EXCLUSIV – S-a eliberat certificatul de urbanism pentru modernizarea Gării Baia Mare: nu vă entuziasmați, asta nu înseamnă că vor și începe lucrările

1
5046
Gara CFR Baia Mare

MODERNIZAREA GĂRII BAIA MARE. Clădirea Gării Baia Mare a fost proiectată de Valeriu Chiricuță și Virgil Fierbințeanu de la IPCF București, construită în aproape 2 ani (începând din 1966) și a fost inaugurată în urmă cu 53 de ani, la 31 ianuarie 1968, ora 10.00, în prezența adjunctului ministrului Transporturilor de la acea vreme, Iancu Constantin, și a comuniștilor din fruntea orașului (Ioan Vijdeluc, prim-secretarul Comitetului Municipal PCR Baia Mare) și al județului (Gheorghe Blaj, prim-secretarul Comitetului Județean PCR Maramureș).

 

De (foarte) mulți ani, acest complex (odinoară, “poarta de intrare în oraș”), dotat inițial cu chioșcuri, frizerie, poștă, loto, OJT, CEC, depozit pentru bagaje de mână, birou de informații, săli de așteptare, sala „Mama și copilul” și un bufet-restaurant, este într-o stare de degradare cruntă, fiind o rușine pentru un municipiu reședință de județ.

 

Practic, exceptând reparații minore cu investiții nesemnificative, timp de 53 de ani nu s-a făcut nimic. Clădirea nu s-a prăbușit până acum nu pentru că a avut grijă cineva de ea, ci pentru că a fost proiectată și construită în stil sovietic: să reziste (de exemplu, marchiza de la scările de acces a tunelului are o placă continuă din beton-armat cu o lățime de 6,80 metri, rezemată pe stâlpi metalici fabricați din țevi de oțel).

 

După îndelungi discuții, rugăminți, intervenții politice, mai mult de rușine, CFR a semnat la 17 octombrie 2019 un contract pentru realizarea studiului de fezabilitate privind modernizarea/reabilitarea stației de cale ferată Baia Mare. Câștigătorul contractului a fost firma ieșeană 3D Arhigrup SRL (a fost unicul ofertant) și a primit 588.450 de lei pentru a finaliza în 23 de luni SF-ul (documentație fără care nu poate începe o lucrare de acest tip).

 

În septembrie 2021, firma a finalizat Studiul de fezabilitate preliminar. Pentru că CFR și statul n-are bani pentru Gara din Baia Mare, o tot întind cu hârtiile cât se poate de mult. Acel Studiu de Fezabilitate preliminar a trebuit avizat de Consiliul Tehnico-Economic Regional al CFR. Apoi, firma ieșeană a făcut documentele pentru obținerea avizelor necesare investiției (printre care și Certificatul de Urbanism, eliberat în această săptămână de Primăria Baia Mare).

 

Ce urmează? Până în 28 mai 2022, biroul de arhitectură din Iași, controlat de Cristinel Constantin Slătineanu, trebuie să livreze CFR SF-ul cu toate autorizațiile, certificatele etc. necesare. Oficial, având SF-ul și documentațiile, dacă ar avea bani, CFR ar putea introduce lucrarea de modernizare în licitație. Dar n-are. Dacă nu are mult timp, acest Studiul de Fezabilitate pentru care statul a cheltuit peste o jumătate de milion de lei nu mai e de actualitate și cheltuiala e inutilă. Sigur, în Elveția, sau altă țară normală la cap, cei care au decis cheltuirea inutilă a banilor ar fi arestați. În România, nu-i nici cel mai mic pericol. Nici nu există precedente la câți bani sunt jefuiți zi de zi din pușculițele publice.

 

Conform temei de proiectare, modernizarea clădirii cuprinde crearea de facilităţi pentru persoanele cu mobilitate redusă, înălţarea peroanelor (conform standardelor europene), modernizarea copertinelor, a liniilor din staţii, pasajelor, pasarelelor şi asigurarea accesului la peroanele intermediare, dotarea cu sisteme de ventilaţie şi încălzire, montarea de panouri fonoabsorbante, modernizarea echipamentelor de telecomunicaţii şi de informare a călătorilor, înlocuirea instalaţiilor electrice, sanitare şi termice şi refacerea sistemului de drenaj.

 

Ce urmează? Indentificarea sursei de finanțare, lansarea licitațiilor (de proiectare-execuție, consultanță și supervizare. De ce am înfăptuit această scriere? Să vă anunț (ceea ce ar fi trebuit să vă anunțe statul, prin CFR) că e gata SF-ul de modernizare a Gării Baia Mare (după ce s-au jucat atâta timp de-a SF preliminar și de-a adoptatul acestuia) și că a fost eliberat inclusiv certificatul de urbanism. Ar mai fi necesară o autorizație de construire, un contractant și să-nceapă lucrarea efectivă, pentru că de desene țara este plină. Evident, ar fi nevoie și de a bugeta lucrarea. Fapt care acum lipsește. Adică o să mai stivuim un studiu în vreun raft dintr-un birou. Timpul trece, leafa merge…

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

1 COMENTARIU

  1. Modernizare cale de rulare -net,electrificare-net , am rămas cu ce au reușit să construiască comuniștii.Daca reușea planul (afacerea) lui Cherecheș de a muta gara acum ea nu mai exista ,eventual in cel mai fericit caz aveam in loc de gara o baracă din sandwich. Aeroport la care se tot lucrează(se toaca bani) dar fara curse (companii care sa opereze.Si Tarom are un program de operare care nu ajuta pasagerii prin orele la care operează. Autostrăzi care sa lege reședința de județ de principalele artere autostrăzi -net.Asadar mulțumim din inima partidului pentru că au lăsat judetul Maramureș pe dinafară.Totul merge până la Cluj .Asta se și dorește Clujul centru regional ,restul să bată drumul Clujului pentru orice problema.Asemanator ,identic cum cei din Sighet ,Borsa bat drumul la Baia Mare ! 🤣

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here