ȘEDINȚA EPISCOPALĂ – 7 consilieri locali au blocat propunerea edilului Cherecheș de a livra salubrizarea stradală serviciului Primăriei care plantează panseluțe

2
9359
Cătălin Cherecheș

SALUBRIZARE, MINCIUNI ȘI DECIZII. Ședința extraordinară a Consiliului Local Baia Mare, convocată de primarul Cătălin Cherecheș în Catedrala Sfânta Treime. Episcopul ortodox Iustin Sigheteanul, în postură de gazdă a salutat oaspeții (consilierii locali) veniți “în Casa lui Dumnezeu”, ridicându-se în picioare „ca să vă pot vedea mai bine” (motivație extrasă din replica lupului din “Scufița Roșie” – basmul Fraților Grimm).

 

Principalul motiv al convocării a fost, pentru una dintre puținele dăți, unul legal: orașul nu mai are operator pentru salubritatea stradală, iar primarul Cherecheș a propus încredințarea directă a acestui serviciu public către Serviciul Public Ambient Urban (SPAU), unul care nu are acreditare ANRSC (nu este autorizat să-l presteze legal), nu are utilaje, nu are personal, nu are buget. Adică nu are nimic.

 

Însă pe lângă acest simulacru de a rezolva ilegal o problemă reală și gravă a orașului, primarul Cherecheș a mințit public în mai multe rânduri (aveți argumentele în această scriere) încercând să-i convingă pe consilierii locali să voteze propunerea sa de a încredința direct serviciul de salubrizare stradală serviciului Primăriei care plantează panseluțe la preț de orhidee.

 

Ghidul practic al minciunilor edilului Cherecheș

 

Nu o să dezbatem discursurile deplorabile ale aleșilor locali (in corpore), nici partizanatul evident al “coalițienilor” (Doru Dăncuș și Radu Ardelean – ambii total pe lângă subiect, neinformați, cum au fost și cei de la USR și PNL care au luat cuvântul, nereușind să explice cu argumente raționale de ce iau o decizie rațională de respingere a proiectului avansat de edil).

 

Nu o să dezbatem nici jignirile (în Casa lui Dumnezeu, cum a numit-o episcopul ortodox al Maramureșului) edilului Cherecheș (la adresa președintelui CJ Maramureș – care a și ieșit din ședința la  care a fost invitat – și a directorului ADI Deșeuri) și a secondantului său, Dăncuș (la adresa unor aleși USR). Însă o să subliniem minciunile puse pe tapetul public de însuși primarul municipiului, din respect pentru adevăr și pentru o mai bună înțelegere de cetățenii interesați.

 

Iată cele 4 minciuni publice (în fața consilierilor locali) spuse de primarul Cherecheș pentru a-i convinge cât de benefic ar fi pentru oraș ca acest serviciu de salubrizare stradală să fie realizat în regim propriu, deși nu există nici banii necesari achizițiilor (13,3 milioane de lei), nici oamenii (schema de personal a Primăriei ar trebui completată cu 117 persoane) și nici autorizațiile/acreditările pentru prestarea serviciului:

 

1) Drusal primea o medie de 1 milion de lei pe lună pentru salubrizarea stradală” = Minciună. Adevărul: conform studiului de oportunitate (întocmit de oamenii Primăriei și bazat pe documentele financiare ale instituției), Drusal a fost plătită în ultimii 5 ani pentru salubritatea stradală (care presupune și colectarea depozitelor neconforme, la comanda Primăriri, precum și transportul și depozitarea) așa cum a menționat 2mnews, cu 20% mai puțin, respectiv cu circa 800.000 lei/lună, nu cu 1 milion lei/lună. Iată care au fost sumele medii lunare din ultimii 5 ani:

 

ANUL SUMA
2016 618.604 lei
2017 828.975 lei
2018 815.608 lei
2019 884.582 lei
2020 717.096 lei

 

 

2) “Cu SPAU costurile ajung la cel mult 600.000 lei în perioada de vară” = Minciună. Adevărul: conform studiului de oportunitate (întocmit de oamenii Primăriei Baia Mare), costurile ar fi cu peste 13% mai mari decât s-a plătit anul trecut la Drusal, respectiv SPAU ar opera acest serviciu cu o medie de 827.500 lei/lună (adică 9,93 milioane lei/an, din care 4,53 milioane lei/an cheltuieli cu salariile pentru 117 angajați și 4,4 milioane lei/an cheltuieli materiale și de întreținere).

 

3) Minciună prin omisiune: primarul Cherecheș nu a subliniat cât ar costa pentru ca SPAU să poată opera acest serviciu (pentru care nu are nicio acreditare). Conform aceluiași studiu de oportunite (întocmit de oamenii Primăriei), doar achiziția celor 25 de utilaje și mașini necesare ar costa 13,3 milioane de lei. Banii ar trebui luați din bugetul local. Numai că acesta este incapabil să suporte creanțele Primăriei (lucrări executate și recepționate, bunuri achiziționate și facturate), care totalizează 22,5 milioane de lei. Amortizarea exclusiv a cheltuielilor cu utilajele necesare ar fi făcută în minimum 26 de ani (subliniere edificatoare pentru cei care înțeleg cum se decide implementarea unui plan de afaceri și a unor potențiale investiții).

 

4) Nu datorăm nimic Drusalului”. = Minciună. Adevărul: surse informate și implicate direct au precizat pentru 2mnews că la sfârșitul lunii noiembrie 2021, Primăria Baia Mare datorează operatorului de salubritate circa 19 milioane de lei. Mai mult, în 2021, Primăria Baia Mare nu a plătit nicio factură emisă de Drusal în contul serviciilor prestate în acest an. Surse din sistemul de salubrizare au precizat pentru 2mnews că edilul Băii Mari a contactat alți operatori de salubritate, însă a fost refuzat, aceștia fiind informați privind datoriile Primăriei către fostul operator de salubritate (). Probabil se dorea găsirea unui operator care să facă pe banii lui curățenie în Baia Mare, dar nu timp de un an, ci de doi, sau chiar mai mulți.

 

Rezultatul votului

 

În urma votului, din cei 17 consilieri locali prezenți (au lipsit 6: toți 3 de la PMP, 2 de la PNL și unul de la UDMR), doar 10 au votat pentru (7 din camarila PNȚCD & PSD – adică Coaliția pentru Maramureș, controlată de edilul Cherecheș -, unul de la UDMR și doi de la PNL), iar proiectul a fost respins (erau necesare 12 voturi pentru). Au votat împotrivă (s-au abținut, ceea ce e același lucru) cei 4 consilieri USR și 3 consilieri PNL.

 

În consecință, SPAU nu va primi  prin încredințare directă serviciul de salubrizare stradală(cel puțin deocamdată). În acest moment Primăria Baia Mare nu are nici operator pentru salubritatea stradală, nici rampă de depozitare a deșeurilor inerte autorizată și are și datorii imense pentru serviciul prestat în 2021. Aceasta este situația. În rest, nervii, iritarea, opărirea vocală a edilului și a locotenenților săi contează mai puțin. Cum contează puțin (spre deloc) jenanta prestație verbală a aleșilor din opoziție.

 

Sigur, ilegal, edilul a dispus ca deșeurile să fie colectate de zilieri din zona socială Cuprom. La fel de ilegal, deșeurile stradale au fost aruncate pe Rampa Săsar (neautorizată de Mediu). Nimeni nu se autosesizează, mimând că n-a văzut nimic. “O mână spală pe alta”, „Toți trăim aici, împreună”…

 

Peste jigniri, minciuni, ilegalități, mai importantă este rezolvarea legală a acestei situații care a degenerat și pentru care oricând, oricine poate face plângere penală împotriva conducerii Primăriei Baia Mare, care are obligația conform legii să asigure serviciul de salubrizare stradală, deși edilul Cherecheș a încercat să-i inducă în eroare pe cei care mai sunt dispuși să-l asculte, spunând că aceasta este atribuția ADI Deșeuri (care e sub tutela CJ Maramureș). Nu e. E în obligația Primăriei Baia Mare. ADI Deșeuri răspunde de colectarea și transportul deșeurilor menajere.

 

Dezamăgitoare este situația de fapt: actuala conducere dovedește că nu este capabilă să rezolve legal situația, pentru că este rău-platnică, arogantă și nici n-are bani, banii colectați din taxe și impozitele cetățenilor fiind risipiți cu dezinvoltură pe concerte, scene, panseluțe, luminițe, minioni și carusel „Merry Go Round” c-un struț. Noapte bună, orașule învins și atât de tăcut.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

2 COMENTARII

  1. Ar fi interesant daca s-ar sesiza organele de control (ex: Curtea de Conturi) pentru a verifica modul de contractare de catre Primarie a serviciilor, deoarece fara sa aiba un buget alocat pentru aceast serviciu, nu avea cum sa il contracteze. In oricare din situatii s-ar afla primaria (contractare fara alocare bugetare sau contractare cu buget, dar neplata serviciilor prestate), aceasta este in culpa si ar trebui trasa la raspundere. Interesant, in alte judete au sarit pe institutiile publice pentru lucrurile mult mai mici, aici in schimb, nu se autosesizeaza nimeni.

  2. Bravo celor 7 ca au votat asa cum trebuie. Se vede f clar cine are sange in instalatie si cine este pus acolo doar de” miau-miau”. Sunt sigur ca acest oras minunat ar arata altfel daca am avea si o conducere devotata trup si suflet pt interesele orasului si nu pentru interesele …

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here