BĂTĂLIA MALL-URILOR – Cine a câștigat în 2023 competiția marilor centre comerciale din Baia Mare: analiza cifrelor de afaceri și profiturilor Vivo!, Value Center și Shopping Park

1
4193

ANALIZĂ 2MNEWS: MARILE CENTRE COMERCIALE DIN BAIA MARE. Anul 2023 le-a adus proprietarilor marilor centre comerciale și ai mall-urilor cifre de afaceri foarte bune, acestea rămânând atractive pentru chiriașii din retail pentru că românii continuă să prefere să facă cumpărături din marile centre comerciale. O analiză economică națioală indică faptul că piața de profil a fost una dintre cele mai profitabile, continuând trendul ascendent în domeniul retailului.

 

Scrierea de față vă prezintă, în exclusivitate, bilanțul financiar al anului 2023 al celor trei mari centre comerciale din municipiul Baia Mare, respectiv mall-ul Vivo! și cele două parcuri de retail, Baia Mare Value Center, Shopping Park Baia Mare. Înainte acestor date, câteva considerații desprinse din analiza 2mnews

 

Considerații

 

În 2023, cele trei mari centre comerciale din municipiul Baia Mare au avut încasări totale mai mari cu 10,23% decât în 2022, depășind pragul valoric de 65 de milioane de lei – respectiv, au avut cifre de afaceri cumulate de 65.132.516 lei, față de 59.089.271 lei în 2021. Creșterea, cu 16 milioane de lei/an este în trendul ultimei perioade (în 2022, creșterea cumulată față de 2021 a fost de 15 milioane de lei). Atenție!, aceasta nu este suma cheltuită de clienți în cele trei mari centre comerciale, ci este suma încasată de proprietarii mall-urilor în contul chiriilor percepute firmelor/magazinelor din componența acestora. Practic, în fiecare zi, proprietarii celor 3 mari centre comerciale din Baia Mare încasează în total de la chiriași (magazinele din componență) peste 178.000 lei.

 

Toate cele trei mari centre comerciale din Baia Mare au înregistrat în 2023 cifre de afaceri record în istoria lor economică, însă doar unul dintre acestea a “îndrăznit” să încheie anul financiar pe plus, raportând profit, fapt mai puțin întâlnit în acest domeniu în care proprietarii extrag întreg profitul realizat în orașele din România în care își desfășoară activitatea, transferându-l în țările de origine sub umbrela unor contracte de consultanță cu firme înregistrate acolo și care sunt controlate tot de ei. Un subterfugiu financiar deocamdată legal, dar lipsit de fair-play economic.

 

Și acum să aflăm cine s-a impus în 2023 în bătălia centrelor comerciale…

 

Clasamentul centrelor comerciale din Baia Mare

 

1 Vivo!: 40,03 milioane de lei (exact: 40.033.522 lei)
Deținut de dezvoltatorul austriac Immofinanz AG (controlat de miliardarul ceh Vitek Radovan), primul mare centru comercial deschis în Baia Mare (și singurul mall din Maramureș) este gestionat prin sereleul Retail Development Invest 1, pe care dezvoltatorul austriac o controlează de la începutul anului 2021, din postură de asociat unic, prin sereleul Immofinanz Services România (până la începutul anului 2021 controlau firma-administrator al mall-ului din Baia Mare prin societatea austriacă Proeast Holding Gmbh).
• Cifra de afaceri pe 2023 a mall-ului Vivo! este un record pentru istoria economică a firmei, creșterea fiind semnificativă față de anul precedent (procentual, 10,10%). Începând din august 2022 (când au fost revocate din funcția de administrator Fulga Dinu și Mihaela Iordan), firma care gestionează Vivo! Baia Mare este administrată de austriacul Richard Bauer și cehoiaca Radka Doehring (ambii din conducerea executivă a Immofinanz AG).
În schimb, și în 2023 firma a raportat o pierdere financiară (semnificativă), de 29,13 milioane de lei (exact: 29.139.095 lei), aproape triplă față de pierderea financiară raportată în anul 2022. De asemenea, firma a raportat datorii de peste 500 de milioane de lei (exact: 501.431.943 lei). Revenind la cifra de afaceri, aceasta este cea mai mare din retailul maramureșean, însă la nivel național se situează la coada primei treimi din cele circa 140 de centre comerciale de mari dimensiuni (mall-uri și retail park-uri).
2 Baia Mare Value Center: 20,73 milioane de lei (exact: 20.738.741 lei)
Deținut de fondul de investiții sud-african MAS Real Estate. Acesta administrează retail park-ul din Baia Mare prin sereleul Baia Mare Value Centre (fosta PK Black SRL), aflat în proprietatea MAS Property Holding SRL (fosta MAS CEE Management Holding SRL – asociat unic).
• Cifra de afaceri din 2023 a retail park-ului Baia Mare Value Center este un record pentru istoria economică a firmei, creșterea față de anul precedent fiind de 9,56%. Firma care gestionează Vivo! Baia Mare este administrată de Gabriel Malanca (care face parte din board-ul MAS), Luiza Maria Brăiloiu, Dragoș George Stancu.
De asemenea, firma a raportat profit net de 1,6 milioane de lei (exact: 1.628.040 lei), în creștere cu 136,66% față de 2022, an în care, pentru prima dată de la inaugurare (6 decembrie 2018), Baia Mare Value Center a raportat profit net (687.930 lei). Tot la finalul anului 2023, firma a raportat și datorii de aproape 97 de milioane de lei. Revenind la cifra de afaceri, retail park-ul din Baia Mare se situează la nivel național la jumătatea clasamentului național.
3 Shopping Park Baia Mare: 4,36 milioane de lei (exact: 4.360.253 lei)
Este deținut de Grupul imobiliar M Core, al cărui principal acționar este magnatul imobiliar britanic Caspar MacDonald-Hall, care l-a cumpărat la sfârșitul anului 2023 de la fostul proprietar, fondul de investiții belgian Mitiska REIM. Acesta administrează Shopping Park Baia Mare, cel mai recent inaugurat retail park din municipiul reședință al Maramureșului (la 28 octombrie 2021), prin sereleul Avocado Development, aflat în proprietatea firmei LCP Romania SA (administrată de britanicul Jamie Michael McNally).
Avocado Development, firma prin care miliardarul britanic MacDonald-Hall gestionează retail park-ul din Baia Mare, are ca administrator firma LCP Romania SA.
În cel de-al doilea an plin de activitate a firmei, s-a consemnat o cifră de afaceri în creștere cu 14,84%, însă aceasta rămâne extrem de scăzută, fiind doar cu puțin mai mare decât, de exemplu, cifra de afaceri a Magazinului Universal Maramureș. Și în cazul firmei care gestionează Shopping Park Baia Mare consemnăm o pierdere financiară, de -604.083 lei, care vine după un atipic profit net raportat în 2022 (mic, dar profit: 130.184 lei). În schimb, se observă o reducere cu circa 9 milioane de lei a datoriilor, acestea ajungând la finalul anului trecut la 47 de milioane de lei (exact: 47.180.313).

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here