IDENTITĂȚI – Cine sunt cei 3 care vor contractul de peste 13 milioane de lei pentru proiectarea tronsonului Baia Mare – Dej din drumul rapid Baia Mare – Suceava

0
1013

DRUMUL DE MARE VITEZĂ BAIA MARE – DEJ. Trei oferte au fost depuse pentru realizarea studiului de fezabilitate (relicitat) pentru lotul Baia Mare – Dej din Drumul de mare viteză Baia Mare – Suceava (numită de politicieni, în mod mincinos, Autostrada Nordului, pentru hrănirea orgoliului electoratului volatil, în fapt drumul nefiind o autostradă, ci un drum expres / drum de mare viteză). Contractul a fost estimat de CNAIR la 13,17 milioane de lei + TVA.

 

De ce a fost relicitată proiectarea

 

Lotul 1 din Drumul de mare viteză Baia Mare – Suceava a fost stabilit inițial pe tronsonul Baia Mare – Bistrița. CNAIR a desemnat, în noiembrie 2020, câștigător al contractului asocierea de firme Search Corporation & Egis International SAS & Egis Romania SA & SC Formin SA. Aceasta a licitat pentru suma de 15,2 milioane de lei + TVA (echivalentul a aproape 3,7 milioane de euro), o sumă mai mică decât estimarea inițială a CNAIR cu 21% (!) – financiar, cu peste 4 milioane de lei mai puțin.

 

Rezultatul licitației a fost contestat de firma clujeană Explan SRL (singurul ofertant unic al lotului). Instanța a dispus CNAIR să reevalueze oferta depusa de asocierea desemnată inițial câștigătoare a contractului. În iunie 2021, CNAIR a respins oferta ca neconformă și a anulat licitația pe considerent că și celelalte două oferte au fost respinse din același motiv.

 

După aceea, a fost refăcută documentația iar lotul 1 (Baia Mare – Bistrița), singurul fără executant, a fost împărțit în două tronsoane (Baia Mare – Dej și Dej – Bistrița). Acum s-au pronunțat deciziile privind câștigătorii licitațiilor.

 

Ofertanții pentru lotul Baia Mare – Dej sunt două asocieri de firme și un ofertant unic, să-i cunoaștem:

1) Asocierea D P Consult SA Cluj (lider de asociere) & Explan SRL Cluj & SCA Teaha & Füzesi Cluj;

2) İnpro Mühendislik Müşavirlik A.Ș. (Turcia – ofertant unic);

3) Asocierea Quadrante Viaponte Și Consultanță SRL București (lider de asociere) & Metroul SA București & Capital Vision SRL București.

 

Devoalarea ofertanților

 

1) Liderul primei asocieri, D P Consult SA Cluj, este controlat din primăvara anului trecut de maramureșeanul Mircea Pop (originar din Suciu de Sus, locuiește în Cluj-Napoca – deține 56% din acțiunile firmei), acționarii minoritari fiind sătmăreanca Maria Doina Rațiu (23% – este și administratorul societății) și clujeanul Silivan Moldovan (21%). Firma este specializată în activități de inginerie și consultanță tehnică, are 26 de angajați și anul trecut a raportat un profit net de 5,1 milioane de lei la o cifră de afaceri de 11,6 milioane de lei (ceea ce înseamnă că a lucrat cu un profit net de 44%).

 

Asociatul secundar Explan SRL Cluj este controlat de Petru Ciufudean, proiectant care în Maramureș a lucrat recent la proiectul de reabilitare a unei porțiuni de 20 de kilometri din DJ 187 (pe tronsonul Leordina – Poienile de sub Munte). În 2020, firma a raportat un profit net de 1,9 milioane de lei la o cifră de afaceri de 7,8 milioane de lei și 5 angajați.

 

Asociatul secundar SCA Teaha & Füzesi este o casă de avocatură (Societate Civilă de Avocați – SCA) din Cluj-Napoca (cu o ancestrală colaborare cu CNAIR, de unde încasează periodic milioane de lei pentru servicii de întocmire documentații cadastrale). Avocații asociați sunt liberalul Mihai Teaha și Alexandra Daniela Füzesi-Henis.

 

2) Ofertantul unic İnpro Mühendislik Müşavirlik A.Ș. este o firmă din Turcia, cu sediul central în Ankara. Proiectant de prestigiu, cu numeroase lucrări importante în portofoliu (peste 300 de autostrăzi, pasaje, viaducte, infrastructură feroviară etc.).

 

3) Liderul asocierii Quadrante Viaponte Și Consultanță SRL București (fosta Viaponte Rom SRL, și-a schimbat denumirea în august 2021) are ca asociat principal firma portugheză Viaponte Projectos e Consultatoria de Engenharia (66,66%), controlată de Nuno Alexandre Paiva Pais Costa (49 ani), asociatul minoritar fiind firma românescă Promarut Proiect SRL (33,33%), controlată de familia Corina și Vlad Ilie Chioțan (originari din Pitești). În 2020 a raportat un profit net de 200.000 lei la o cifră de afaceri de 1,8 milioane de lei și 5 angajați.

 

Asociatul secundar Metroul SA București este compania care realizează proiectarea metroului din București. A fost înființată în 1991 prin divizarea Întreprinderii Metroul București în 5 companii, Metroul SA primind atribuții de proiectare, asistența tehnică și punerea în funcțiune a investițiilor privind realizarea rețelei de metrou. În 1993, Metroul SA a fost privatizată (persoanele fizice cu cele mai multe acțiuni erau George Rozorea – 15%, Victoria Cecilia Ivan – 6%, Sorin Călinescu – 5%, Viorica Beldean – 4%, restul acțiunilor fiind deținute zeci de salariați-acționari). În 2020, firma a avut un profit net de 818.000 lei la o cifră de afaceri de 12,5 milioane de lei și 90 de salariați. Presa bucureșteană a menționat în mai multe rânduri că Metroul SA ar fi de fapt controlată de Unitatea – Sindicatul Liber Metrou (USLM), al cărui lider este Ioan Rădoi.

 

Asociatul secundar Capital Vision SRL București este specializat în activități de consultanță și management și este controlată de familia Luciana Alexandra și Laurențiu Pavelescu. În 2020, firma a declarat un profit net de 3,3 milioane de lei la o cifră de afaceri de 17,3 milioane de lei și 5 angajați.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here