DETALII DESPRE INVESTIȚIE – Primul pod peste Someș construit după 1989, dintre Seini și Pomi, a ajuns la gradul de realizare a lucrărilor de 85%

1
2449

POD PESTE SOMEȘ: SEINI – POMI. Podul peste Someș care unește localitățile Seini (jud. Maramureș) și Pomi (jud. Satu Mare) a ajuns la un procent de realizare a lucrărilor de peste 85%, finalizarea/darea în folosință fiind estimată în vara acestui an (iulie 2021), adică la 38 de luni de la predarea amplasamentului către constructor (11 mai 2018), termen maxim ușor depășit deși, electoral, recepția lucrării a fost estimată mult mai repede (ultimul termen, decembrie 2020).

 

Însă, partea pozitivă e că lucrarea se va finaliza și primul pod peste Someș construit după 1989 va fi dat în folosință (comparativ cu eșecul dezastruos al podului de la Ulmeni, investiție aflată în deces clinic, cu constructorul în insolvență și mai multe termene de finalizare și sume de investiții depășite). De ce a întârziat (și) finalizarea acestui proiect, în valoare de circa 15,7 milioane de lei (echivalentul a 3,4 milioane euro – din care 10,3 milioane de lei construcția propriu-zisă), care a început în 2015 și care a avut constructor desemnat în toamna anului 2017?

 

Oficial s-a recitat poezia cu greaua încercare a timpului și a vremurilor: inundații, vreme nefavorabilă, dificultăți tehnice, dificultăți sanitare (pandemia de COVID-19). Neoficial, vă spunem cu sinceritate și dezinteres, că peste aceste motivații (reale) s-a interpus și un alt argument mai puțin public, unul dintre proprietarii firmei de construcții fiind trimis în judecată de DNA pentru dare de mită în formă continuată (pentru a doua oară, prima dată respectivul fiind trimis în judecată, pentru comiterea aceleiași infracțiuni, în 2016).

 

Deci, au fost probleme, dar “au fost depăşite anumite momente critice”, pe care beneficiarii evită să le pronunțe public, și iată proiectul îndreptându-se spre final. Contractul de finanţare prevedea un termen de finalizare de 36 de luni, iar contractul de execuţie un termen de 24 de luni, cu posibilitatea prelungirii. Sigur, lucrarea nu a fost finalizată în cei 2 ani, a fost prelungit termenul de execuție până peste maximul anticipat în contractul de finanțare, dar suprapunându-se peste o condiție excepțională (pandemia), nu a excedat legii. În plus, lucrarea se termină, se dă în folosința publică, să nu mai răsucim cuțitul…

 

Povestea podului de la Seini

 

Podul Seini-Pomi are o lungime de 180 de metri, din care 100 de metri sunt peste luciul de apă, o lățime de aproape 8 metri (are două benzi rutiere, câte una pe sens, și trotuare – putând fi tranzitat și pietonal și cu bicicleta). Lucrarea este foarte importantă, fiind sigurul pod peste Someș pe o distanță de peste 70 de kilometri (cele mai apropiate fiind podul de pe DJ 193 de la Ardusat, aflat la aproape 19 kilometri de Seini, și podul Decebal din Satu Mare, de pe DN19, situat la peste 55 de kilometri de Seini).

Contractul de finanțare al podului care unește orașul Seini a fost anunțat, inițial, ca fiind semnat în august 2017. Lucrarea este scoasă la licitație la valoarea de 11,3 milioane de lei + TVA. În octombrie 2017 este desemnat, nu public, de parcă ar fi o rușine, executantul podului: firma arădeană Tehnodomus, controlată de Virgil Sorin Henţ şi Gheorghe Maxinan (în procente egale, 50-50%). Rezultatul licitației (Tehnodomus SA a câștigat cu o ofertă de 10,1 milioane de lei + TVA) e contestat, dar după parcurgerea pașilor legali rămâne valid.

 

Tehnodomus SA Arad a raportat în anul 2020 o cifră de afaceri de 82,4 milioane de lei și un profit net de 1,6 milioane lei obținut cu o medie anuală de 149 de angajați. Este o companie care a mai prestat lucrări similare. În cazul investiției de la Seini a subcontractat o parte semnificativă a proiectului, respectiv realizarea/producția tronsoanelor de la viaduct și structura metalică a podului (subcontractor a fost firma Hefex SRL Baia Mare, specializată în construcţii metalice și controlată de Hugo Ember).

 

În 20 martie 2018 a fost anunțat din nou ca fiind semnat (balcanic, nu e nicio supriză, nicio problemă). Banii au venit de la Guvern (prin Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice via celebrul PNDL). Lucrările erau anunțate să înceapă în 2019, “după încheierea tuturor procedurilor preliminare”.

 

În 11 mai 2018 are loc predarea oficială a amplasamentului proiectului de investiție Pod rutier peste râul Someș, între orașul Seini și comuna Pomi, în punctul de trecere cu bacul. În iulie 2018, adică în urmă cu 3 ani, are loc forarea primului pilon. Auspicii bune.

 

În 2019, Virgil Henț (administratorul și proprietarul 50% a firmei constructoare) a fost trimis (din nou) în judecată de DNA (după un episod similar din 2016) pentru dare de mită în formă continuată – i-ar fi dat mită fostului director de investiții de la Administrației Naționale „Apele Române” să îi vireze niște lucrări (ceea ce s-a și întâmplat).

 

2 noiembrie 2020, construcţia podului, care a început de pe cele două maluri, a fost unificată – practic, podul poate fi trecut cu piciorul. În 6 aprilie 2021 încep lucrările la cofrarea podului și în 23 aprilie începe turnarea plăcii de beton.

 

O veste bună dinspre vecinii de județ, fără de care recepția podului ar fi nesemnificativă: încep lucrările la asfaltarea celor aproximativ 1,3 kilometri de drum comunal (plătite de CJ Satu Mare), în parte intravilan şi altă parte extravilan, care asigură comunicarea între centrul comunei sătmărene Pomi şi pod (porțiunea de drum ce urmează a fi modernizată se intersectează cu DJ 193 Satu Mare – Păulești – Petin – Apateu – Corod – Culciu Mic – Culciu Mare – Cărășeu – Lipău – Valea Vinului – Roșiori – Pomi – Borlești – limita județului Maramureș).

 

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

1 COMENTARIU

  1. Astept realizarea acestui pod inca din copilaria mea petrecuta in localitatea natala Pomi. Inca de acum 60-65 de ani se vorbea de aceasta investitie foarte utila pentru activitatile economice, turistice si nevoile cetatenilor locului.
    M-as bucura ca bacul actual (care functioneaza neintrupt inca din interbelic in diverse pozitii de-alungul unei distante de circa 200-300 metri pe firul apei Somesului) sa fie conservat ca obiect traditional. Cel mai longeviv administrator si chiar proprietar, pe banii caruia s-a construit, bani imprumutati de la oameni instariti din Pomi, a fost Nelu (Ioani) Florii care locuia langa Moara din Pomi alaturi de soseaua care leaga podul de centrul localitatii Pomi. Conservarea lui si intretinerea in continuare de catre Nelu Cotului, actualul proprietar ar fi un semn de respect si de recunoastere a rolului existentei si utilitatii acestui pod.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here