EXCLUSIV – Cum, cu ce costuri și din ce rațiuni și-a transformat Consiliul Județean Maramureș propria firmă, Drumuri și Poduri, într-una monopolistă

0
606

SĂ VORBIM DESPRE BANI ȘI INTERESE. Firma Drumuri și Poduri SA (fosta Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri, de la care a preluat toate activele, inclusiv cele 4 stații de asfalt şi preparare mixturi asfaltice, localizate în Baia Mare, Ardusat, Târgu Lǎpus şi Fereşti) are ca unic acționar Consiliul Județean Maramureș, care a transformat-o într-o firmă monopolistă, încredințându-i toate lucrările privind drumurile județene din Maramureș, fără licitație, în baza unui contract de delegare care datează din 18 mai 2011 și care a fost prelungit periodic prin acte adiționale (ultimul semnat la 5 iulie 2021).

 

Pe scurt, o firmă care nu este inclusă decât formal în circuitul concurențial, dându-i-se o felie mare de lucrări sigure (întreținerea rețelei de 787 kilometri de drumuri județene) și fiind alimentată financiar din pușculița publică a județului. Exemplu edificator: în 2021, ponderea contribuției CJ Maramureș la cifra de afaceri a firmei sale a fost de… 87,89% (în sumă de aproape 35,5 milioane de lei).

 

Profit vs. plăți

 

Oficial/scriptic, această afacere e un win-win pentru județ: administrația județului este obligată să întrețină drumurile județene, dar o face cu propria firmă, plătind lucrările, însă recuperând o parte din bani prin dividendele anuale. 2mnews a calculat cât de câștigătoare e afacere: în ultimii 26 de ani (perioada 1995-2021), firma obținut un profit net care totalizează 19,6 milioane de lei (exact: 19.614.968 lei).

 

Conform regulamentului, doar o parte din acest profit este repartizat CJ Maramureș (proprietarul și principalul finanțator) – regula e una corectă/rațională economic, cealaltă parte a câștigului net fiind utilizată pentru dezvoltarea firmei (prin achiziții de noi utilaje etc.). În consecință, în ultimii 26 de ani, Drumuri și Poduri a înapoiat CJ Maramureș dividende în sumă totală de 9,3 milioane de lei (exact: 9.308.597 lei). Adică puțin peste 350.000 de lei/an, în condițiile în care comandă lucrări (și plătește) de peste 35 de milioane de lei/an.

 

Simplificat, în ultimii 26 de ani, firma i-a rambursat proprietarului, din profit, 10% din cât îi plătește proprietarul într-un singur an. Sigur, știința numită Economie ar încadra acest business la nefazabil, însă să abordăm firma monopolistă Drumuri și Poduri și sub aspect strategic-social-politic-administrativ.

 

Rațiunile existenței

 

Prin explicațiile de mai sus, am subliniat, de fapt, că păstrarea firmei în proprietatea/subordinea CJ Maramureș are alte rațiuni decât cele economice:

 

  1. Strategic: administrația județului poate dispune rapid efectuarea de lucrări urgente cauzate de evenimente neprevăzute (de exemplu, calamități);

 

  1. Social: firma are peste 200 de angajați (care înseamnă pentru conducerea CJ Maramureș 200 de posturi, voturi, disponibilități etc.) și câteva sinecuri politice disponibile (funcții de conducere bine plătite);

 

  1. Politic: în anii electorali, mai ales în preajma campaniei electorale, firma este dirijată să execute lucrări în UAT-uri cu primari ai partidelor celui aflat la conducerea CJ Maramureș (unele inegale, fără nicio documentație prealabilă: exemplu, în 2020, la Șomcuta Mare, unde lucrările s-au executat fără nicio autorizație impusă de lege, acestea fiind rezolvate scritic mult după execuția acestora), pentru ca aceștia să puncteze în ochii/opțiunea electorului la capitolul imagine;

 

  1. Administrativ: firma este folosită și ca magnet pentru traseismul politic, fiind ușor disponibilizată, la comanda conducătorului CJ Maramureș, în localități cu primari din partide concurente, pentru ca aceștia să fie convinși să treacă în partidul șefului administrației județene împreună cu zestrea sa electorală.

 

 

Despre bani, în 2021

 

În 2021, această firmă a avut o cifră de afaceri de 40,37 milioane de lei (exact: 40.374.408 lei), în scădere ușoară (cu 2,08%) față de anul precedent. Precizam, din această sumă, 87,89% (adică 35.485.067,19 lei) a provenit din pușculița publică a județului Maramureș. Totuși, firma scos anul pe profit, acesta fiind de aproape 1,25 milioane de lei net (exact: 1.243.830 lei) (față de 1.402.920 lei în 2020).

 

Practic, firma și-a bugetat afacerea în 2021 cu un profit net de 3,08%. Din cei 1,25 milioanede lei obținuți ca profit net, jumătate (621.915 lei) vor fi introduși în pușculița județului (bugetul Consiliului Județean), sub formă de dividende, de unde vor fi scoși imediat și cheltuiți în circa o săptămână (sigur, în baza unor lucrări comandate de proprietarul firmei și gestionarul drumurilor județene, the one and only, CJ Maramureș).

 

Joi, 12 mai 2022, 2mnews va publica un articol distinct care va cuprinde și salariul/indemnizația cu care este plătit sinecuristul director general al firmei Drumuri și Poduri, Emil Marinescu (foto mare sus), plus celelalte beneficii financiare, precum și cuantumul salariului mediu net în firma transformată de CJ Maramureș într-una de tip monopol și alte informații financiare. Pentru că acolo peste 95% din bani sunt din pușculițe (bugete) publice.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here