FAPTĂ – Cum au pus drumarii la saramură drumurile județene din Maramureș: susțin că au împrăștiat… 380 (!) de camioane de mare tonaj încărcate cu sare

0
1017

CA SAREA-N… DRUMURI. … știți bancul cu șeful de trib care pentru a-i ține ocupați pe indieni le cere să facă mari provizii de lemne, pentru că vraciul a prezis că urmează o iarnă grea? După un timp, în care indienii au tăiat deja vreo trei păduri, șeful de trib a telefonat la Institutul Meteorologic să întrebe cum o să fie, totuși, iarna. Meteorologii au răspuns că încă n-au datele necesare, dar se pare că va fi o iarnă cumplită, pentru că indienii își fac mari provizii de lemne. Dacă nu-l știați, l-ați aflat acum. Cam așa e și la noi.

 

Dacă vrei să afli cât de grea a fost iarna, consulți sumele de bani publici topite pentru deszăpezire. Pentru o concluzie cu o și mai mare acuratețe, compari cantitățile de sare folosite în acest sens. Bine, să vedem cum a fost iarna 2021-2022 în Maramureș. Studiu de caz: drumurile județene. Finanțator al operațiunii: noi, toți credulii cotizanți la pușculița publică. Decident al finanțării: Consiliul Județean Maramureș (administratorul județului). Executant: Drumuri și Poduri SA Maramureș, firmă din subordinea CJ. Încasator real al banilor: firmele subcontractante. Și acum, povestea (reală)…

 

A fost o iarnă grea, zic banii cheltuiți și cantitățile de sare achiziționate de Drumuri și Poduri SA (firmă controlată din 2018 de pesedistul fost peremist Emil Marinescu, ex-vicepreședinte al CJ Maramureș timp de 12 ani, în perioada 2004-2016). Și mai zice că a fost iarnă grea, grea de tot, și impresionanta cantitate de sare împrăștiată pe drumurile județene. Înainte de a consemna cantitatea de sare pe care firma controlată de pesedistul Marinescu susține că a cumpărat-o și împrăștiat-o pe drumurile județene, să vedem cât s-a consumat până acum…

 

O iarnă „mai grea” cu… 47%

 

Iarna trecută (2020-2021), pe drumurile județene din Maramureș s-au împrăștiat 6.470 de tone. Râd, dar dacă vreți să râdem împreună primiți o informație suplimentară și edificatoare: în Maramureş sunt 775 de kilometri de drumuri judeţene, însă doar 625 sunt incluşi în planul de deszăpezire (restul fac parte din drumuri mai puţin circulate care sunt închise pe perioada iernii). Din raportarea firmei controlate de Marinescu, rezultă că iarna trecută s-au împrăștiat peste 10 tone de sare pe fiecare kilometru de drum județean. Rețineți că aceasta se împrăștie în amestec cu nisip (și că ajută la curățarea drumurilor, însă afectează ecosistemele și asfaltul).

 

Să revenim la această iarnă (2021-2022), când, deși noi n-am observat, a fost o iarnă cumplită (bănuiesc că indienii și-a făcut stocuri mari de lemne, așa că ne-am făcut și noi, de sare). Pentru această iarnă, firma controlată de Marinescu susține că a cumpărat și împrăștiat pe drumurile județene cu… 47% mai multă sare decât în iarna trecută. Adică… 9.500 de tone de sare! Doar pentru a transporta această cantitate de sare (de la salină în Maramureș) ai nevoie de 380 de camioane de mare tonaj (25 de tone). Practic, râzând în hohote, pentru că sunt foarte amuzante bancurile poeților din administrația județeană, noi ar trebui să credem că s-a împrăștiat peste 15 tone de sare pe fiecare kilometru de drum județean. Alarmant pentru mediu.

 

7 ani de când i-au prins furând din deszăpezire

 

Sigur, e necesară și o precizare: în urmă cu 7 ani, în 2015, furtul firmei Drumuri și Poduri Maramureș din Operațiunea Deszăpezirea a devenit oficializat, Curtea de Conturi descoperind că au fost decontate cheltuieli de deszăpezire mai mari decât s-au făcut în fapt, implicit au creat prejudiu la bugetul județului (i-au prins ușor că au furat, adunând orele de deszăpezire consemnate în centralizatoarele transmise de şefii de şantier şi comparându-le cu orele decontate de Drumuri .și Poduri).

 

Un fel de bani negri din zăpadă albă care au mers spre unele firme „de casă”, care an de an închiriază vehicule şi utilaje cu personal deservent pentru deszăpezire. Sigur, nu s-a-ntâmplat nimic. Nimeni, niciun angajat al instituției sau firmei publice implicate nu a pățit ceva, s-a făcut o înștiințare către firmele subcontractante să ramburseze banii pe care i-au prins că i-au furat, s-a stins prejudiciul, ura și la gară!

 

Deszăpezire diferențiată, dar în același loc

 

La final, dacă nu vi se pare nimic în neregulă să susții că ai cumpărat și împrăștiat 9.500 de tone de sare pe 625 de kilometri de drumuri județene într-o singură iarnă (care a fost, totuși, o glumă de iarnă, indiferent ce vor poeții să acrediteze), vă ofer încă o comparație. Pe drumurile naționale din județ, într-o iarnă normală (cum a fost aceasta), se împrăștie maximum 8 tone de sare/kilometru (cantitatea totală împrăștiată în toată iarna). Pe drumurile județene, Marinescu zice că s-au împrăștiat dublu (peste 15 tone). Iar președintele CJ Maramureș, Ionel Bogdan, care trebuie să deconteze, chiar îl crede.

 

Dacă adăugăm la cantitatea totală de sare pe care susține Drumuri și Poduri că a împrăștiat-o pe drumurile județene și cea împrăștiată pe drumurile naționale și pe cele comunale, ajungem la o cantitate totală de sare de peste 23.000 de tone de sare. Adică întreg Maramureșul ar fi trebuit să cumpere de la saline aproape 1.000 de camioane de mare tonaj încărcate cu sare pe care să o împrăștie pe drumurile județului, ceea ce ar fi similar cu a circula pe sare.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here