REACȚIE – Arhivele au fost din nou uitate!

0
203

APEL. Ca rezultat al eșecurilor tuturor demersurilor întreprinse de salariații ai Arhivelor Naționale ale României, prin care s-a cerut eliminarea discriminării salariale și egalizarea la nivelul instituției, așa cum s-a întâmplat în cadrul celorlalte instituții publice prin prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 128 din 28 decembrie 2023 pentru unele măsuri referitoare la salarizarea personalului și care se perpetuază prin Proiectul de Ordonanță pus în dezbatere publică în data de 21.05.2024 pe site-ul Ministerului Muncii și Protecției Sociale, și fiindcă nu putem sta pasivi la discriminarea, depopularea și deprofesionalizarea unei categorii importante de specialiști și a unei instituții fundamentale a Statului Român, aducem în atenție următoarele:

 

• Principiul care a stat la baza elaborării prevederilor Ordonanței de Urgență, și anume: recunoașterea importanței muncii și a nivelului de specializare dobândit de-a lungul timpului de aceeași categorie de salariați și eliminarea diferențelor salariale existente la nivelul unei instituții este aplicabil și angajaților structurilor județene ale Arhivelor Naționale, deoarece există o diferență salarială substanțială între aparatul propriu de la București și aceste structuri;

 

• Instituția Arhivelor Naționale, potrivit art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 1376 din 2009, este unica autoritate de reglementare și control în domeniul evidenței și gestionării Fondului Arhivistic al României, cu misiunea de a conserva documente relevante pentru memoria și identitatea națională și la buna funcționare a administrației publice. Reforme importante ale Statului Român s-au realizat și se realizează cu implicarea Arhivelor: redobândirea unor drepturi ale statului, reconstituirea dreptului de proprietate pentru persoanele fizice și juridice, evidența persoanelor deportate, închise etc. Aceste atribuții sunt identice pentru întreg sistemul;

 

• Salarizarea scăzută a dus deja la o destructurare și demotivare, mulți angajați foarte bine pregătiți, cu competențe dobândite în ani de practică și pregătire, părăsind sistemul. S-a ajuns ca majoritatea structurilor subordonate să funcționeze cu un număr mediu de 10 angajați,  totalizând un număr de 358 de funcționari publici la nivelul întregii țări;

 

• consecința directă a menținerii acestei situații, asociată cu creșterea obligațiilor profesionale va fi diminuarea capacității instituționale și a calității muncii, supraîncărcare, deprofesionalizare, îmbătrânirea personalului. Deprinderea competențelor necesare în domeniul arhivistic se face într-o perioadă îndelungată de timp, iar dacă nu există o motivare corectă salarială, se va crea o disoluție, fiindcă instituția va rămâne fără personal.

 

Nu putem asista impasibili la destructurarea instituției prin demotivare, lipsă de interes și facem un ultim apel la remedierea acestei situații, mai ales că impactul bugetar este nesemnificativ, căci vorbim de 358 de funcționari publici, pentru ca memoria și cunoașterea să nu fie parcate în uitare și nepăsare. În consecință, Vă rugăm să solicitați modificarea textul Proiectului Ordonanței.

 

Dacă apelul nostru nu va găsi deschidere, funcționarii publici din Arhivele Naționale vor apela la toate formele de protest prevăzute de lege.

 

Salariații Arhivelor Naționale ale României



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here