EXCLUSIV – Impactul economic devastator al pandemiei asupra Aeroportului Internațional Maramureș: traficul de pasageri a scăzut cu 93%

0
853

ANALIZĂ ECONOMICĂ. 26 februarie 2020: România anunță primul caz de infecție cu noul coronavirus. 11 martie 2020: Organizația Mondială a Sănătății declară pandemie de coronavirus, în condițiile depășirii a 120.000 de persoane infectate la nivel global. A fost primul semnal pentru mediul de afaceri că este nevoie de măsuri/strategii rapide pentru a-și securiza businessurile.

 

Astăzi, toate analizele raționale indică faptul că șocul cauzat de pandemia de COVID-19 (noul coronavirus) s-a metamorfozat dintr-unul sanitar și social, într-unul economic, cu efecte pe termen lung. Măsurile de sprijin economico-financiar nu reușesc să acopere pierderile. Această scriere informează, în baza analizei unor date oficiale, despre impactul pandemiei de coronavirus asupra singurului aeroport din județul Maramureș.

 

Scăderea traficului cu… peste 93%!

 

De la începutul anului 2020 și până în 10 martie (când a fost decretată pandemia de coronavirus), Aeroportul Internațional Maramureș a înregistrat un trafic de 5.081 de pasageri. Practic, în primele 70 de zile ale anului, singurul aeroport din județ a deservit o medie de 72,6 pasageri/zi.

 

În următoarele 78 de zile (mai bine de 11 săptămâni, aproape 3 luni), mai exact în perioada 11 martie – 27 mai, traficul pe Aeroportul Internațional Maramureș s-a prăbușit, înregistrându-se doar 390 de pasageri. Adică o medie de 5 pasageri pe zi. Din punct de vedere economic, scăderea este dramatică, fiind cuantificată procentual la peste 93%!

 

Vă reamintim că pe 16 martie 2020 în România a fost instituită starea de urgență, care impunea restricții de circulație. În 25 martie, din cauza acestor interdicții de călătorie, compania națională Tarom, singura care opera zboruri regulate pe Aeroportul Maramureș, și-a sistat pe termen nelimitat toate cursele. În 8 aprilie, 54 din cei 66 de angajați ai aeroportului au fost nevoiți să intre în șomaj tehnic (12 au rămas să asigure permanența, conform obligațiilor impuse de legislație).

 

Acest impact economic negativ continuă, pentru că deși compania Tarom și-a reluat cursa regulată București – Baia Mare în 22 mai 2020, a efectuat o singură cursă București -Baia Mare și retur (în 22 mai) și apoi a decis din nou sistarea zborurilor până în 12 iunie, când a anunțat o revenire la un program scurt, cu un singur zbor săptămânal (față de 6, câte erau înaintea pandemiei).

 

Doar din luna iulie, Tarom a anunțat că revine la curse regulate zilnice București – Baia Mare și retur (6 pe săptămână, cu excepția zilei de sâmbătă). Situații similare se înregistrează la toate aeroporturile din țară, fără precedent în ultimii 30 de ani (de exemplu, la Sibiu traficul de pasageri a scăzut cu 86%).

 

Planurile pe 2020, date peste cap

 

Aeroportul Internațional Maramureș (situat administrativ pe teritoriul orășelului Tăuții Măgherăuș, limitrof municipiului Baia Mare) și-a reluat activitatea operațională după o pauză de aproape trei ani, în septembrie 2018, an în care a operat 112 aterizări/decolări și a înregistrat un trafic de 2.621 de pasageri.

 

În 2019, primul an complet după reluarea activității, pe aeroportul maramureșean s-au operat 916 aterizări/decolări și un trafic de 40.902 pasageri (adică, o medie de 112 pasageri/zi), creșterea fiind datorată atât măririi frecvenței singurei curse regulate (București-Baia Mare), cât și celor trei charteruri sezoniere spre Antalya (Turcia), de care au beneficiat 23.659 de pasageri.

 

În acest an, singurul aeroport din Maramureș miza pe o creștere susținută a traficului de pasageri, fiind introdusă în operare o nouă cursă charter sezonieră spre Hurghada (Egipt), însă planul inițial e imposibil de îndeplinit în condițiile impactului pandemiei de coronavirus care a afectat cursele pe o durată de cel puțin o treime din acest an.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here