EXCLUSIV – Efectul crizei energetice: factura la consumul de energie a Aeroportului Internațional Maramureș a ajuns la circa 35.000 lei/lună, costurile triplându-se

0
517

REACȚIA – STRATEGIA. Criza energetică a dus la o explozie fără precedent a facturilor lunare, repercutându-se semnificativ atât asupra cetățenilor și a firmelor, dar mai ales asupra marilor consumatori. Printre aceștia sunt și aeroporturile, care nu consumă energie doar prin funcționarea terminalelor de pasageri, ci mai ales din cauza legislației aeronautice care le obligă să țină în funcțiune echipamentele de siguranță/securitate aeroportuară (balizaj, iluminatul plaformei).

 

Aeroporturile mari au un consum lunar de energie electrică peste 200 MWh, iar consumul anual al tuturor aeroporturilor din România este estimat la 64,79 GWh.

 

Aeroportul Internațional Maramureș este un aeroport mic și cumpără energie electrică de la Enel, având în această perioadă un consum de 35 MWh/lună. Este al doilea cel mai mic consum dintre cele 13 aeroporturi din România, după cel din Arad (consumuri mici au și aeroporturile din Satu Mare – 42 MWh/lună, Tulcea – 45 MWh/lună, Suceava – 50 MWh/lună și Târgu Mureș – 59 MWh/lună).

 

Dacă până la acutizarea crizei energetice plătea circa 10.000 lei/lună, acum factura lunară ajunge la circa 35.000 de lei. În iarnă, însă, este estimat un consum de circa 60 MWh, ceea ce ar ridica factura aferentă consumului de energie electrică la 60.000 lei/lună (în cel mai bun caz).

 

Însă situația aeroporturilor mari din România este mult mai gravă acestea solicitând insistent ca aeroporturile să fie incluse în categoria unităților care măcar o perioadă sunt protejate, în caz contrar anunțând iminența falimentelor (este cazul aeroporturilor Henri Coandă – care consumă circa 64% din totalul energiei necesare aeroporturilor din țară -, Cluj – cu un consum de circa 10% din total -, Timișoara – cu un consum total de 6,7% -, Iași – cu un consum total de 5,5% – care nu mai primesc oferte pe Bursa Română de Mărfuri și cumpără energie de la furnizori de ultimă instanță (FUI), de exemplu Enel, la prețuri cuprinse între 4.000 și 10.000 lei MWh, ajungând și la costuri de 1 milion de lei/lună)

 

Din această cauză, Asociația Aeroporturilor din România au depus o inițiativă legislativă care să modifice prin completare Ordonanța de Urgență a Guvernului referitoare la măsurile aplicabile clienților finali de pe piața de energie electrică, prin includerea pe listă și a aeroporturilor, pentru a se evita intrarea acestora în incapacitate de plată. Inițiativa a trecut de Senat și a intrat la Camera Deputaților – cameră parlamentară decizională în acest caz.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here