TOT CU FINU’ – Cu cine a semnat primarul Cherecheș un nou contract pe întreținerea străzilor din Baia Mare: 223 de milioane de lei (!!!) în 4 ani

3
1884
Marcel Zoicaș și Cătălin Cherecheș

CONTRACT DE 3,6 ORI MAI MARE DECÂT PRECEDENTUL. La finalul lunii trecute, primarul municipiului Baia Mare, Cătălin Cherecheș, a făcut public că a semnat un nou contract cadru pentru reparații și întreținere a străzilor din urbe. În loc să comunice (așa cum prevede legea și cum a făcut și în urmă cu 4 ani, când a semnat un contract similar) datele financiare ale contractului, acesta urmând să fie plătit din bugetul orașului (adică din bani publici), precum și date privind durata și contractantul, edilul s-a limitat la recitarea poeziei cu oamenii răi care se opun dezvoltării urbei.

 

Această scriere face reparația de rigoare, adică face publice informațiile din acest contract extrem de important nu doar ca obiect, ci și din punct de vedere financiar. Înainte de precizări, un scurt remember…

 

Contractul anterior

 

În 22 iulie 2017, autoritatea administrativă a Băii Mari, controlată de primarul Cătălin Cherecheș, a introdus în licitație publică un contract pentru „gestiune, întreținere și reparații a străzilor” din municipiu. Contractul era valabil pe o perioadă de 4 ani (48 de luni) și avea o valoare totală maximă estimată la 70 de milioane de lei + TVA, urmând să fie întreținute străzile din cele 13 cartiere ale municipiului (Vasile Alecsandri, Progresului, Republicii, Firiza, Ferneziu, Centrul Vechi, Depozitelor, Gării, Traian, Valea Borcutului, Griviței, Valea Roșie și Săsar).

 

Contractul a fost atribuit pe criteriul Prețul cel mai scăzut. Cel mai mic preț a fost 52 de milioane de lei + TVA (exact: 52.071.674,06 lei + TVA) și l-a ofertat asocierea de firme Antrepriza Reparații și Lucrări (ARL) Cluj SA  (societate deținută de austriecii de la Strabag) & Construrom SA (controlată de Marcel Zoicaș, finul primarului) & Nord Vest Infrastructură și Servicii SRL (controlată de Ioan Baltă “Oniza”, prin fiul său, Ionuț Baltă – Oniza a fost martorul din dosarul în care primarul Cherecheș a fost condamnat la închisoare pentru corupție care a mărturisit că edilului „îi place popcornu’”).

 

Sublicitând (oferindu-se să facă lucrările) cu 25% mai puțin decât estimarea maximă, asocierea dintre Strabag și firmele apropiate primarului Cherecheș a câștigat licitația. La 6 martie 2018, edilul Cătălin Cherecheș a semnat contractul pe 4 ani pentru întreținerea și reparația străzilor din municipiu.

 

Întrebat de valoarea la care s-a câștigat contractul-cadru, edilul Cherecheș a declarat, surescitat, că acesta este „unul vast, de 30, chiar 40 de milioane de euro”. Adică 150-200 de milioane de lei. La scurt timp după semnarea contractului (pentru statisticieni și interesați, în 22 noiembrie 2018), obiectul acordului-cadru (baza contractului) a fost modificat din „gestiune, întreținere și reparații a străzilor” în „modernizare, reparații, întreținere și gestiune a străzilor”.

 

De-a lungul celor 4 ani (martie 2018-martie 2022), contractul de asfaltare al străzilor din Baia Mare s-a gonflat de la 52 de milioane de lei + TVA (valoarea cu care asocierea de firme a câștigat licitația) până la 84 de milioane de lei + TVA (exact: 84.004.924,35 lei + TVA).

 

Adică în cei 4 ani municipalitatea a plătit din banii publici ai orașului (prin 18 comezi/contracte subsecvente) cu 60% mai mult decât “prețul cel mai mic” la care a fost adjudecată licitația și cu 19% mai mult decât valoarea maximă estimată (care, vă reamintim, era 70 de milioane de lei + TVA). Practic, s-a plătit mai mult cu 32 de milioane de lei (!) decât prețul cel mai mic, criteriu care a stat la baza atribuirii contractului.

 

N-a zis nimeni (din cei plătiți să o facă) nimic, înseamnă că e bine – o precizare: 2mnews deține documente interne (ale Primăriei Baia Mare) care atestă TOATE sumele cuprinse de această scriere. Defalcat pe ani, Primăria Baia Mare a plătit pentru asfaltări și reparații următoarele sume:

 

ANUL SUMA
2018 15.852.941,18 lei + TVA
2019 35.199.705,87 lei + TVA
2020 21.256.302,52 lei + TVA
2021 7.936.310,92 lei + TVA
2022 3.759.663,86 lei + TVA
TOTAL 84.004.924,35 lei + TVA

Contractul actual

 

Dacă în 2018, primarul Cherecheș a considerat că străzile din Baia Mare au nevoie de peste 13 milioane de lei + TVA/an, în 2022 pretențiile au crescut. Cât de mult? Cu… 72,30%! Numeric, contractul actual este de 3,6 ori mai mare decât precedentul (având aceeași durată și același obiect). În date financiare (sumă), acest contract (care, repetăm pentru cei din ultima bancă, de pe strada 1 Mai nr. 8A, are fix aceeași durată și același obiect ca și precedentul) este cu aproape 136 de milioane de lei (!!! – suma exactă: 135.913.295,18 lei) decât precedentul.

 

Neîntâmplându-se nimic edificator în acest sens, bănuiesc că e bine, din nou. La licitație s-au depus două oferte, însă una a fost considerată neconformă și a fost retrasă, așa că a rămas o singură ofertă, aceasta fiind declarată câștigătoare și aparținând, absolut previzibil, asocierii de firme ARL Cluj & Construrom Baia Mare (am explicat mai sus cine sunt aceste firme). Adică aceiași contractori/executanți/încasatori (ai banilor).

 

Contractul-cadru (pe 4 ani – 48 de luni) a fost încheiat la 28 aprilie 2022. Suma exactă pentru care s-a semnat contractul:187.984.969,24 lei + TVA (adică 223.702.113,4 lei, echivalentul a peste 45,23 milioane de euro!!!). Sigur, se plătește cât se comandă, însă având la bază experiența contractului trecut, când s-a plătit cu 19% mai mult decât valoarea maximă estimată (adică cu 32 de milioane de lei), nu păstrăm speranța că se va plăti mai puțin decât suma contractată, dimpotrivă.

Contractul presupune realizarea de lucrări de reparare și întreținere a străzilor și trotuarelor, precum și reparatii de conducte și cămine de canalizare pluvială, dacă e cazul (în acest sens, asocierea de firme a semnat acorduri cu doi subcontractori, sereleurile Onistua Com din Săcălășeni – controlat de Marius Cornel Chiorean, care deține și Pensiunea La Tăticu – și Proinstal din Baia Mare – controlat de Cristian Șoimoșan -, însă proporția de subcontractare este insignifiantă: 0,07%, respectiv 0,16%).

Să ne bucurăm, așadar, nu rămânem cu străzile neasfaltate, deși, fiind bogați de nu mai știm pe unde să scoatem cămașa de atâtea datorii (la bănci, firme și instituții), o să plătim de aproape 4 ori mai mult decât până acum. Practic, străzile din Baia Mare, care au înghițit în perioada 2018-2022 peste 100 de milioane de lei (sumă care cuprinde TVA), vor înghiți în perioada 2022-2026 peste 223,7 milioane de lei (sumă care cuprinde TVA).

 

Adică, în fiecare an se vor cheltui 56 de milioane de lei (sau peste 11 milioane de euro, aproape 1 milion de euro pe lună!!!) pentru reparația străzilor din urbe. Asta dacă ni s-a părut mult 15-20 de milioane de lei/an. Iată, n-a fost. Ne-a convins primarul doctor în economie că gradul de suportabilitate era mai mare. Ce oraș neasemuit…

 

Cătălin VISCHI

 



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

3 COMENTARII

    • Știm: cu 223 milioane de lei asfaltezi astăzi 200 de km de drum. În Baia Mare există 389 de străzi care totalizează 206,68 km (din care 187,61 km modernizați cu îmbrăcăminte rutieră asfaltică sau betonată). Așa că am râs tare de constatarea dvs (media majorării materialelor folosite în asfaltare este de 25%), dar poate că nu sunteți din Baia Mare (sau nu ați văzut cât s-a asfaltat în Baia Mare în ultimii 4 ani cu 80 de milioane de lei)…

      • Eu sunt din Baia-Mare si am vazut in timp etapele acestor asfaltari pe toate drumurile,strazile si stradutele din judet.Lucrari frumoase de anvergura , costisitoare care sau suprapus cu executia de canalizari executate pana la portile caselor
        Banuiesc ca aceste lucrari au fost catalogate si inventariate undeva. Intrebarea mea (si nu numai) este cum sa reusit performanta asfaltarii strazii GORUNULUI ,( straduta care da din 8 Martie) un drum fara iesire cu 12 case.
        Beneficiarii lucrarii sunt 4 case si o firma de termopane.
        Sincer nu meritam sa fim uitati…Daca se poate …daca ne aude cineva..VA RUGAM!!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here