MARAMUREŞ AIR SHOW – Povestea băimăreanului Sorin Bochiş, pilotul care se-ntoarce în oraşul natal cu unicul biplan de înaltă acrobaţie din România

0
2289

EVENIMENT. Începând de vineri, 5 mai, 2mnews pune în practică decizia de a promova cu titlu gratuit cel mai important eveniment aviatic găzduit vreodată în Maramureş. Ieri, v-am oferit în premieră programul Maramureş Air Show 2017, eveniment care se va desfăşura în 20 mai (în cazul vremii nefavorabile zborurilor, acesta va fi programat în 21 mai).

 

Astăzi, mai „punctăm” o promisiune, cea referitoare la povestea în care personajul principal este un fost pilot militar din Baia Mare, care, la fel ca şi noi, şi-a oferit serviciile gratuit pentru a efectua un zbor de înaltă acrobaţie deasupra pistei de pe care a decolat prima oară şi în faţa oamenilor din oraşul său natal.

 

Între „C” de aur, MIG-uri şi acrobaţii

 

Sorin Bochiş este originar din Baia Mare. Spune că a zburat dinainte de a ştii să meargă, tatăl său fiind pilot. Când tatăl său nu dorea să-l ia „cu avionul”, se ascundea în cabină şi stătea pitit până după decolare. Spune că în cazul său „microbul” aviaţiei s-a transmis sanguin.

 

În urmă cu 36 de ani, în 1981, s-a înscris la cursurile de planorism la Aeroclubul din Baia Mare. Avea puţin peste 14 ani. Ulterior, a fost selecţionat în lotul naţional de planorism al României şi a devenit campion naţional, obţinând o clasificare cu care s-ar mândri orice pilot: Insigna internaţională FAI „C” de Aur.

 

Sorin Bochiș (foto: pressalert.ro)

A absolvit Şcoala de Ofiţeri de Aviaţie „Aurel Vlaicu” (cu sediul pe aerodromul Boboc-Buzău, acum denumirea instituţiei este Institutului Militar de Aviaţie „Aurel Vlaicu”) şi a fost repartizat în aviaţia militară, ca pilot al Regimentului 93 aviaţie de vânătoare din Timişoara. A fost pilot militar pe cele mai rapide avioane de luptă, MIG 21 fără geometrie variabilă şi MIG 23 cu geometrie variabilă. Atunci şi-a dezvoltat apetitul pentru acrobaţii aviatice. În 1997, regulamentul l-a obligat să părăsească zborul, dar pentru că nu-şi imagina viaţa altfel decât „printre păsări”, Bochiş a plecat în SUA, şi-a luat licenţa de pilot în aviaţia civilă şi s-a angajat la o companie aviatică care contracta programe guvernamentale de depistare a cultivatorilor de plante psihotropice.

 

După atentatele teroriste din 11 septembrie 2001, piloţilor străini li s-a interzis să zboare, aşa că Bochiş s-a întors în România, la Timişoara, s-a angajat la Carpatair (unde a lucrat 10 ani ca pilot în aviaţia civilă), apoi la Arkasair (unde lucrează şi în prezent ca pilot pe avioane executive business JET). În paralel, şi-a deschis o şcoală de zbor şi, în 2016, şi-a împlinit un alt mare vis: a achiziţionat cu 80.000 de dolari, de la un pilot de acrobaţie din Florida (SUA), un aparat Skeen Skybolt (produs în 2006), acesta fiind unicul avion biplan de înaltă acrobaţie, de acest tip, existent în România – biplanul este un avion cu două aripi fixe suprapuse, câteodată de dimensiuni diferite, dispuse paralel.

 

Spune că a visat să piloteze un avion cu formă istorică, dar cu performanţe acrobatice de campionat mondial şi că atunci când i s-a ivit această oportunitate l-a cumpărat „pe nevăzute”. Cu acest avion va veni Bochiş, un om care are mult peste 10.000 de ore de zbor în impresionanta sa carieră, să zboare pe cerul Băii Mari, gratuit, „în speranţa că pot din nou să aduc un plus de valoare comunităţii băimărene ca reprezentant al locului” şi în speranţa că poate „să ofere iubitorilor de spectacol aerian o zi de neuitat”.

 

 

Duminică, 7 mai, 2mnews vă oferă o nouă poveste de promovare a evenimentului „Maramureş Air Show 2017” şi a oamenilor minunaţi care participă la el: Cine sunt Şoimii României (Hawks of Romania), echipa naţională de acrobaţie premiată recent în China care va zbura deasupra Băii Mari.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here