EXCLUSIV – Cum a împărțit administrația pesedistului Zetea 10 milioane de euro pentru drumuri, în 4 ani, și demonstrația unei inechități administrative

2
1923

ANALIZA UNEI INECHITĂȚI. În acest început de an, Consiliul Județean (CJ) Maramureș a avut la dispoziție aproape 12,6 milioane de lei (exact: 12.579.000 lei) pentru întreținerea drumurilor județene și comunale din cele 76 de UAT-uri (municipii, orașe și comune) + cele aflate în administrarea județului (CJ).

 

Din cei 12,6 milioane de lei, administrația județeană, controlată de pesedistul Gabriel Valer Zetea, a repartizat aproape 80% drumurilor județene, respectiv 10 milioane de lei. Pentru restul firimiturilor (sub 2,6 milioane de lei) trebuiau să se lupte 76 de municipii, orașe și comune, însă banii au fost împărțiți tot de politicienii din administrația județeană, prin votul formal al politicienilor din forul deliberativ (CJ Maramureș).

 

Din mizilicul de 20% rămas de la masa bogaților trebuiau să se înfrupte 76 de UAT-uri, dar au primit ceva doar mai puțin de jumătate, adică 34 de UAT-uri. De ce s-a întâmplat asta, cine și câți bani primește pentru drumuri din sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată? Să vedem…

 

Demonstrația împărțirii inechitabile, pe criterii politice

 

Conform argumentelor (girate de pesedistul Zetea), împărțirea banilor a ținut cont de lungimea și starea tehnică a drumurilor comunale, precum și de faptul că banii pot fi alocați doar UAT-urilor care au clasificate drumuri comunale și care nu ar fi 76, ci “puțin peste 50”. Un argument mincinos, pentru că bani au primit nu “puțin peste 50 de UAT-uri”, ci fix 34.

 

De asemenea, Zetea a explicat că UAT-urile care au sub 10 kilometri de drum comunal sunt puse mai la coadă (adică nu primesc nimic), prioritare fiind comunele cu drumuri comunale mai multe.

 

Însă pesedistul Zetea a recunoscut strategia prin care comit ei inechități: în loc să împartă banii în funcție de necesități tehnice (așa cum e logic), ei împart sumele în funcție de “criterii geografie și de reprezentativitate politică”. Adică, banii sunt împărțiți în funcție de coloratura politică, astfel că împărțirea “este una echilibrată”, crede pesedistul Zetea, vrând să pară naiv și crezându-i pe restul proști.

 

Cine a luat niște firimituri

 

Din suma totală repartizată în acest an drumurilor comunale, 20% (respectiv 550.000 lei) au mers către cinci orașe și 80% (2.047.000 lei) au fost împărțiți la 29 de comune. Astfel, Ulmeni (unde este primar Lucian Morar – PMP, partenerul de guvernare județeană al pesedistului Zetea) a primit cei mai mulți bani: 200.000 de lei. Celelalte 4 orașe care au primit bani sunt Șomcuta Mare – 150.000 lei, Tăuții Măgherăuș – 100.000 lei, Târgu Lăpuș și Baia Sprie – 50.000 lei fiecare. Sumele sunt derizorii, dar ce să mai spunem de cele repartizate comunelor…

 

Grosul (18 din cele 29 de comune) au primit doar câte 50.000 de lei – poate știe pesedistul Zetea cum poți reabilita drumuri cu 10.000 de euro. Cele 18 comune cărora li s-au scos ochii cu firimituri financiare de la masa bogaților din CJ Maramureș sunt: Ariniș, Asuaju de Sus, Băița de sub Codru, Băsești, Bicaz, Cernești, Coaș, Coltău, Copalnic Mănăștur, Coroieni, Cupșeni, Dumbrăvița, Groșii Țibleșului, Ocna Șugatag, Petrova, Șișești, Strâmtura și Vadu Izei.

 

Apoi, alte 10 comune (Botiza, Cicârlău, Fărcașa, Groși, Mireșu Mare, Recea, Săcălășeni, Satulung, Valea Chioarului și Vima Mică) au primit câte 100.000 de lei (dublu față de nimicul primit de comunele de mai sus), iar Remetea Chioarului (cu primar PMP, trecut la PSD și care acum nu mai știe de la cine să candideze să fie bine și să nu fie rău) a primit 147.000 de lei.

 

Și aici s-au terminat și banii și, implicit, simulacrul de împărțire în urma căruia, vă reamintesc, firma CJ Maramureș, Drumuri și Poduri SA Maramureș, a primit 10 milioane de lei (cu 1 milion de lei mai mult decât anul trecut) pentru drumurile județene.

 

Demonstrație: ignorarea drumurilor comunale

 

Pentru comparație, în 2017 au fost împărțiți aproape 10,5 milioane de lei din sumele defalcate din TVA pentru drumuri, din care 9,5 milioane de lei au mers pentru drumurile județene și sub 1 milion de lei (952.000 de lei) pentru drumurile comunale.

 

În 2018, au fost repartizați ceva mai mulți bani,  10,6 milioane de lei (exact: 10.608.000 lei), din care peste 9,1 milioane de lei au fost destinați drumurilor județene și 1,5 milioane de lei, drumurilor comunale.

 

În 2019, au fost și mai mulți bani, 12,3 milioane de lei (exact: 12.328.000 lei), din care 9 milioane de lei au mers la drumuri județene și 3,3 milioane de lei la drumuri comunale.

 

În fine, în 2020 au fost și mai mulți bani, aproape 12,6 milioane de lei (exact: 12.579.000 lei), fiind repartizați, așa cum consemnam, 10 milioane de lei la drumuri județene și 2,5 milioane de lei la drumuri comunale.

 

IMPORTANT: în cei 4 ani în care pesedistul Zetea a condus (și mai conduce încă) județul, din suma totală de peste 46 de milioane de lei (exact: 46.015.000 lei), echivalentul a 10 milioane de euro, a dirijat 81,7% din suma totală spre firma din subordinea instituției pe care o conduce (adică 37,6 milioane de lei repartizați spre drumuri județene în ultimii 4 ani).

 

Ce se observă din strategia de împărțire a acestor sume necesare întreținerii drumurilor? Că deși de la an la an sumele sunt mai mari, pentru drumuri comunale se repartizează din ce în ce mai puțini. Pentru că așa vede dezvoltarea infrastructurii din județul Maramureș strategul eșuat al politicii administrative, pesedistul Gabriel Valer Zetea, zis “Gabi”.

 

Sigur, drumurile județene au nu doar o pondere mai însemnată decât cele comunale, ci și un trafic mai intens, însă pentru drumurile județene pot fi atrași bani din fonduri guvernamentale și fonduri europene.

 

E drept, argumentul e valabil și în cazul drumurilor comunale, cu amendamentul că primăriile (mai ales cele din mediul rural) nu dețin (și nu plătesc) departamente specializate în proiecte cu finanțări nerambursabile, așa cum deține administrația județeană. Implicit, fiindu-le mai dificil de accesat aceste fonduri, logic ar fi ca un administrator conștient și priceput al administrației județene să crească ponderea (procentul) finanțării către drumurile comunale.

 

Pentru că a împărți din ce în ce în ce mai puțini bani către drumurile comunale nu este o soluție care duce la dezvoltarea infrastructurii rutiere din județ (mai ales în contextul în care se clamează dezvoltarea turismului, în speță a celui din mediul rural tradițional maramureșean).

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

2 COMENTARII

  1. Bună ziua,
    Interesantă argumentația dumnavoastră. Totuși nu considerați, că drumurile județene, care au un număr mai mare de utilizatori decât drumurile comunale, sunt mai importante, asemeni unor artere din organismul uman. Dacă tot plângem pe seama unor comune sau orașe, a-ți făcut o analiză a modului în care î-și utilizează banii din bugetele pe care le au? Câti primari de comune sau orașe au angajat consilieri personali sau administratori publici (city manageri), care și-au mărit organigramele cu angajați, care toacă bani degeaba și care se plâng la presă pentru că dă bine? Câți și-au eficientizat structurile organizatorice, ca și cheltuieli cu salarii și bunuri și servicii, proporțional cu rezultatele pe care le au? Probabil de aici ar trebui să înceapă, nu credeți? Câți primari au mașini de serviciu, și la ce servesc aceste mașini? Le dă voie legea, dar nu se pune întrebarea dacă le dă voie și bunul simț și responsabilitatea, în ceea ce privește gestionarea banilor cetățenilor care i-au ales? Cred că de aici ar trebui să începem fiecare analiză: ai puțin, cum iî gospodărești, cu ce rezultate și apoi să vii să mai ceri. Părere personală. Aștept să mă contraziceți. Cu respect,

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here