țară (pensionari peste 70 de ani și persoane cu dizabilități).

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here