OFICIAL – A fost anunțată a treia reactualizare a studiului de fezabilitate pentru drumul expres Baia Mare – Petea

0
265

INFRASTRUCTURĂ. Documentația privind reactualizarea studiului de fezabilitate pentru drumul expres Baia Mare – Satu Mare – Petea este în pregătire, procedura urmând să fie lansată în luna august. Anunțul a fost făcut de ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, la finalul acestei săptămâni, în timpul vizitei făcute în judeţul Satu Mare.

 

Conform ultimelor modificări, drumul expres Baia Mare – Petea a fost introdus pe traseul așa-numitei Autostrăzi a Nordului, care va parcurge ruta de la Suceava la granița cu Ungaria (Drumul expres va parcurge ruta Petea – Satu Mare – Baia Mare, iar Autostrada Nordului: Baia Mare – Dej – Bistrita – Vatra Dornei – Suceava).

 

În Masterplanul pentru transporturi, Autostrada Nordului figurează  că va fi implementată în perioada 2021-2030, dar realizarea acesteia va fi devansată, susține ministrul Cuc (PSD), actualizarea studiului de fezabilitate fiind inclusă în bugetul pe 2019.

 

 

Scurt istoric al Drumului mincinoșilor

 

Construirea unui drum expres (cu câte două benzi pe sens, despărțite de un parapet – un fel de autostradă fără bandă de refugiu) pe ruta Baia Mare (jud. Maramureș) – Vama Petea (jud. Satu Mare) – Nyiregyhaza (drumul european E573 – Ungaria) – Autostrada M3 este un proiect inițiat în anul 2003 și asumat de Guvernul României, fiind introdus în panoplia proiectelor prioritare.

 

În 2004 a fost elaborat primul SF (plătit cu 235.000 de euro) și a fost semnat un contract de consultanță, asistență juridică și reprezentare în vederea exproprierilor (plătit cu peste 1,74 milioane de euro). Costurile realizării drumului expres de erau estimate la 300 de milioane de euro și a fost inclus pentru construire efectivă în perioada 2006-2008. Nu nu s-a turnat nici măcar o roabă de bitum, dar nu putem afirma că nu s-a făcut nimic.

 

S-a făcut o… actualizare a SF-ului, revizuire plătită cu alți 14.300 de euro. Prețul de cost pe kilometru a crescut de la 4,6 milioane de euro la 7 milioane de euro. În acest timp, în Ungaria lucrările s-au apropiat la 40 de kilometri de Vama Petea, iar costul de construcție pe kilometru al părții maghiare a fost de 3,2 milioane de euro (în contextul în care ei construiesc o autostradă, iar noi ar fi trebuit să construim un drum expres), cea mai mare parte fiind finanțată din fonduri UE.

 

Conform Master Planului General de Transport (document strategic adoptat în 2016 și care stabilește principalele direcții de dezvoltare ale infrastructurii de transport), traseul drumului expres a fost modificat, pe ruta Turda – Dej (Bistrița) – Baia Mare – Satu Mare – Halmeu, urmând să parcurgă 320,2 kilometri, costul a crescut semnificativ (de peste două ori față de prevederea inițială!) fiind acum estimat la valoarea de peste 1,7 miliarde de euro + TVA.

 

În octombrie 2018, conform calendarului estimativ al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), drumul expres Turda – Dej (Bistrița) – Baia Mare – Satu Mare – Halmeu) prevedea că în 2028 (!) se va realiza Studiul de Fezabilitate (SF)” – realizat și plătit de cel puțin două ori, în 2004 și 2007 -, execuția lucrărilor fiind programată „în perioada 2030-2032”.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ