“LĂMÂIA” DE 100 MILIOANE DE EURO – Depozitul de deșeuri temporar din Maramureș, în extravilanul satului Arieșu de Pădure: s-a stabilit prețul pentru 6 hectare de teren

0
3757

PROIECTUL CARE STOARCE” JUDEȚUL DE BANI. Consiliul Județean Maramureș va prelua 6 hectare de teren din domeniul privat al comunei Satulung pentru a construi depozitul temporar de deșeuri al județului (denumirea oficială este „platforme de compostare în vederea reducerii necesarului de depozitare” și „platfome pentru depozitarea deșeurilor biodegradabile, care nu pot fi supuse procesului de compostare”).

 

Acesta este un fapt cert, existând în acest sens hotărârile atât a CJ Maramureș, cât și a Consiliului Local Satulung (prin care și-a dat acordul). Pe lângă acest teren, administrația județeană va mai prelua și drumul pe care-l va construi pentru a face față traficului greu (camioanele încărcate cu deșeuri).

 

Bugetul județului, ca o lămâie

 

Terenul este situat în extravilanul satului Arieșu de Pădure (com. Satulung) – în apropiere de Recea, la sud-est de Pădurea Două Veverițe – și mai rămânea de stabilit câți bani se vor livra din pușculița județului în cea a comunei Satulung. Acum se cunoaște și acest aspect. În schimbul celor 6 hectare de teren, administrația județeană va plăt 237.442 lei (aceasta fiind valoarea de inventar actualizată a respectivei proprietăți comunale). Adică aproape 48.000 euro.

 

Sigur, ce se întâmplă acum e doar o ușoară stoarcere a bugetului județului, forțată de împrejurări: se vrea construirea unui depozit temporar, pentru a transporta mai puține deșeuri la depozitul din județul Mureș, implicit pentru a reduce sumele cheltuite cu transportul și depozitarea deșeurilor din județ. Vă reamintim că, în lipsa unui depozit autorizat pentru depozitarea deșeurilor, operatorii de salubritate din județul Maramureș le transportă prin trei județe, la o distanță de 245 de kilometri, până la depozitul conform de la Sânpaul (jud. Mureș).

 

Plata terenului (la care se adaugă cea a studiilor, expertizelor și proiectelor) este nesemnificativă în raport cu altă mare investiție forțată de nefinalizarea SMID Maramureș: construirea propriu-zisă și dotarea depozitului temporar (care n-ar fi fost necesar dacă SMID era operațional) înseamnă o cheltuială suplimentară de 38,5 milioane de lei (exact: 32.368.436,97 lei + TVA, adică 38.518.440,17 lei). Suma este astăzi echivalentă cu aproape 7,8 milioane de euro.

 

Imposibilitatea realizării depozitului conform

 

Subliniere: în referatul de aprobare a plății trenului, pentru prima dată un șef al administrației județului Maramureș (președintele CJ, Ionel Bogdan, foto mic stânga) vorbește despre eșecul răsunător al mega-proiectului Sistem de Management Integrat al Deșeurilor (SMID) Maramureș și, mai mult, sugerează eșecul definitiv al centrului de la Sârbi (fără care SMID este egal cu ZERO).

 

Practic, nu se mai recită argumentul “Mai trebuie să facem niscaiva consolidări de teren și apoi finalizăm investiția”, ci se afirmă că lucrările de la Centrul de Management de la Sârbi (com. Fărcașa), adică la depozitul propriu-zis, sunt în imposibilitate de a se realiza/finaliza, cel puțin în acest moment (exprimarea exactă: “Imposibilitatea realizării lucrărilor de construcție a depozitului conform din cadrul proiectului SMID, ca urmare a alunecărilor de teren de pe amplasament, a determinat identificarea și obținerea unui teren în vederea amenajării unei platforme de compostare în vederea reducerii necesarului de depozitare”).

 

Proiectul, demarat în anul 2006 și investiția fizică de la Fărcașa, inițiată în anul 2010, au consumat mult peste costul inițial al proiectului (51 de milioane de euro + TVA), depășind astăzi 100 de milioane de euro, însă proiectul tot nu a fost finalizat, deși acest lucru era prevăzut pentru anul 2015, adică trebuia finalizat de 6 ani!

 

Dacă SMID Maramureș nu se va finaliza/operaționaliza cel târziu până la sfârșitul anului 2023 (nu mai există nicio posibilitate de prelungire a acestui termen), administrația județeană va trebui să restituie toți banii din finanțarea nerambursabilă alocată de UE. Ceea ce înseamnă falimentul. Pot pune lacătul și să plece acasă. Poate (măcar) atunci vreunul dintre puținii și atât de ocupații procurori din Maramureș ne va indica și vinovații pentru această situație critică și cu impact major asupra cetățenilor. Nu că n-ar fi putut (chiar trebuit) să facă asta până acum, județul cheltuind din ce în ce mai mulți bani din cauza eșecului SMID.

 

În atât de numeroasele articole 2mnews că nici nu le mai contabilizăm (dar sunt peste 100!), am indicat în urma unor analize bazate exclusiv pe documente financiare oficiale sumele imense de bani cheltuiți de județ suplimentar și cu premeditare din cauza nefinalizării acestui proiect. În plus, alte sume imense s-au cheltuit și continuă să se cheltuie (mașini, utilaje și instalații care deja au fost reparate deși nu funcționează, sau care trebuie reparate – cu bani cheltuiți din bugetul județului, servicii care au fost și sunt plătite complet aiurea: paza unor obiective nefuncționale, proiecte care nu au mai fost implementate etc.).

 

Dar nu s-a întâmplat NIMIC. S-au făcut niște corespondențe cu procurorii anticorupție, la Comisia Europeană au fost sesizați oficiali ai Comisiei pentru Mediu, Oceane și Pescuit (care au recomandat înaintarea cauzei către OLAF – Oficiul European de Luptă Antifraudă) și în rest… a plouat mult. Ca toamna, în Baia Mare.

 

Ce fac băieții”? Bine-mersi

 

Cei care au răspuns de-a lungul timpului de cheltuirea banilor din SMID Maramureș și de strategia de implementare a proiectului sunt bine-mersi:

 

Mircea Man (fost președinte CJ Maramureș în perioada desemnării locației CMID pe un teren pe care nu se poate construi) este vicepreședinte ANRE (Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei), are o leafă de peste 5.700 euro pe lună.

 

Zamfir Flore Ciceu (fost președinte CJ Maramureș în perioada semnării primelor contracte de achiziții și, mai ales, a contractului de execuție al CMID Sârbi) a revenit în avocatură.

 

Gabriel Valer Zetea (fost președinte CJ Maramureș în perioada de implementare a CMID Sârbi, cu plăți pentru soluții tehnice care nu funcționează și cu rezilierea contractului executantului, ceea ce a întârziat enorm proiectul și pentru care CJ este în proces acum) este deputat PSD, gestionează un venit lunar de peste 9.000 euro (din care are cheltuielile aferente unui parlamentar).

 

• Claudia Maria Breban (managerul proiectului SMID Maramureș, director executiv al Direcției de Dezvoltare a CJ Maramureș) a fost avansată, cu titlu interimar deocamdată (ca să nu se facă concurs) în funcția de administrator public al județului Maramureș, are venituri de 16.500 lei pe lună.

 

• Dumitru Dumuța (expertul juridic al SMID Maramureș, fost secretar al județului,cel care a girat toate documentele din proiect – acum, județul se judecă în diverse cauze, cerându-i-se să plătească terților daune financiare imense), promovat la pensionare ca administrator public de Ciceu și menținut în funcție de Zetea, a fost plătit cu circa 10.000 lei pe lună (mai avea o pensie). După finalizarea mandatului de președinte CJ a lui Zetea (PSD), i s-a finalizat și mandatul său de administrator public al județului și, de la finalul anului trecut, a rămas în pensie (în locul său, ca administrator public a fost avansată Breban, managerul proiectului SMID).

 

O subliniere de final: niciunul dintre șefii administrației județene (Mircea Man – PDL, Zamfir Flore Ciceu – PC/ALDE, Gabriel Valer Zetea – PSD, Ionel Bogdan – PNL) nu au întreprins nimic pentru sancționarea vinovaților, deși la preluarea funcției toți au clamat “greaua moștenire” și “problemele proiectului SMID”, prin care s-au sifonat și continua să se sifoneze bani publici în neștire. Omerta. În schimb, toți au devenit mult mai bogați decât erau înainte de preluarea funcției de președinte al CJ Maramureș.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here