OK? – Primarul Vasile Moldovan vrea să angajeze city manager în Sighetu Marmației și să vireze 500.000 de lei din bugetul de dezvoltare către leafa acestuia

1
1918

STRATEGIE ADMINISTRATIVĂ. Primarul municipiului Sighetu Marmației, Vasile Moldovan (PSD), vrea să angajeze un city manager/administrator public, pe care să-l plătească cu 12.000 de lei pe lună, ceea ce ar greva bugetul orașului cu suma de 144.000 de lei pe an. Problemele acestei necesități imediate, care te determină să te-ntrebi cum a putut să reziste orașul până acum fără city manager, sunt mai multe. Această scriere are ca subiect tocmai problemele declanșate de dorința edilului Moldovan.

 

  1. Oportunitatea

 

Pornind de la ideea că primarul Moldovan are multă treabă și are nevoie de un ajutor în îndeplinirea sarcinilor, să reținem, în principal, că atribuțiile unui administrator public/city manager sunt taman atribuțiile pe care primarul le poate acorda viceprimarului. În cazul municipiului Sighetu Marmației, din considerente ce țin exclusiv de politică și de încordarea mușchilor personali, primarul Moldovan a refuzat să îi ofere vreo atribuție viceprimarului ales al municipiului, ceea ce înseamnă că se descurcă singur cu treaba, deși nu se vede.

 

În aceste condiții, alocarea/risipirea a 144.000 de lei din bugetul municipiului Sighetu Marmației pentru plata salariului unui ajutor de primar nu își are rostul și nici oportunitatea. Dacă, totuși, edilul Moldovan e epuizat și nu face față treburilor pe care le are de făcut pentru a gestiona administrarea orașului, înseamnă că comite un abuz în funcție neacordându-i atribuții viceprimarului. În raționamentul privind oportunitatea angajării unui city manager în Sighetu Marmației, n-am găsit niciun argument în favoarea deciziei Întâiului ales al urbei.

 

Sigur, până acum n-a simțit necesitatea angajării unui city manager / administrator public niciun primar al municipiului Sighetu Marmației (Eugenia Godja, Ovidiu Nemeș, Horia Scubli – i-am pomenit doar pe edilii din acest mileniu, pentru că înainte funcția nici nu exista, fiind inventată doar pentru a da posibilitatea aleșilor să recompenseze din bani publici persoanele influente care l-au ajutat să ajungă în funcție, printr-un post bine plătit acordat unor agreați ai acestora).

 

  1. Banii

 

Un administrator public este angajat cu contract de muncă. Conform Codului administrativ în vigoare, durata contractului de management al administratorului public nu poate depăși durata mandatului primarului. De regulă, acesta se încheie, în cazul de față, până la finalul anului 2024, urmând să fie prelungit dacă Moldovan va fi reales și dacă el își dorește acest lucru. La leafa de 12.000 de lei pe lună, acest administrator ar trebui plătit până la alegerile viitoare cu suma totală de o jumătate de milion de lei (am luat în calcul 42 de luni de activitate – 3 ani și jumătate, cât mai este din actualul mandat).

 

Suma este echivalentă astăzi cu circa 500.000 de lei. Sigur, nu e o sumă mare pentru o administrație înstărită. Pentru una pauperă, care n-are bani să astfalteze gropile, să facă un serviciu de ecarisaj de calitate (străzile municipiului fiind înțesate de haite de câini vagabonzi, iar adăpostul municipal fiind deja suprapopulat) etc., suma de 500.000 de lei poate găsi, cu siguranță, alte întrebuințări în investiții în favoarea cetățenilor orașului.

 

  1. Legalitatea

 

Sigur, avocat de profesie, primarul Moldovan a respectat legea, aceasta dându-i dreptul să angajeze un administrator public, cu acordul majorității aleșilor din Consiliul Local Sighetu Marmației. Numai că există o problemă: sărăcia (să nu ne ascundem după cuvinte). Urbea cheltuie deja peste 60% din banii din pușculița orașului pentru funcționarea instituției administrative (Primăria) și a entităților din subordinea sa.

 

Din banii rămași în urma stoarcerii lămâii financiare trebuie întreținut și, eventual, dezvoltat orașul. Revenind la angajarea unui city manager (care, repet, are EXACT aceleași atribuții pe care le poate avea un viceprimar – pe care deja orașul îl plătește): de unde va lua primarul Moldovan bani pentru plata salariului acestuia, în contextul în care acești bani nu sunt cuprinși în bugetul aprobat de Consiliul Local (fapt pentru care, imediat după angajare, trebuie să se facă o rectificare bugetară)?

 

Din funcționare nu se poate, aceasta fiind justificată, conform legii, la leu. Singura variantă este să ia banii de la secțiunea Dezvoltare. Bine, asta am vrut să vă comunic: dacă va fi angajat un city manager / administrator public, așa cum vrea primarul Moldovan, atunci orașul va avea fix cu vreo 500.000 de lei mai puțin pentru investiții. Dacă în oraș nu mai e nevoie de investiții, întrețineri/reparații și 500.000 de lei luați din banii orașului sunt un mizilic în macro-economia fiscală a urbei, e perfect. Dacă nu… “Houston, we have a problem”.

 

Post-scriptum: bine, nu e vorba DOAR de 500.000 de lei, ci de mult mai mulți, pentru că acest city manager indispensabil lui Moldovan (și când scriu indispensabil nu mă refer la izmană) mai consumă și alți bani, din aceeași pușculiță secătuită a orașului (mașină, combustibil, consumabile, birotică, secretară etc.).

 

PPS: și nu este vorba doar atâția bani, pentru că angajarea unui administrator public în mandatul primarului Moldovan a fost disimulată într-un proiect care presupune angajarea a încă 4 consilieri și inspectori, care au și aceștia lefuri, că doar nu-s ONG-uri. Asta în contextul discuțiilor privind aparatele supradimensionate ale administrațiilor publice din această minunată țară, jefuită, dar fără jefuitori.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

1 COMENTARIU

  1. Daca tot ati scris acest articol, nu aruncati o privire pe la să zicem CAVNIC, un oras mult mai bogat decât Sighetu Marmatiei, si care are administrator public angajat de vreo 3 anisori, si cu multe ilegalitati – demisii sa inchida ochii controlorii de la Curtea de Conturi, transferuri, concurs in pandemie cand era interzis, si altele.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here