EXCLUSIV – În 2022, Primăria Baia Mare a colectat la buget doar 78% din venituri: ce cauzează gradul redus de încasări și cum se repercutează neperformanța asupra cetățenilor

0
713
Cătălin Cherecheș, primarul municipiului Baia Mare

ANALIZĂ 2MNEWS – DOCUMENTE OFICIALE. … această scriere explică, pe înțelesul tuturor nespecialiștilor, cum se formează bugetul unei localități, cum se adună banii la bugetul local și cum se repercutează colectarea neperformantă (cu grade reduse de încasare) asupra cetățenilor.

 

Studiu de caz: Baia Mare, municipiul de reședință al Maramureșului, care anul trecut a reușit să încaseze doar circa 78% din veniturile pe care Executivul le-a recitat la începutul anului. TOATE sumele și datele conținute de prezenta scriere sunt extrase din documente oficiale asumate de Primăria Baia Mare și statul român (prin Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației).

 

Scurte explicații

 

Veniturile unei localități (UAT) sunt formate din venituri curente (fiscale și nefiscale), veniturile din capital, subvenții și sume primite de la UE. La începutul fiecărui an, administrația locală estimează ce venituri va avea în anul respectiv, în baza acestei estimării fiind înfăptuit bugetul local (logic: pentru a știi cât poți să cheltui, trebuie să știi pe ce bani te bazezi).

 

Apoi, administrația locală trebuie să se-ngrijească de colectarea veniturilor estimate, pentru a putea să și facă plățile/investițiile incluse în buget pentru anul respectiv. Din fericire, nu trebuie să impulsioneze colectarea tuturor veniturilor, ci doar a primelor două categorii din cele enumerate mai sus (venituri curente – fiscale și nefiscale – și venituri de capital), acestea formând veniturile proprii – celelalte două – respectiv, subvențiile și sumele de la UE – fiind repartizate, logic, de alte autorități de stat și europene, în baza unui algoritm bine stabilit.

 

Ce venituri încasează Primăria

 

În acest sens (colectarea veniturilor proprii), la nivelul Primăriei Baia Mare există un serviciu special (Serviciul Evidenţa şi Încasarea Veniturilor). Acest serviciu trebuie să încaseze următoarele impozite/taxe și încasări:

 

• Venituri fiscale: impozitul pe profit al Vital, impozitul pe transferul prorpietăților imobiliare, cote defalcate din impozitul pe venit,  impozitele de la persoane fizice și firme pe clădiri, terenuri și autovehicule, taxe judiciare, impozit pe spectacole, taxe de eliberare a licenţelor şi autorizaţiilor, taxe pe utilizarea bunurilor și alte impozite şi taxe.

 

• Venituri nefiscale: concesiuni, închirieri, prestări servicii, amenzi, contribuțiile părinților pentru întreținerea copiilor în creșe și a beneficiarilor cantinelor sociale, recuperarea cheltuielilor de judecată, taxe de reabilitare termică, taxe de colectare a deșeurilor, de taxi, taxe de eliberare a unor certificate, copii, extrase, adeverințe și parte din profitul net al regiilor autonome din subordine.

 

• Venituri din capital: venituri din vânzarea locuinţelor de stat și a altor bunuri.

 

Ce se întâmplă când nu reușește

 

Atunci când nu reușește să colecteze suma estimată la începutul anului și în baza căreia a desenat bugetul local (și administrația locală din Baia Mare nu reușește niciodată), există doar 3 variante:

• cheltuie cât are (cât a reușit să colecteze), tăind/eliminând parte din proiectele pe care a spus la începutul anului că le face (pentru că din partea de funcționare – salarii, consumabile etc. – nu prea poate tăia);

• se împrumută (la bănci) pentru a atenua deficitul / a completa bugetul enunțat la începutul anului;

• nu își plătește furnizorii, ca orice alt țepar economic (înregistrând creanțe – semnificative în cazul Băii Mari).

 

În cazul Băii Mari s-au implementat toate cele trei variante, simultan.

 

Cât s-a încasat și ce grad/procent de colectare a reușit Primăria în 2022

 

În 2022, s-au încasat la bugetul local al Băii Mari venituri care au totalizat 421,74 milioane de lei (exact: 421.745.330 lei). Din această sumă, Primăria a colectat 357,57 milioane de lei (exact: 357.574.630 lei) din venituri curente și venituri de capital, iar 64,17 milioane de lei (exact: 64.170.700 lei) au fost virate de la bugetele statului și UE.

 

Gradul de încasare, comparativ cu sumele prevăzute în buget la începutul anului 2022, a fost de 77,91%. Deci, 22% din estimări n-au reușit să colecteze. Pentru Baia Mare, care are una dintre cele mai slab performante administrații publice din România, asta nu e dramatic. N-a fost (dramatic) nici când încasau sub 50% (!!!), așa că anul trecut a fost bine, în trend.

 

SUBLINIERE: prezenta scriere NU acreditează ideea lipsei de profesionalism a angajaților serviciului desemnat să colecteze veniturile la bugetul local, sintagma “lipsa de performanță” se referă exclusiv la Executivul Primăriei, care introduce în estimările bugetare sume butaforice (ireale), gradul/procentul de colectare fiind raportat la acestea.

 

… și totuși, ce au făcut cu banii?

 

Pentru cei mai puțin familiarizați, dar interesați, câteva considerații explicative:

 

  • În 2022, Baia Mare a avut la dispoziție cei mai mulți bani din ultimii 5 ani;
  • În 2022, Baia Mare a avut unul dintre cele mai mari grade de încasare/colectare din ultimii 5 ani (de regulă, Executivul minte mai mult – adică umflă estimările veniturilor pentru a putea recita că face tot felul de proiecte investiționale semnificative. Și, tot de regulă, încasează deplorabil și nu face nimic);
  • În 2022, Baia Mare a avut cele mai mari venituri provenite din fonduri europene din ultimii 5 ani (de două ori mai mari decât în 2021, care a fost cel mai bun an din acest punct de vedere).

 

În contextul acestor observații, rămâne retorica: Ce a făcut Executivul Primăriei cu acești bani? – în contextul în care fiecare dintre trăitorii în urbe sesizăm că nu s-a făcut NIMIC esențial/semnificativ.

 

Gradul de colectare a veniturilor în ultimii 5 ani în Baia Mare

 

2mnews a analizat raportările financiare oficiale ale ultimilor 5 ani din Primăria Baia Mare. Iată cum a evoluat gradul de încasare a veniturilor la bugetul local, veniturile încasate și, deflacat, sumele primite de la UE:

 

AN GRAD DE ÎNCASARE VENITURI SUME UE
2018 80,79% 227.682.863 lei 13.405.433 lei
2019 72,23% 286.143.355 lei 24.361.554 lei
2020 50,07% 295.534.920 lei 18.933.500 lei
2021 49,19% 346.478.850 lei 25.500.220 lei
2022 77,91% 421.745.330 lei 54.035.710 lei

La final, o considerație comparativă pentru a înțelege mai bine situația expusă și pentru a risipi inerentele exacerbări ale susținătorilor teoriei niciodată argumente  (și care sfidează realitatea și știința) privind performanța administrației băimărene: în perioada 2008-2011 (înaintea primului mandat al actualului primar, Cătălin Cherecheș), municipiul Baia Mare avea un grad de colectare medie de peste 83% (iată defalcarea pe ani: 2008 – 84,22%, 2009 – 78,44%, 2010 – 85,18%, 2011 – 84,43%).

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here