FAPT – Podul de la Ulmeni, deschis circulației fără restricții de tonaj: “monitorizarea comportării în exploatare a structurii continuă până la recepția finală”

0
800

PODUL DE LA ULMENI. Podul peste râul Someș de la Ulmeni, localizat la intersecția cu drumul județean DJ 182B, în punctul de trecere cu bacul și în aval de podul de cale ferată, al cărui contract de execuție a fost semnat la 16 februarie 2015, cu firma Forstinger Com SRL, la valoarea inițială de peste 10 milioane de lei (exact: 10.104.674,91 lei, sumă care include TVA), și care trebuia finalizat în martie 2017, a fost deschis circulației rutiere (și pietonale, evident), în octombrie 2022, după 7 ani și 8 luni de la începerea lucrărilor.

 

Sigur, de-a lungul celor 92 de luni în care a fost finalizat podul de 170 de metri lungime (din care doar 100 de metri deasupra apei), suma a fost suplimentată și din bugetul județean și din cel local (al orașului Ulmeni), o sumă finală reală nefiind încă exprimată public de edilul Lucian Ioan Titus Morar.

 

Totul e bine, adică sub monitorizare atentă

 

Conducerea Inspectoratului Județean în Construcții (IJC) Maramureș a precizat, prin inspectorul șef județean Georgel Cătălin Ghișe, la solicitarea 2mnews, că lucrările de construire a podului sunt considerate finalizate, fiind „efectuată recepția la terminarea lucrărilor”.

 

Testele și măsurătorile de rezistență la încercări statice și dinamice au fost efectuate în 27 septembrie 2022. Ca urmare a acestora, proiectantul a precizat că „pentru verificarea structurii s-au efectuat încercări cu convoaie de autocamioane în diferite poziții”, a căror rezultate au fost prezentate în raportul de încercare.

 

Proiectantul podului de la Ulmeni și-a asumat că structura poate fi dată în folosință (traficului rutier) „fără restricții de tonaj, iar până la recepția finală se va efectua o monitorizare atentă a comportării structurii în exploatare, iar ulterior conform Programului de urmărire în timp a comportării construcției și Planului de întreținere și mentenanță”. Așadar, podul este deschis circulației rutiere.

 

Măsuri post-accident tehnologic

 

Această scriere a fost publicată în urma îngrijorărilor exprimate de mai mulți cetățeni în privința structurii de rezistență a podului, în principal acestea fiind generate de accidentul tehnologic din iulie 2020, când firma Forstinger Com, controlată de Ioan Băbuț, bun amic al primarului Morar și fără nicio lucrare similară executată, a ratat trecerea peste apă a podului construit pe mal, structura metalică torsionându-se.

 

Atunci, Băbuț a recunoscut „o eroare umană – am legat un capăt greşit şi unul a fost mai lung, celălalt mai scurt” și a admis că nu are soluții (nu știe) ce să facă („Eu mă abţin de la soluţii, aştept să mi le dea alţii, dacă soluţia mea nu a fost bună. Sperăm ca până în octombrie 2020 să-l trecem dincolo, cu oameni care poate se pricep mai bine ca noi”). Numai că în octombrie 2020, Băbuț și-a băgat firma în insolvență.

 

În urma accidentului tehnologic, expertul tehnic a impus instalarea unor mărci tensiometrice pe tiranții înclinați, precum și în două secțiuni ale tirantului orizontal, iar placa de suprabetonare să fie realizată în patru etape, cu citirea valorilor tensiometrelor. De asemenea, finanțatorul (statul, prin Ministerul Dezvoltării) și-a luat mâna de pe lucrare, precizând public că Primăria Ulmeni (ca beneficiar) este unicul responsabil de derularea și implementarea investiției. Adică răspunde de tot.

 

Până la urmă, cu subcontractori, cu personal al Primăriei și pompieri aduși ilegal din dispoziția primarului Morar să ajute la finalizarea lucrărilor, podul a fost finalizat și se poate circula pe el. Cel puțin așa susține proiectantul și instituția abilitată a statului. Mai ales că „se monitorizează atent comportarea structurii în exploatare, până la recepția finală”. Drum bun!

 

* Foto: @Lucian Morar FB

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here