„MINUNE” FISCALĂ – Cum a raportat compania statului Remin, insolventă de 13 ani, un profit de 5,75 milioane de lei, deși a avut o pierdere de 4,25 milioane de lei

2
1047

EXCLUSIV – 2MNEWS. În 2021, Compania Națională a Metalelor Prețioase și Neferoase Remin SA Baia Mare, firma statului român (deținută prin Ministerul Economiei), menținută ilegal în insolvență din februarie 2009, adică de 13 ani, fără niciun plan de reorganizare și rămasă fără activitatea principală (extracția minereurilor metalifere neferoase), a raportat un profit net de circa 5,75 milioane de lei (la o cifră de afaceri de 8,41 milioane de lei – ușor mai mică față de 2020), în condițiile în care, practic, din activitatea economică (lucrări de conservare a minelor) a avut o pierdere de 4,25 milioane de lei.

 

Această scriere explică într-un mod simplificat două aspecte: 1) cum a fost posibilă minunea fiscală (a obținerii profitului semnificativ în condițiile în care firma a lucrat, de fapt, în pierdere semnificativă, ca-n fiecare an); 2) de ce menținerea în insolvență a firmei Remin este ilegală.

 

Explicația minunii fiscale

 

Probabil, creditorii Remin (entități ale statului, administrații publice/primării, dar și agenți economici privați) se gândesc în clipele de luciditate de ce statul nu plătește din datorii, în contextul în care la 31 decembrie 2021 firma avea în Trezorerie lichidități (bani) de aproape 111 milioane de lei (exact: 110.776.587 lei). Probabil, entitățile economice private se gândesc în clipele de luciditate cum pot și ele să-și bage firmele în insolvență și să nu fie nevoiți să-și plătească datoriile, dimpotrivă, să li se permită să facă alte noi și noi datorii.

 

Tot în clipele de luciditate, să ne axăm puțin pe raportul financiar al de 13 ani insolventei companii a statului român: cifră de afaceri de 8,41 milioane de lei, profit de 5,75 milioane de lei în condițiile în care a lucrat (și în 2021) pe o pierdere netă de 4,25 milioane de lei.Și-a revenit economic Remin? Evident, nu. Explicația este, în fapt, simplă.

 

Profitul scriptic a fost de fapt de 10 milioane de lei (exact: 10.004.563 lei) și a fost obținut prin cursul valutar favorabil. Mai exact din diferențele de curs valutar pentru disponibilului de valută din contul curent al firmei și din dobânzi aferente acestuia. Pentru că mare parte din banii pe care-i are Remin în conturi (și i se permită să-i păstreze, fără să-și plătească creditorii „istorici”), adică cei 111 milioane de lei, sunt deținuți în dolari americani, fiind obținuți în urma notoriei tranzacții din perioada 2013-2016 a peste 506.000 de tone de pirite aurifere de Șuior de la fosta Flotație Centrală din Baia Mare către traderul elvețian de metale și mineruri, firma Werco Trade AG din Luzern.

 

În urma acelei tranzacții, Remin a obținut circa 35,6 milioane de dolari, adică cu aproximativ 17,4 milioane de dolari mai puțin decât prevedea contractul, pentru că… le-au intrat piritele la apă și au susținut că au vândut doar 472.000 de tone de pirite (nu mai intrăm în amănunte, pentru cei care vor detalii, într-o investigație 2mnews AICI).

 

Concluzionând, a crescut cursul valutar al dolarului american și banii pe care-i mai are Remin în conturi au devenit la “traducerea” sumei în lei mai mulți cu 10 milioane de lei, din care s-a scăzut pierderea efectivă (4,25 milioane de lei) rezultând un profit scriptic de 5,75 milioane de lei.

 

Explicația insolvenței ilegale

 

De ce Remin este menținută ilegal în insolvență? Pentru că în acest moment, firma statului mai deține active care valoarează cu 381 de milioane de lei (!) mai puțin decât datoriile pe care ar trebui să le plătească (diferența la 31 decembrie 2021 este de exact 380.793.985 lei, conform Raportului auditorului independent). Aspectele acestea “indică existența unei incertitudini semnificative cu privire la capacitatea societății de a-și continua activitatea” (auditor financiar Mariana Staub de la firma de audit Staub Consulting SRL – acreditată de Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar – ASPAAS).

 

Simplificat: în condițiile în care o firmă prezintă datorii de aproape două ori mai mari decât valoarea totală a activelor pe care le deține și, prin activitatea sa, dovedește că respectivele datorii cresc de la an la an, nefiind capabilă să le reducă pentru a ajunge într-un final la limanul fiscal (mai mult, neavând niciun plan de reorganizare aprobat de 13 ani!) aceasta este declarată în faliment și lichidată (dizolvată).

 

Numai că Remin nu joacă după regulile economico-fiscale fair-play din piața economică, fiind lăsată de la an la an să acumuleze datorii tot mai mari, acestea ajungând de la 557,5 milioane de lei (cât înregistra în 2009) la… 656 de milioane de lei (cât înregistra la 31 decembrie 2021). În cei 13 ani, datoriile firmei statului au crescut cu 100 de milioane de lei (cu 3,5 milioane de lei doar anul trecut).

 

Conform legii, criteriul pentru a fi declarat în faliment este suspendarea plății datoriilor de către debitor. Instanța poate să emită, în cazul în care activele sunt insuficiente pentru a acoperi pasivele, un ordin de plată din active aferent costurilor, taxelor și cheltuielilor atrase pentru dizolvare și lichidare, în ordinea de prioritate pe care instanța o consideră adecvată.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

2 COMENTARII

  1. În anul 2006 prin reorganizarea unor activități de la CNMPN REMIN SA BAIA MARE s a înființat ECONORD SA care are în obiectul de activitate ce are astăzi Remin Baia Mare.
    Principalul obiect de activitate al Remin este activitatea de exploatare care astăzi nu functioneaza,in schimb,Remin are acum un alt obiect de activitate secundar ca și cel al ECONORD.
    Pentru a funcționa Remin primește bani de la stat.Pe de alta parte Remin ptr activitatea de baza este în insolventa de peste 13 ani.Este de analizat cit este de în regula aceasta situație.
    În,anul 2019 ECONORD a cărui unic acționar este CNMPN REMIN SA BAIA MARE întra în insolventa iar in anul 2021 tribunalul Maramureș confirma planul de reorganizare al ECONORD.
    Întrebarea este de ce la o societate de stat unde unic acționar este Remin exista un plan de reorganizare confirmat de o instanta după doi ani de la întrarea în insolventa și de ce la CNMPN REMIN SA BAIA MARE care este în insolventa de peste 13 ani nu exista nici măcar un plan de reorganizare supus spre aprobare ?
    Trebuie sa se știe ca administratori judiciari de la CNMPN REMIN SA BAIA MARE sunt aceiași cu,cei de la ECONORD și deasemenea directorul de Remin este și director la ECONORD,mai mult este și administrator special platit la ECONORD.
    Mai, pe înțelesul tuturora , REMIN si ECONORD au aceeași conducere.Una are un plan de reorganizare confirmat de o instanta după doi ani de la întrarea în insolventa iar cealaltă care este în insolventa de peste 13 ani nu a supus nici măcar spre aprobare un plan de reorganizare și cu toate acestea funcționează pe o activitate secundara cu bani primiti de la buget.

  2. Este,nevoie de urgenta ca,cei abilități sa pună capat acestei situații de la acest debitor care ,prin degradarea și distrugerea patrimoniului prin cheltuielile uriașe cu procedura ,milioane de dolari ,prin acumularea de datorii ,prin poluarea mediului,aduce prejudici statului și creditorilor.
    De,urgenta ar trebui verificat de către cei abilități dacă, ceea ce prezintă conducerea Remin în fata judecătorului ptr a prelungi starea de insolventa este real !
    Unele ,autorități ale statului cum ar fi Apele Române cer falimentul acestui debitor.Surprinzător este ca alte societăți tot ale statului respectiv AAAS care este creditorul majoritar cu peste 83% și care de fapt decide ce se intimpla cu acest debitor cere in instanta prelungirea insolventei la acest debitor în loc sa ceara ca de urgenta acest debitor sa supună aprobării un plan de reorganizare.Deasemenea Ministerul Ec ce aparține PSD cere in instanta prelungirea insolventei la acest debitor.
    Toți,aceștia ar trebui sa răspundă de ce,cer prelungirea insolventei atita timp cit, statul și creditorii sunt prejudiciati!
    Ar,trebui lămurite și următoarele.
    Se,spune ca Remin a încasat
    pe pyrite aproximativ 36 milioane de dolari,astăzi conform datelor Remin mai au în cont în jur de 24 milioane de dolari.Daca nu plătesc creditori oare unde sau dus12 milioane de dolari ?
    Este,adevărat ca sau plătit catre administratorii judiciari și catre asociația administratorilor judiciari sau cum s-or fi numind peste un milion de dolari comision din bani primiți pe pyrite ?
    Oare de ce administratorii judiciari nu scriu în rapoartele catre jud sindic ca debitorul acumulează datorii.
    Este,clar ca acest debitor nu are nici o șansă sa-si reia activitatea, tot flux tehnologic a fost distrus sau furat,galeriile au fost inundate dacă ar supune aprobării un plan de reorganizare s-ar constata falimentul !
    În,afara de conducătorii Remin care au calitatea de șefi,pensionari,administratorii speciali și care cistiga cumulat pe luna zeci de mi de lei,administratorii judiciari care cistiga sute de mi de dolari,oarea cine are interesul ca acest debitor fără nici o șansă, să stea de peste 13 ani în insolventa in detrimentul statului și a creditorilor ?
    Sa,se știe foarte clar,cei care țin acest debitor în insolventa sunt:
    1.AAAS ,creditorul principal 83%.
    2.Ministerul Economiei PSD,proprietarul Reminului.
    3.CONVERSMIN societate de stat care finanțează Reminul.
    4.Conducerea Remin.
    5.Administratori judiciari.
    6.Administratorul special.
    Trebuie sa,se știe ca pentru a se tine Reminul în insolventa cei interesați se folosesc de o lege care a fost abrogata !

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here