INCREDIBILA INCONȘTIENȚĂ – La jumătatea iernii, în Maramureș sunt 343 de kilometri (!) de drumuri județene fără contract de deszăpezire, noroc cu vremea

3
8433

„BUNĂ” ORGANIZARE – DESZĂPEZIRE MARAMUREȘ. La jumătatea iernii, în Maramureș au rămas 19 loturi de drumuri județene fără contract de deszăpezire, noroc cu vremea: n-a nins, este a treia cea mai caldă iarnă din istoria măsurătorilor meteorologice. Firma județului, Drumuri și Poduri Maramureș SA, condusă de pesedistul Emil Marinescu (în foto) și responsabilă și de prestarea acestui serviciu, a primit dispensă de la proprietar (Consiliul Județean Maramureș) să externalizeze deszăpezirea. Ceea ce a făcut – mai exact, a încercat să facă, pentru că nu i-a reușit.

 

De ce nu i-a reușit, pentru că a făcut o strategie care se dovedește greșită: a împărțit drumurile județene în 24 de loturi, oferind pentru deszăpezire mult mai puțini bani decât primea ea de la CJ Maramureș când presta serviciul.  Respectiv, din cei circa 600 de kilometri care ar trebui deszăpeziți dacă ar ninge din rețeaua de 787 de kilometri de drumuri județene din Maramureș, Drumuri și Poduri a scos la licitație 24 de loturi (tronsoane) care însumează 423,2 kilometri.

 

Practic s-a încercat externalizarea a aproximativ 70% din drumurile județene care rămân deschise pe perioada iernii. Sigur, sunt cele mai incomode porțiuni. S-a făcut licitația. Rezultatul: un fiasco. Doar 5 din cele 24 de loturi au fost ofertate/adjudecate. Implicit, cea mai mare parte a drumurilor județene nu au în acest moment (20 ianuarie 2023) contractor pentru deszăpezire. Practic, pe 343 de kilometri de drumuri județene din Maramureș deschise pe timpul iernii NU DESZĂPEZEȘTE NIMENI. Soluția: mai încercăm o dată. În consecință, Drumuri și Poduri a reintrodus în licitație cele 19 (!) loturi rămase de izbeliște.

 

Oferta este și acum dezolantă. Doar 3 exemple (sunt primele 3 din cele 19 loturi scoase la licitație):

 

1) Lotul 3 Ardusat: 38 km (zona DJ 108A – 28,5 km – Ardusat – lim. jud. Salaj – DJ 108T – 9,5 km – Arduzel – Somes Uileac – lim. jud. Salaj), pentru care se estimează un număr de 72 ore de intervenții (dezăpeziri) în 60 de zile, cu autobasculantă cu lamă și răspânditor + încarcarea materialului antiderapant de la stația din Ardusat, este plătită cu 23.562 lei (suma include TVA). Adică 327,25 lei/ora de dezăpezire (sumă care include TVA, utilajele, consumul acestora, mentenanța, plata deservanților ș.a.m.d.).

 

2) Lot 5 Oarța de Jos: 37,7 km (zona DJ 108D – 16 km – Gârdani – lim. jud. Sălaj – DJ 108P – 17km – Oarța de Jos – lim. jud. Satu Mare – DJ 108D – 4,7 km – Băsești), pentru care se estimează un număr de 60 ore de intervenții (deszăpeziri) în 60 de zile, cu autobasculantă cu lamă și răspânditor + încarcarea antiderapantului de la Ardusat, este plătită cu 19.635 lei (sumă care include TVA, utilajele, consumul acestora, mentenanța, plata deservanților ș.a.m.d.).

 

3) Lot 6 Băița de sub Codru: 28 km (zona DJ 182B – 17 km – Ulmeni – Mînău – Ariniș – Baita de sub Codru – lim. jud. Satu Mare DJ 193E – 11 km – lim. jud. Satu Mare – Asuaju de Jos – int. DJ 108 D), pentru care se estimează un număr de 69 ore de intervenții (deszăpeziri) în 60 de zile, cu autobasculantă cu lamă și răspânditor + încarcarea antiderapantului de la Ardusat, este plătită cu 22.110 lei (sumă care include TVA, utilajele, consumul acestora, mentenanța, plata deservanților ș.a.m.d.).

 

Nu se plătesc decât orele de intervenție efectivă, staționarea fiind suportată în totalitate de firmele private, deși până acum Drumuri și Poduri SA deconta la CJ Maramureș și staționarea (dar, știți cum e: cine-mparte, parte-și face).

 

Doar o minune (dar nu mai credem de mult timp în minuni) ar face ca Drumuri și Poduri să-și găsească în aceste condiții contractuale firme private care să acționeze pe cele 19 loturi rămase descoperite, care totalizează 343 de kilometri de drumuri județene și pentru care firma CJ Maramureș oferă pentru deszăpezire până la finalul iernii suma totală de 584.073,70 lei (sumă care include TVA). Adică o medie de maximum 1.700 lei/kilometru de drum județean deszăpezit până la finalul iernii (subliniem: se plătesc doar orele de muncă efectivă, staționarea nu).

 

În aceste condiții, au rămas fără contract de peste jumătate din drumurile județene (343 kilometri) deschise pe perioada iernii, respectiv cele din următoarele zone: Ardusat, Arduzel, Someș Uileac, Oarța de Jos, Gârdani, Băsești, Ulmeni, Mânău, Ariniș, Băița de sub Codru, Asuaju de Jos, Preluca Nouă, Valea Neagră, Izvoare, Coaș, Copalnic Mănăștur, Chelința, Strâmbu Băiuț, Rogoz, Băiuț, Cavnic, Budești, Ferești, Hărnicești, Călinești, Bogdan Vodă, Săcel, Șieu, Botiza, Poienile Izei, Bocicoel, Ieud, Leordina, Poienile de sub Munte, Petrova, Valea Vișeului, Seini.

 

2mnews



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

3 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here