EXCLUSIV – Operatorul de apă-canal Vital susține că a… pierdut 40% (!) din apa cumpărată, motivând astfel cel mai mic profit din ultimii 8 ani, în condițiile celei mai mari cifre de afaceri

0
1200

PIERDERILE UNEI FIRME DE TIP MONOPOL. În 2021, operatorul de apă-canal Vital SA, controlat de Primăria Baia Mare (care deține 88% din acțiuni) și care prestează servicii esențiale de tip monopol în Maramureș, a realizat cea mai mare cifră de afaceri din istoria economică a firmei: peste 81,51 milioane de lei (exact: 81.512.130 de lei). Ascensiunea financiară este oarecum logică, toți având nevoie de apă potabilă și doar Vital putând să o ofere.

 

De asemenea, tot anul trecut, în condițiile realizării unor încasări-record, firma a realizat… cel mai mic profit net din ultimii 8 ani: 4,25 milioane de lei (exact: 4.255.832 lei). Pentru o mai bună înțelegere, explicații procentuale: încasările au crescut cu 3,29% față de anul 2020, dar profitul net a scăzut cu 43,68%.

 

De ce e important asta (și) pentru cetățeni (în special pentru băimăreni): pentru că o mare parte din profitul acestei firme este distribuit, atunci când acționarii decid asta, bugetelor locale ale UAT-urilor acționare, raportat la numărul de acțiuni deținute de acestea: respectiv Baia Mare – 87,768%, Consiliului Județean Maramureș – 3,476%, municipiului Sighetu Marmației – 2,630% și orașelor Baia Sprie, Cavnic, Seini, Șomcuta Mare, Târgu Lăpuș, Tăuții Măgherăuș – care dețin fiecare 0,876% – și Vișeu de Sus – 0,870%.

 

Implicit, cu cât profitul e mai mic, cu atât se alocă mai puțini bani din acesta în bugetele locale ale UAT-urilor (bani care pot fi repartizați dezvoltării localității) – bine, din profitul pe 2021, acționarul principal, Primăria Baia Mare (controlată de edilul Cătălin Cherecheș) a decis să nu se-mpartă nimic. Să rămână totul firmei, pentru acoperirea cofinațărilor, rambursării împrumuturilor etc.

 

Și acum, iată principala cauză, conform explicațiilor oficiale ale conducerii Vital, a obținerii celui mai mic profit din ultimii 8 ani în condițiile realizării celei mai mari cifre economice din istoria firmei: în urma a două avarii majore au pierdut… peste 40% din apa cumpărată! Sigur, avariile sunt dificil de anticipat/contracarat. Un accident nu este generat voluntar decât în rare cazuri. Și atunci, care e problema?

 

Problema are următoarea dimensiune financiară: peste 620,75 milioane de lei (exact: 620.753.619,43 lei). E mult, nu? Foarte mult. Enorm. Ce e cu banii ăștia? Este suma totală a proiectului derulat de Vital de 10 ani (din februarie 2012) care are ca obiectiv și rețele de transport noi și reabilitate. În condițiile în care de 10 ani se pompează financiar enorm în modernizarea rețelelor (fapt care s-a repercutat și prin majorarea continuă/constantă a tarifelor către populație, firme și instituții), avem o extrem de mare problemă atunci când raportăm, senini, pierderi de peste 40% (!) pe rețea.

 

Pentru cei interesați, urmează, succint, povestea…

 

Au pierdut… jumătate din Baraj

 

În România, conform legii, (și) apa aparține exclusiv statului român. Implicit, toți cei care o exploatează plătesc statului (mai exact, sistemelor de gospodărire a apelor – SGA-urilor – din componența instituției statului, Apele Române) redevențe, tarife ș.a.m.d. În 2021, Vital susține că a cumpărat/plătit la Apele Române peste 20 de milioane de metri cubi (exact: 20.146.000 mc). De ce a cumpărat atât, în condițiile în care în anul anterior a cumpărat circa 17,5 milioane de mc? Aflați în cele ce urmează.

 

Cantitatea este enormă. Pentru o mai bună percepție a publicului: Barajul Strâmtori-Firiza (de unde sunt alimentate municipiul Baia Mare, orășelul Tăuții Măgherăuș și 29 de sate din comunele Dumbrăvița, Groși, Copalnic Mănăștur, Recea, Coaș, Săcălășeni, Coltău și Satulung) are capacitatea de înmagazinare (retenție) de 17,6 milioane mc apă (și are capacitatea de a asigura un volum mediu anual de circa 50 de milioane mc apă).

 

Să revenim la analiza faptului: Vital a cumpărat/plătit în 2021 cantitatea de 20,14 milioane mc apă, cu 38,08% mai mult decât în 2020 (în cantități: cu peste 2,55 milioane de mc mai mult decât în anul precedent). Această apă este transportată la stațiile de tratare, iar de acolo la clienți (cetățeni, firme, instituții). Numai că Vital a vândut doar 12 milioane mc apă (exact: 12.050.000 mc) – cantitatea este oricum cea mai mare, cu 509.000 mc mai mare decât în 2020. Înregistrând o creștere a vânzărilor de 4,4%, Vital a înregistrat și o creștere cheltuielilor, prin pierderea (din cauza avariilor) a peste 8 milioane de mc de apă brută (exact: 8.096.677 mc).

 

Iată cum arată în ultimii 5 ani, procentual, cantitățile de apă pe care Vital susține că le pierde anual, în pofida derulării de 10 ani a unui proiect de peste 620 de milioane de lei care prevede (și) reabilitarea rețelelor:

 

AN 2017 2018 2019 2020 2021
PIERDERI 34,99% 35,07% 35,21% 34,39% 40,19%

Ce se desprinde din analiza acestor date? Că deși cheltuie din ce în ce mai mulți bani pentru reabilitarea rețelelor de distribuție, Vital pierde din ce în ce mai multă apă și tarifele pentru clienți (populație, firme, instituții) cresc din ce în ce mai mult.

 

Vital susține că în 2021 aceste pierderi de apă din sistem, de 40,19% (!), au fost cauzate în principal de două avarii la conductele de transport, respectiv conducta din oțel cu diametru de 60 cm care supratraversează râul Săsar și conducta din tuburi de beton precomprimat (PREMO) de 80 cm. Remedierea avariilor și punerea în funcțiune a conductelor de transport, presupune golirea și spălarea acestora cu cantități mari de apă (susține Vital). Și uite așa s-a dus pe Apa Sâmbetei o jumătate de baraj (peste 8 milioane de metri cubi de apă plătită Apelor Române).

Ca o paranteză, în 2021, ADI-Maramureş apă-canal (al cărei președinte și președinte al Consiliului Director este primarul Băii Mari, acum Cătălin Cherecheş) a aprobat pentru Vital o cotă a pierderilor de apă de 35%. Oricum enormă, peste o treime din apa cumpărată, această cotă a pierderilor pe rețea a depășit cele mai optimiste anticipări.

 

Cine este Vital și cine-l conduce

 

Vital SA Baia Mare s-a înființat ca firmă în vara anului 1997, în urma reorganizării RASP URBIS Baia Mare. Firma are 662 de angajați (din care doar 366 sunt muncitori, 296 fiind personal TESA). Operează o rețea de aproape 1.300 km, deservind peste jumătate din județ (275.332 de cetățeni).  

Firma are 104.098 clienți: 98.268 locuințe (familii/persoane singure), 4.881 de firme și 949 instituții publice. Pe lângă apa potabilă distribuită, Vital facturează și serviciul de canalizare, considerând că 98% din apa facturată este aruncată în canal (devenind apă uzată menajeră) – la firme, procentul poate ajunge la 100%, în funcție de procesele tehnologice.

Firma este condusă de un Consiliu de Administrație format din 9 persoane, prin care primarul Cătălin Cherecheș oferă sinecuri bine plătite. Din acest Consiliu de Administrație fac parte și primii trei din conducerea executivă a Vital, un fapt nu doar imoral, ci profund incompatibil (CA având și atribuția de a verifica/controla executivul firmei).

 

CINE CONDUCE VITAL – COMPONENȚA „C.A. VITAL SA”
• Președinte: Cornelia Luca (PSD), de profesie economist-contabil (fosta șefă a biroului din Maramureș al Agenției Naționale pentru Achiziții Publice, acum este subordonata primarului Cherecheș, fiind numită director general al Direcției de Dezvoltare Publică a Primăriei Baia Mare);

• Alexandrina Sonia Nicoleta Bancoș, de profesie economist (fosta director executiv BCR Maramureș în perioada în care Primăria Baia Mare lua credite de la această bancă – este, din 2014, directorul general al Vital);

• Ioan Mircea Mecea, de profesie inginer constructor – doctor în Științe tehnice (este, din 2009, director general adjunct Vital);

• Adrian Biru, de profesie inginer hidrotehnist specializat în alimentări cu apă și canalizări (din 1990 până în 2001 a fost directorul tehnic al Vital, din 2001 și până acum este director de Producție la Vital);

• Tudor Rusu, de profesie inginer mecanic specializat în autovehicule rutiere (este directorul general al operatorului de transport public URBIS Baia Mare, care aparține Primăriei Baia Mare);

• Eleonora Ghețe, de profesie inginer horticol (este director general al Serviciului Public Ambient Urban al Primăriei Baia Mare);

• Ludescher István Jozsef (UDMR), de profesie inginer electrotehnic (dar în ultimii 22 de ani nu și-a exercitat profesia, fiind fostul viceprimar al Băii Mari din perioada 2000-2016, apoi un an consilier personal al primarului Cherecheș, iar apoi mutat de acesta la Vital);

• Cornel Spătar, de profesie inginer topograf, doctor în Topografie minieră (este șef serviciu Topografie-Cadastru la compania statului Remin Baia Mare);

• Elena Grama, de profesie avocat, studii juridice – absolventă de Drept (și Pictură) – a fost vicepreședinta Judecătoriei Baia Mare și șefa Secției Penal (2001-2004) și președinta Judecătoriei Târgu Lăpuș (2013-2014).

* Foto generice: @Vital SA

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here