EXPLICAȚII – Câți bani pot accesa cele 76 de UAT-uri din Maramureș prin Programul Naţional de Investiţii ”Anghel Saligny”: sume defalcate pe localități

0
789

STRATEGIA INVESTIȚIILOR ÎN INFRASTRUCTURA LOCALĂ. Ce alocări financiare sunt prevăzute în Programul Naţional de Investiţii ”Anghel Saligny”? Cel puțin 140 de milioane de lei pentru fiecare consiliu județean. Să vedem și care sunt sumele minime pe care le pot accesa cele 76 de UAT-uri din județul Maramureș…

 

Ce sumă poate accesa Maramureșul, defalcat pe localități

 

Iată sumele minime pe care le pot accesa UAT-urile din județul Maramureș, defalcat: Baia Mare (municipiu reședință de județ) – 43 de milioane de lei, Sighetu Marmației (municipiu) – 10 milioane de lei, Borșa, Baia-Sprie, Cavnic, Vișeu de Sus, Târgu Lăpuș, Seini, Șomcuta Mare, Ulmeni, Tăuții Măgherăuș, Săliștea de Sus și Dragomirești (cele 11 orașe din județ) – câte 7 milioane de lei, cele 63 de comune din județ – câte 4 milioane de lei.

 

Dacă fiecare din cele 76 de UAT-uri din Maramureș (două municipii, 11 orașe și 63 de comune) ar accesa sumele minime la care au dreptul, ar însemna că în județ ar trebui finanțate lucrări edilitare care totalizează suma maximă de 382 de milioane de lei, la care se adaugă suma de cel puțin 140 de milioane de lei pe care o poate accesa Consiliul Județean. Rezultă că în județul Maramureș se vor face lucrări de minimum 522 de milioane de lei, suma maximă fiind de circa 1,2 miliarde de lei.

 

Ce lucrări/investiții se pot face

 

Acești bani pot fi folosiți pentru finanțarea următoarelor tipuri de proiecte: pentru alimentări cu apă şi staţii de tratare a apei, sisteme de canalizare şi staţii de epurare a apelor uzate, drumurile publice clasificate şi încadrate în conformitate cu prevederile legale în vigoare ca drumuri judeţene, drumuri de interes local, respectiv drumuri comunale şi/sau drumuri publice din interiorul localităţilor, precum şi variante ocolitoare ale localităţilor, poduri, podeţe, pasaje sau punţi pietonale, inclusiv pentru biciclete şi trotinete electrice.

 

Subliniere: proiecte de modernizări de drumuri se vor finanţa doar acolo unde există deja reţea de apă şi canalizare, pentru evitarea situaţiilor în care lucrările recente de asfaltare sunt sparte pentru construirea respectivelor rețele. Standardele de cost pentru modernizarea reţelei de drumuri au la bază standardele adoptate în 2010, dar abrogate în 2018, ajustate, pe baza datelor oficiale ale Institutului Naţional de Statistică, cu creşterea preţurilor materialelor de construcţii.

 

Cum se va derula programul

 

Programul va lua sfârșit la 31 decembrie 2028. UAT-urile vor încheia contractele de finanţare multianuale cu Ministerul Dezvoltării, în limita creditelor de angajament aprobate anual cu această destinaţie (fără eşalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanţare).

 

Proiectul ordinului, care prevede normele metodologice, va fi pus la dispoziţia administrațiilor locale de Ministerul Dezvoltării (pe platforma digitală investitii.mdlpa.ro). Protocolul prevede ca UAT-urile să îți creeze conturi individuale pe platforma digitală prin care vor fi gestionate proiectele finanţate prin Programul Naţional de Investiţii “Anghel Saligny” (pentru o derulare transparentă a programului).

 

Execuţia contractelor va fi permanent monitorizată de o structură specială din Ministerul Dezvoltării, pentru a evita deturnările de fonduri.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here