EXCLUSIV – Noul mall din Baia Mare își schimbă proprietarul în urma unei tranzacții de 35,22 milioane de euro

0
1535

ACHIZIȚIE STRATEGICĂ. Pe piața europeană a marilor tranzacții imobiliare a fost anunțat un nou schimb comercial „la pachet”, cifrat la aproximativ 109 milioane de euro, peste o treime din această sumă constituind-o achiziția noului mall din Baia Mare, Baia Mare Value Center.

 

La prima vedere, e o tranzacție spectaculoasă, iar pinguinii regali din Île aux Cochons, sau cei care înțeleg strategiile economice la fel de complex cum un extraterestru o înțelege pe Viorica Dăncilă, pot să aplaude, să se minuneze și să ovaționeze. În fapt, vânzarea cu suma de 35,22 de milioane de euro a mall-ului din Baia Mare, n-ar trebui considerată așa. Urmează argumentele.

 

Tranzacția

 

Vânzătorul pachetului de mall-uri (pachet în care au fost cuprinse nouă mall-uri, toate situate în orașe medii și mici din România) este PKM Developments, iar cumpărătorul este fondul de investiții sud-african MAS Real Estate (care, la finalul anului trecut, avea o capitalizare de 13,4 miliarde de euro). MAS deține 40% din PKM Developments (companie creată în 2016, printr-un parteneriat cu Prime Kapital – dezvoltator imobiliar înființat de foștii manageri ai fondului de investiții sud-african NEPI Rockcastle, Martin Slabbert și Victor Semionov).

 

Simplificat, e ca și cum fiul trece la Cadastru apartamentul pe numele tatălui (care, oricum, este cel care l-a plătit), dar tot el rămâne să locuiască acolo. MAS investește în Europa Centrală și de Est prin intermediul PKM Developments (doar în Europa de Vest investește direct, de acolo venind 60% din veniturile companiei, cea mai mare parte a acestora fiind generate în Marea Britanie, Germania și Elveția). Grupul PKM este format din societățile controlate (direct sau indirect, în mod exclusiv sau în comun) de către grupul MAS.

 

Într-o rară apariție publică la finalul anului trecut, CEO MAS, Malcolm Levy, preciza (mai ales pentru investitori) că “pe măsură ce evoluțiile (n.red. proiectelor) sunt finalizate, generarea de venituri a afacerii va crește. Combinat cu creșterea consumului în regiune (n.red., Europa de Est), ne așteptăm ca veniturile generate în portofoliu să înregistreze o creștere puternică în timp”. Practic, MAS își anunța intenția de a echilibra balanța dinntre profiturile obținute în cele doup regiuni din Europa (Vest și Est).

 

Ce presupune tranzacția

 

MAS cumpără de la fiul PKM Developments firmele (subsidiarele) PK Black SRL, PK Indigo SRL și PK Red SRL, practic, subsidiarele prin care sunt administrate mall-urile din Baia Mare, Roman, Slobozia, Focșani, Râmnicu Sărat, Târgu Secuiesc, Făgăraș, Gheorghieni și Sebeș. Prețul achiziției, am precizat, este de 108,65 milioane de euro – pentru contabili, observatori și puținii interesați de precizarea următoare, o subliniere: ajustată pentru capitalul de lucru și terenul suplimentar pentru extinderi, valoarea tranzacției este de 112,97 milioane de euro.

 

Pentru mall-ul din Baia Mare (care are o suprafață închiriabilă de 21.318 metri pătrați – bine c-am aflat asta, pentru că până acum se tot recita poezia cu 21.700 de metri pătrați, inclusiv în prezentările oficiale ale proprietaruluI), are un potențial de închiriere de 9,15 euro/metru pătrat și a fost inclus în pachetul de vânzare la cea mai mare sumă dintre cele nouă mall-uri care au trecut în proprietatea MAS: 35,22 milioane de euro. Doar acesta și cel din Roman (18.808 metri pătrați) sunt mall-uri mai mari, adică de dimensiune mică spre medie, restul fiind mici centre comerciale (între 1.400 și 6.700 de metri pătrați).

 

În privința sumelor convenite, mall-ul din Baia Mare a fost evaluat în tranzacție la 35,22 milioane de euro, cel din Roman la 33,62 milioane de euro, cel din Focșani la 10,51 milioane de euro, cel din Slobozia la 8,83 milioane de euro, iar celelalte cu sume cuprinse între 2,32 (cel din Gheorghieni) și 5,38 milioane de euro (cel din Râmnicu Sărat).

 

Ce se preconizează în urma tranzacției? Creștere puternică a chiriilor și a încasărilor chiriașilor din cele nouă centre comerciale, pe măsură ce proprietățile se vor maturiza.

 

Cine sunt proprietarii

 

MAS Real Estate Inc a fost creat în 2008 ca investitor, dezvoltator și operator în domeniul proprietății imobiliare cu destinație comercială și vizează generarea de profituri în continuă creștere (o parte din acestea fiind distribuite investitorilor cu titlul de dividende), prin achiziția, dezvoltarea și exploatarea de active în domeniile comerțului cu amănuntul, al spațiilor de birouri, industrial, logistic și hotelier din Europa.

 

Sediul social al companiei este în Road Town, capitala Insulelor Virgine Britanice, în Marea Caraibelor, iar sediul administrativ este în paradisul fiscal al Insulei Man.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ