MOTIVAȚII – De ce a închis retailerul Cora hypermarketul din mall-ul din Baia Mare, la exact 10 ani și jumătate de la inaugurare

1
15295

ANALIZA UNUI FAPT. În 4 mai 2021, retailerul Cora România a închis hypermarketul pe care îl opera de exact 10 ani și jumătate în Baia Mare, respectiv din 4 noiembrie 2010, de la deschiderea primului mall din Maramureș (pe atunci mall-ul din Baia Mare se numea Gold Plaza, din 2016, de când noii proprietari au devenit Immofinanz, fiind redenumit Vivo!). Că a făcut-o știm (știam) cu toții. De ce? Asta e o întrebare la care nu s-au dat răspunsuri oficiale, așa că… să o facem.

 

Strategia retailerului franco-belgian este una extrem de… nemțească. Dacă alți retaileri judecă performanța economică la nivelul pieței regionale, sau naționale, Cora este unul dintre retailerii care o fac extrem de aplicat. În urmă cu 5 ani (în 2015), Cora și-a închis primul hypermarket din rețeaua românească, cel din Arad, așa că decizia privind magazinul din mall-ul băimărean nu constituie nici măcar o premieră.

 

Oricâte teorii ale conspirației economice s-ar face, realitatea în privința deciziei închiderii hypermarketului din Baia Mare stă exclusiv în rentabilitatea financiară. Cei de la Cora au luat o decizie de business în baza sumelor concrete, iar balanța financiară indica, de mai mult timp, pierderi. Investiția în respectivul magazin era mai mare decât încasările și trendul se menținea de ceva vreme (mai simplu spus, cheltuielile de funcționare depășeau constant încasările).

 

De ce nu făcea Cora profit în Baia Mare în contextul în care cea mai mare parte a concurenței lor reușește? Din două motive: 1) Cora nu este un magazin din nișa celor ieftine; 2) Baia Mare nu este (deși la nivel administrativ pozează c-ar fi) o piață de consum bogată. În acest moment, piața din municipiul reședință de județ este destul de aglomerată, fiind operaționale 32 de magazine (hypermarketuri, magazine de tip discount, magazine de tip cash& carry) deținute de multinaționale din retail.

 

O motivație suplimentară: strategia actuală a proprietarilor/decidenților Cora este de a elimina pierderile (chiar prin închiderea magazinelor neprofitabile) și de a investi nu în menținerea unor magazine care doar supraviețuiesc pe piața economică, ci în extinderea în e-commerce (magazine virtuale), franco-belgienii considerând că acest tip va domina comerțul în viitorul apropiat. Rețineți și faptul că ultimul hypermarket Cora din România (al 12-lea – acum au mai rămas funcționale doar 10) s-a deschis în urmă cu 8 ani, investițiile de dată recentă fiind în recenta rețea Urban (cu primul magazin deschis în februarie 2021), acele mult mai mici magazine de proximitate, ale căror costuri de funcționare sunt substanțial reduse.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here