INFRASTRUCTURĂ – Cât costă studiul de fezabilitate pentru centura rutieră de ocolire din Sighetu Marmației și cine-l plătește: bonus, detaliile traseului

0
1048

CENTURA DE OCOLIRE – SIGHETU MARMAȚIEI. Prezenta scriere consemnează debutul celei de-a treia etape a Campionatului Mondial al studiilor de fezabilitate pentru infrastructura rutieră din Maramureș. După implicarea prin acorduri de asociere în contractarea studiilor de fezabilitate a drumului expres Baia Mare – Jibou și a centurii rutiere ocolitoare a municipiului Baia Mare, Consiliul Județean Maramureș se va implica direct și financiar și în contractarea studiul de fezabilitate (SF) al centurii rutiere de ocolire a municipiului Sighetu Marmației.

 

Costul și decizia

 

La fel ca în cazul obiectivului din Baia Mare, forul deliberativ al județului va semna un contract de asociere cu Consiliul Local Sighetu Marmației, o asociere care va dura până valorificarea SF-ului, prin depunerea spre finanțare a lucrării efective – sunt vizate ca potențiale surse de finanțare “programele operaționale (finanțate din fonduri europene nerambursabile), Fondul de Redresare și Reziliență și/sau alte surse de finanțare”.

 

La fel ca în cazul SF-ului pentru noua centură ocolitoare a municipiului Baia Mare, SF-ul pentru centura ocolitoare a municipiului Sighetu Marmației va fi plătit în proporție egală, 50%-50%, de CJ Maramureș și municipalitate (valoarea totală estimată fiind de 355.000 de euro – practic, fiecare entitate publică va achita 177.500 de lei, suma fiind calculată la valoarea estimată, cel mai probabil valoarea finală va fi cu puțin mai redusă).

 

Calendarul acestei asocieri a fost parcurs într-o viteză necaracteristică administrațiilor autohtone: în 25 noiembrie, Primăria Sighetu Marmației a remis CJ Maramureș un memoriu de suținere a parteneriatului pentru elaborarea SF-ului, în 27 noiembrie s-a dat acordul de specialitate din partea CJ Maramureș (prin raportul de specialitate al Direcției de Dezvoltare și Implementare Proiecte), s-a redactat proiectul de hotărâre și a fost avizat de președintele forului județean. Urmează în 3 decembrie aprobarea prin vot a plenului CJ Maramureș și semnarea acordului.

 

Variantele de traseu

 

Despre construirea unei centuri rutiere de ocolire a municipiului Sighetu Marmației se discută încă din Cretacic, când pterodactiloizii planau desupra actualului Solovan. În ianuarie 2011 chiar s-a răspândit informația (sigur, doar o altă minciună politicianistă) că Regionala Cluj a CNADN (Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale) o să scoată la licitație centura Sighetului, proiectul fiind atunci estimat la aproape 5,65 milioane de lei + TVA și că lucrarea va fi terminată în vara anului 2012.

 

În 2017, centura ocolitoare a fost inclusă într-un document de planificare strategică oficial (Strategia de dezvoltare urbană 20176-2023). Și acolo a rămas. În ianuarie 2018, și autorităţile locale (prin viceprimarul vremii, Beres Ildiko Ibolya) au recitat iar poezia cu construirea unei noi şosele de centură pentru decongestionarea traficului greu din centrul istoric al orașului. Sigur, nici măcar nu era trasată ruta acesteia, dar era cuprinsă în PUZ (actuala pseudo-centură rutieră a municipiului este, de fapt, o stradă, cu locuințe și cu tot ce presupune asta, fiind denumită centură doar pentru a da bine administrativ).

 

În fine, municipiul tranzitat de două artere de drum național (DN 18, care face legătura cu Vișeu – Borșa – Baia Mare și DN 19, care face legătura cu Negreşti Oaş – Satu Mare) n-are nicio centură ocolitoare, traficul greu și cel de tranzit se desfășoară doar prin traversarea centrului municipiului, cu străzi înguste, fapt care generează în anumite momente ale zilelor blocaje.

 

Conform Planului Urbanistic General (PUG) al municipiului Sighetu Marmației sunt prevăzute culoare de ocolire la intrarea dinspre Baia Mare pe DN 18, după traversarea râului Ronișor, cu o lungime de circa 3,5 km (la început acest traseu se suprapune cu strada Tractorului, traversează calea ferată în zona gropii de gunoi și la intersectează cu DN 18 la ieșirea spre Bocicoiu Mare) și la intrarea dinspre Satu Mare pe DN 19, între Cimitirul Eroilor și trecerea peste calea ferată, cu o lungime de circa 5,6 km (pornește din DN 19, merge de-a lungul digului sudic al Tisei, trece prin fața punctului vamal și se intersectează pe DN 18 cu viitorul drum de acces către viitorul pod peste Tisa).

 

În cazul în care CJ Maramureș (care pare a fi decidentul în această afacere a SF-urilor) nu agreează traseele deja desenate, fie va propune altul, fie va dispune modificări.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here