MARAMUREȘ – Au călcat legea-n picioare ca să numească președinte al Consiliului de Administrație al Aeroportului o persoană aflată în evident conflict de interese

2
3444
Ionel Bogdan și Marius Gîrdea

NUMIRE – CONFLICT DE INTERESE. Administrația județului Maramureș, controlată de Ionel Bogdan (PNL), a călcat în picioare toate legile pe care le putea călca pentru a numi ca președinte al Consiliului de Administrație (CA) la Aeroportul Internațional Maramureș o persoană aflată în evident conflict de interese.

 

Mai mult, alegerea în funcție a fost făcută tot prin încălcarea legii, fiind nulă de drept, decisă în lipsă de cvorum (conform Regulamentului de organizare și funcționare a Aeroportului, reglementată prin Hotărârea CJ Maramureș, acestea sunt statutare dacă sunt prezenți 50% + 1 din membri – la Aeroportul Maramureș sunt 5 membri în CA, ceea ce înseamnă că pentru a fi statutară, la ședință trebuie să fie prezenți 4 membri, ori respectiva ședință s-a desfășurat cu 3 membri, iar președintele, care trebuie ales cu 50%+1 din membri prezenți, trebuia ales de 3 membri, însă a fost ales de doar 2, cel ales abținându-se de la vot, așa cum îi cerea regulamentul).

 

Faptele

 

Aeroportul Internațional Maramureș are o conducere neexecutivă formată 5 membri reuniți în Consiliul de Administrație. 4 dintre aceștia sunt numiți/desemnați de conducerea CJ Maramureș, iar 1 este desemnat de ANAF (de regulă este directorul general al Finanțelor Maramureș). Cei 4 membri sunt numiți eminamente politic, fiind împărțiți frățește între partidele cu cei mai mulți reprezentanți în CJ, în cazul de față PNL, PSD, USR și PMP. Partidul care conduce CJ dă și președintele CA al Aeroportului – aceasta fiind o cutumă politică de la care nu s-a abdicat niciodată.

 

În noul CA al Aeroportului au fost desemnați de cele 4 partide următorii: Marius Ioan Gîrdea (PNL), Ovidiu Ofrim (USR), Viorel Buta (PSD) și Adrian Pop (PMP) – cu precizarea că PSD și PMP și-au păstrat același reprezentant ca și în mandatul trecut. ANAF și-a delegat ca reprezentant pe… nimeni, pentru că CJ Maramureș nu i-a cerut asta. Implicit, conform regulamentului, ședințele CA Aeroport se pot desfășura doar cu prezența tuturor celor 4 membri politici. La alegerea președintelui, la ședință au fost prezenți doar 3, Adrian Pop (PMP) lipsind, după cum a confirmat pentru 2mnews. Legal, ședința trebuia suspendată din lipsă de cvorum, dar s-a ținut.

 

Gîrdea a fost ales președinte al CA Aeroport cu cele două voturi ale lui Buta (PSD) și Ofrim (USR), desemnatul lui Bogdan (PNL) abținându-se (conform regulamentului și a contractului de mandat, nu se putea vota). Aritmetica din nou indică o încălcare a legii (regulamentul este votat prin HCJ Maramureș, care e similară legislației județene – precizarea pentru Gîrdea, care mimează că nu știe asta). Jumătate + 1 din 3 = 2,5. Adică pentru a fi votat legal, președintele trebuia să aibă 3 voturi (în cazul de față imposibil, pentru că el nu se poate vota – de aceea este stabilit prin regulament că ședința este statutară doar prin prezența a 4 membri).

 

Problema principală

 

Principala problemă nu este încălcarea legii (regulamentului, hotărârii CJ Maramureș) prin desfășurarea unei ședințe fără cvorum și prin alegerea președintelui CA Aeroport fără numărul minim de voturi prevăzut de regulament, ci incompatibilitatea celui ales. Mai exact, asistăm la un conflict de interese evident. Urmează explicația/argumentul.

 

Gîrdea este directorul Aeroportului Internațional Sibiu din februarie 2014. Surse informate din sistem au precizat pentru 2mnews că Gîrdea este singurul director de aeroport din România care este membru în CA al unui alt aeroport. Gîrdea a declarat, pentru 2mnews, că nu știe dacă mai există vreun director de aeroport din România în consiliile de administrație din alte aeroporturi, dar că a cerut consilierului juridic al Aeroportului Maramureș “să efectueze o analiză a componenței Consiliilor de Administraţie de pe aeroporturile aflate în subordinea consiliilor judetene” și apoi o să ne spună. Până când ne spune Gîrdea ce rezultă în urma analizei, v-am spus noi: e singurul.

 

De ce? Pentru că este ilegal, adică este un conflict de interese. Acesta este reglementat expres și în cazul Aeroportului Maramureș. Conform articolului 12 (aliniatul 2) din contractul de mandat (tot o lege județeană, fiind legiferată de HCJ Maramureș), un membru al CA Aeroport are interdicție de a desfășura “orice activități în beneficiul unor întreprinderi concurente, cu același domeniu de activitate”.

 

Mai clar nu se poate spune/scrie. Două aeroporturi au același domeniu de activitate, implicit sunt întreprinderi concurențiale.

 

Ce a zis Bogdan și cine a decis că e bine” așa rău cum e

 

L-am întrebat pe președintele CJ Maramureș, Ionel Bogdan, de ce a fost făcută această numire/desemnare contrară regulamentului. “Din verificările departamentului juridic al CJ Maramureș, (Gîrdea) nu este în niciun conflict de interese”, a declarat Bogdan. Bine, acum să devoalăm puțin ce se-ntâmplă cu verificările privind legalitatea în privința unei evidențe, situația fiind similară cu verificarea umidității în timpul unei ploi torențiale.

 

La momentul stabilirii că Gîrdea poate face parte din CA Aeroport deși este directorul altui aeroport, iar regulamentul, contractul de mandat și HCJ spun cumulat și extrem de clar că un membru al CA nu poate desfășura activități la entități cu același domeniu de activitate cu al aeroportului, angajatul nr. 1 care atestă legalitatea documentelor din CJ Maramureș, secretarul general al județului Maramureș (Aurica Todoran), era în concediu.

 

Așa că verificările au fost făcute de o relativ nouă angajată: Dumitrița Lazăr, jurist care a fost practician în insolvență (a lucrat la Cabinetul de Insolvență Bobota Liuba), iar apoi a fost angajată la noua Primărie controlată de PNL, cea din Șomcuta Mare, de unde a fost importată (prin detașare) de președintele Bogdan în funcția vacantă de director juridic.

 

Din discuțiile avute cu responsabilii din CJ Maramureș rezultă că se încearcă o reinterpretare a articolului 12. Sigur, nu e nicio surpriză, doar fostul secretar general al județului, Dumitru Dumuța, a vizat de legalitate o ilegalitate, prefectul a contestat în contencios administrativ și a câștigat anulând respectiva hotărâre, iar Dumuța a motivat viza de legalitate pe o ilegalitate fix așa: “Așa am interpretat eu legea la acel moment”. Pentru că-n țara asta legile se interpretează după inspirația și interesul interpreților.

 

Ce zice Gîrdea

 

Marius Ioan Gîrdea a precizat pentru 2mnews că Direcţia Juridică și Comisia Juridică şi de Disciplinăa CJ Maramureș, cunoscând funcția pe care o deține la Aeroportul din Sibiu, au validat desemnarea/numirea. Deci că n-ar fi în conflict de interese, probabil pentru că două aeroporturi nu au același domeniu de activitate (deși au – dar putem să analizăm semantic concurențialitatea, ori să studiem lipsa de umiditate în timpul unei ploi torențiale… putem orice, nu înseamnă că avem și dreptate).

 

Cât despre faptul că a fost desemnat/votat președinte al CA într-o ședință nestatutară și cu un număr insuficient de voturi, Gîrdea a declarat: “Hotărârea Consiliului de Administrație nu este publică, drept urmare nu pot confirma elementele prezentate de dumneavoastră în întrebarea adresată (n.red., am oferit în scriere argumentul verdicității informației prin declarația membrului CA Adrian Pop, care a lipsit, precum și prin extrasul din Regulamentul Aeroportului care precizează clar numărul membrilor care trebuie să fie prezenți și să voteze o hotărâre)”.

 

Apoi, Gîrdea ne-a trimis la o hotărâre a CJ Maramureș care vorbește despre altceva (dar pe care am citit-o pentru a vă spune că vorbește despre altceva) și a precizat că “dacă această întrebare se menține (n.red., se menține, am explicat mai sus de ce) și ținând cont că ea tratează aspecte ce țin de funcționarea CA, în prima sedință a Consiliului vom lua o decizie referitor la răspunsul pe care îl vom prezenta opiniei publice”. Cam cu abordări de genul acesta ne confruntăm. Bine, mai și râdem, dar în principiu nu ne prea mai vine.

 

Această scriere nu contestă în niciun fel pregătirea profesională a lui Marius Gîrdea, ci subliniază modul în care pentru a fi numit în funcția de președinte al CA Aeroportul Maramureș au fost încălcate Regulamentul Aeroportului și Contractul de mandat, implicit hotărârile CJ Maramureș. Legea e pentru cei care nu se pricep la întorsături semantice.

 

* Foto Gîrdea @Izabela Paulescu (Agerpres)

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

2 COMENTARII

  1. Sa fiu sigur ca nu se pierde esentialul reiau o parte din articol

    ” Dumitrița Lazăr, jurist care a fost practician în insolvență (a lucrat la Cabinetul de Insolvență Bobota Liuba), iar apoi a fost angajată la noua Primărie controlată de PNL, cea din Șomcuta Mare, de unde a fost importată (prin detașare) de președintele Bogdan în funcția vacantă de director juridic.

    Doamna e cu adevarat o capacitate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here