LUPTĂ PENTRU VIAȚĂ – Incredibilul caz al pilotului Sorin Bochiș, care s-a prăbușit cu avionul în urmă cu șapte luni: revine în țară luna viitoare

0
1695
Sorin Bochiș

EXCLUSIV. Pilotul băimărean Sorin Bochiș (54 de ani), prăbușit cu avionul în 4 august 2018, în urma unui accident aviatic petrecut în timpul unui antrenament pentru Suceava Air Show, va reveni în țară în a doua decadă a lunii aprilie 2019, de la clinica din Germania unde a fost transferat pentru recuperare – este a patra clinică la care a fost internat de la accidentul în care pilotul avionului cu care s-a ciocnit, Cornel Marinescu (61 de ani), a murit pe loc, în urma impactului cu solul.

 

Cronologia unei reveniri incredibile

 

Internat de urgență și în stare critică, cu diagnostic rezervat (examenul neurologic indicând “o agravare a stării sale cranio-cerebrale”), la Secția de Terapie Intensivă a Spitalului de Neurochirurgie „Nicolae Oblu” din Iaşi, Bochiș a fost transferat după două săptămâni, cu un elicopter SMURD, la cererea familiei, la Spitalul Clinic Județean de Urgență „Pius Brînzeu” din Timișoara. Atunci, Bochiș era în comă post-traumatism cerebral sever (comă de gradul 4).

 

În 11 septembrie 2018, conf. univ. dr. Horia Pleș, șeful secției Neurochirurgie din cadrul spitalului din Timișoara, spunea, în exclusivitate pentru 2mnews, că distrucțiile la nivelul creierului pilotului, care se afla în comă de 39 de zile, sunt majore, iar pronosticul ca acesta să se poată recupera este extrem de rezervat.

 

“(Sorin Bochiș) este în comă superficială, respiră spontan, fără ventilație artificială, însă prezintă leziuni de corp calos severe (n.red., corpul calos este un fascicul de fibre nervoase care unește cele două emisfere ale creierului mare, fiind implicat în mecanismele memoriei și a conștiinței, iar leziunile acestua pot produce mai multe tipuri de tulburări). Distrucțiile în creier sunt majore… Din punct de vedere al riscului vital, cu cât trece mai mult timp, cu atât șansele de viață sunt mai mari”, a precizat, pentru 2mnews, dr. Horia Pleș.

 

Sorin Bochiș a înregistrat progrese în îmbunătățirea scalei Glasgow (un instrument de monitorizare a nivelului de conștiență și pentru aprecierea pronosticului după un traumatism cranio-cerebral), de la 3 (aproape de starea vegetativă) la 8 (ultima treaptă a dizabilității severe, cu stare inconștientă, fără activitate voluntară) din 15. Medicii timișoreni decid să îi opereze tibia pilotului, prin osteosinteză (metodă chirurgicală de fixare a fragmentelor unui os fracturat cu ajutorul unui material inert sau resorbabil), însă anulează intervenția a doua zi, Bochiș contractând o bacterie.

 

Familia ia decizia să îl transfere la Viena, pentru o mai bună îngrijire de specialitate. Pe 14 septembrie 2018, Sorin Bochiș a fost transferat la o clinică vieneză specializată pe traumatisme și recuperare post-traumatică, AUVA-Traumazentrum Wien – Standort Meidling (până anul trecut denumirea a fost UKH – Unfallkrankenhaus – Meidling).

 

Doi prieteni de-ai săi, piloții Andrei Bita și Alin Dan Stancu, pornesc o campanie de crowdfunding (de strângere de fonduri) și susțin că progresele de sănătate ale lui Sorin Bochiș sunt incredibile, acesta ieșind din comă, recunoscând chipuri și chiar mișcând degetele. Cei doi reușesc să strângă o sumă de bani de la 157 de persoane, banii fiind înmânați familiei (deoarece costurile de tratament și recuperare sunt ridicate) și prezintă facturile plătite cu sumele din donații. Apoi, în ianuarie 2019, cei doi demarează o nouă campanie, care însă a fost oprită. În fine, ăsta e momentul în care veștile despre pilotul Sorin Bochiș se opresc.

 

2mnews a aflat de la prieteni care țin legătura cu familia pilotului că acesta a fost transferat de la clinica din Viena la un spital de recuperare din Germania și că în cea de-a doua decadă a lunii aprilie urmează să revină în țară.

 

Despre accidentul aviatic

 

Sâmbătă, 4 august 2018, pilotul Sorin Bochiș (născut în 28 iulie 1965 în Baia Mare) a suferit un grav accident aviatic care a avut loc în timpul unui zbor de antrenament pentru mitingul Suceava Air Show. Atunci, două avioane ușoare de zbor acrobatic, de tipul biplan Steen Skybolt, care aparțineau formației Asalt Timișoara, din care făceau parte piloții Sorin Bochiş (53 de ani) și Cornel Marinescu (61 de ani), s-au ciocnit în zbor, deasupra aerodromului din Frătăuţii Vechi (jud. Suceava), iar apoi s-au prăbușit în afara pistei.

 

Momentul impactului

 

Unul dintre piloți, Cornel Marinescu, a murit pe loc, iar Sorin Bochiș, aflat în comă și cu un traumatism cerebral sever, a fost transportat de urgență, cu un elicopter SMURD, la Spitalul de Neurochirurgie ”Nicolae Oblu” din Iași, de unde a fost transferat, în 17 august, la cererea familiei, la Spitalul Clinic Județean de Urgență „Pius Brînzeu” din Timișoara, iar apoi la clinica vieneză specializată pe traumatisme și recuperare post-traumatică, AUVA-Traumazentrum Wien – Standort Meidling, și, ulterior la un spital de recuperare din Germania. Continuă să lupte pentru viață.

 

Cine e Sorin Bochiș

 

Sorin Bochiș a luat primele lecții de zbor în Baia Mare, în anul 1981, la vârsta de 14 ani, când s-a înscris la cursurile de planorism la Aeroclubul din Baia Mare, dar spunea că a zburat dinainte de a ştii să meargă, tatăl său fiind pilot. A fost selecţionat în lotul naţional de planorism al României şi a devenit campion naţional, obţinând o clasificare cu care s-ar mândri orice pilot: Insigna internaţională FAI „C” de Aur.

 

La 22 de ani a absolvit Şcoala de Ofiţeri de Aviaţie „Aurel Vlaicu” (cu sediul pe aerodromul Boboc-Buzău, acum denumirea instituţiei este Institutului Militar de Aviaţie „Aurel Vlaicu”) şi a fost repartizat în aviaţia militară, ca pilot al Regimentului 93 aviaţie de vânătoare din Timişoara. Sorin Bochiș a zburat și la ultimul Maramureș Air Show, în 2017, atunci când s-a oferit să vină, gratuit, cu avionul său de acrobație pentru a zbura pentru oamenii din orașul său natal.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here